Author |
Topic  |
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:27:50
|
Hejsan vänner!
Det är ju så att man är alltid i uppgraderings tankar, sitter nu med Canton RC-L högtalare med Nad silverline förstärkeri och Thule cd. Och har redan börjat fundera på hur mycket bättre ett par högtalare i 20000 klassen låter emot mina RC-L! Har spanat lite på nätet och hittade dessa underbara skapelser! http://www.dynaudiousa.com/products/audience/82/aud82.htm Har fått fruktasvärt bra recentioner i hifi världen! Eftersom jag har blitt mer och mer finlirare så tror jag dessa passar mej, men vill även kräma på med lite hårdrock & dunka dunka m.m. Vad tror ni? Är det non som har lyssnat till dessa, eller deras lillebröder! Jag borde kunna driva dom perfekt med mitt NAD S200 steg!!
Skall man börja spara?  |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:31:02
|
quote: börjat fundera på hur mycket bättre ett par högtalare i 20000 klassen låter emot mina RC-L
Men du har ju redan en bra golvare i 20 000-kronorsklassen...  |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:35:22
|
Jag har deras minsta lillebröder audience 42 med äkta träfanér och är helnöjd! |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:40:33
|
Fride! Jag köpte inte dom för 20000:- 
Dessutom har dom ett par år på nacken och jag tror utvecklingen gått framåt! eller? 
|
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:42:18
|
marbrink: lyssnings intryck? Karaktär! |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:43:35
|
Den verkar onekligen mycket intressant i prisklassen. Dynaudio brukar ofta få väldigt bra kritik, nu senast Audience 72 som blev testvinnare i HiFi&Musik. 42:an har ju också fått väldigt goda ord. Jag har tyvärr inte lyssnat på den, men jag tror inte att du kommmer bli besviken i varje fall. Annars har ju QRS någon högtalare i ungefär samma prisklass som du kanske borde kolla upp? Både dessa högtalarmärken lär spela brallorna av dina ERGO högtalare! Tänk bara på att Dynaudios högtalare brukar kräva en hel del kraft av förstärkaren för att komma helt till sin rätt! Fast din silverline är ju inte precis klen...så börja spara! Jag ledsen för om jag inte hade några ljudmässiga intryck att bidra med, men det ändå så svårt att ge sådana eftersom det finns så många faktorer som påverkar hur högtalarna låter så det generella rådet är som vanligt att TA HEM OCH TESTA, för det är ju i ditt hem de ska spela och inte i HiFi-butiken!
Lycka till!
|
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:47:50
|
Läs i mitt system http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12501 Där skrev jag ett kort test på dom men då hade jag inte lyssnat så mycket. Sen dess har jag uppgraderat till en Arcam A75+ och med soundcare superspikes på stativen och nu är basen trevligare och ljudet lite mjukare och lenare! Sen är dom ju ordentligt inspelade nu vilket gör att dom låter bättre. Men läs på min sida för mera intryck! |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 21:48:46
|
Mjo, men alla har inte resurserna att ta hem utrustning! Jag får helt enkelt åka till Malmö och försöka hitta en återförsäljare!
Stereoexperten i Hässleholm konkade ju! Så där blir det ingen lyssning! Men känner en kille som jobbat där och han sa att dynaudio var en av hans personliga favoriter!  |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 22:25:54
|
Hu är karaktären ljusa, mörka?? |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 22:59:07
|
72:an var kass, tror 82:an är sämre. det är disco/metal-högtalare. kan inte spela musik alls... tycker inte jag... en massa lådljud & dessutom ljus diskant& mellanregister + loudnesskaraktär i basen. bland de sämsta golvarna jag hört.
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 00:20:47
|
dom är lite åt det ljusare hållet men det beror nog mest på kringutrustning hur dom låter.
|
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 00:30:26
|
Jag har inte heller de gånger jag lyssnat på Dynaudio tyckt att det var nått så där speciellt, dom ha oftast en grynighet i diskanten och lådljud förekommer som ovan talare nämde.. Dynaudio är världsbäst på att göra element men jag tycker inte deras egna burkar håller samma klass. Audienceserien har många konkurenter i prisklassen och jag tycker nog du ska titta på en del annat innan du bestämmer dig. Och kanske titta på en kombination med en bra stativare och ev. en sub till.
/Martin |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 10:05:31
|
Ni får gärna skriva in lite konkurenter i den prisklasen!  Så man har något att lyssna på, när man skall på lyssningsrunda i sommar! 
Jakob_S: Hårda ord för en högtalare som fått bra betyg. Men som sagt det är dina öron. Vad för kringutrusning hörde du med? Kunde ju vara intressant att veta! |
Edited by - marcus_ec on 2003/07/04 10:08:11 |
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 12:23:22
|
Hej! Jämförde en gång för länge sedan ett par Cantoon med Dynaudio. Dynaudiorna lät öppnare och luftigare. Det var inte ett par RCL utan ett par dyrare. Dynaudiorna var 72:or, tror jag. Så prisskillnaden var åtminstone 10kkr mellan dessa burkar. Tror att de demades ihop med Rotels Bauta steg, deras dyra försteg och toppen på hill cdspelaren. Så kringpprylarna var helt ok. Annars är det Dynaudio åker dit på, dålig utrustning. DynA dehöver lot's of juice and nice stuff annars låter det tråkigt. Blir faktiskt lite lack på säljare som parar ihop dessa burkar med H/K-prylar. När man kommer hem inser man efter ett tag det låter vasst och oengagerat. Måste vara burkarnas fel tänker mr.Pucko för H/K är bra prylar.Hahahah!
Dynaudio lät mycket bättre, Cantoon lät instängda, burkiga, basiga och brötiga. Men gillar man det så är Cantoon the speaker for U man. dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
mac
Member

286 Posts |
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 13:53:58
|
Klenkar: "Annars är det Dynaudio åker dit på, dålig utrustning. DynA dehöver lot's of juice and nice stuff annars låter det tråkigt. Blir faktiskt lite lack på säljare som parar ihop dessa burkar med H/K-prylar. När man kommer hem inser man efter ett tag det låter vasst och oengagerat. Måste vara burkarnas fel tänker mr.Pucko för H/K är bra prylar.Hahahah!"
Kunde inte sagt det bättre själv! Dynaudio låter definitivt INTE vasst eller hårt (vilket däremot Canton och övriga med metalldiskant tenderar att göra). Kringutrustningen och rummet är givetvis avgörande för hur en högtalare låter. Frekvenslinjära högtalare tenderar ofta att bedömas som hårt klingande, på grund av att förstärkeriets (och inte minst kablarnas)egenskaper på toppen då blir mer uppenbara. M.v.h. /Pass
|
Det finns inga genvägar... |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 14:20:37
|
marcus_ec, Vincent CD-S3 & SV-233! Den elektroniken brukar inte låta sådär dåligt som det lät via dynaudio-högtalarna... (däremot tycker jag att audience 42 & contour 1.3se & kanske även ett par inspelade contour 1.4s kan vara något att prova!)
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 14:31:54
|
Mac Didi say what? U got nothin' on me! Om jag skulle sälja mina 82:or så blir det dynAudio igen!!!!!!! mvh Bleiburger |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 19:34:46
|
Klenker hade du 82:or? Har du några bilder på din anläggning? Vad för kringutrustning har du? |
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
|
Meyer
SW-hantering

209 Posts |
Posted - 2003/07/04 : 21:15:12
|
Lyssna på Snell E.5 MkII om du kan :) me like the sound yes |
lyssna först, bedöm sedan. |
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/07/05 : 00:30:04
|
roksan caspian förstärkare och dvd. Harmonic tech truth link signalkabel. Audioquest granite/harmonic tech pro 12 håller på att dividera om vilken. Har just nu supra ply 3,4. Sålde just mina clou. |
Edited by - Klenkar on 2003/07/05 00:31:08 |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:19:27
|
Marcus ec
Hej! Har just dom och har tidigare haft ett hembiosystem med 82:or fram med 42 C i mitten och 42:or som surround. Drev med H/K 7000. Sålde av detta för jag lyckades inte med detta att nå till den nivå som erhölls hos handlaren när jag valde mina 82:or.
Valet gjordes främst mellan Audiovectors motsvarande enligt A-B lyssning. Först en liten H/K receiver, sen en H/K 650 stärkare och sist ett Crown slutsteg. I alla lyssningar upptill Crown spelade Audiovector mycket "roligare" än 82:orna. Men när det stora amerikanska studioslutsteget kopplades in skilldes agnarna från vetet (vettet?!). Scenen kom på plats, timingen satt, hålen i frekvensgången försvann. Detta har sedan upprepats hemma; hade en H/K AVR 65 då jag köpte, bytte till AVR 7000 och nu en Thule IA 250B. Nu låter dom bra! Till och med brorsan som har gått en helt annan väg tycker dom är OK nu. Har tidigare sagt att han inte gillar dom alls; vassa, ljusa och allmänt aviga.
Så man kan säga att fram till man har riktigt kraftfulla och kontrollstarka slutsteg, skall man nog lyssna på fler alternativ. Tror att ur NAD's sortiment passar endast 208 som för övrigt är ett mycket välbyggt och med tanke på komponentval mer är av studiostuk och definitivt prisvärt. Ligger beg på mellan 7 - 10'.
Allt som inte har kontroll och ger lite s-ighet, vasshet i kedjan innan 82:or måste röjas bort. De är helt obönhörliga och förlåter inget. Det är inte 82:orna som skall få bära ansvaret för musikalitet eller värme i ljudet, det måste fixas tidigare med riktigt bra elektronik. Min bedömning är att 82:orna är en riktigt bra högtalare där du verkligen hör hur den övriga grejorna tolkar musiken. Det utsades oxå i Hifi&Musiks test, där man konstaterade att den är i referensklass vad gäller frekvensgång och annat, men dom undrade när musiken börjar svänga. Mer av en monitorhögtalare än en musikförmedlare.
Gillar man analys och detaljskimmer och har riktigt trevliga grejor i övrigt rekommenderas den varmt. Glöm ej kablaget. Kör själv med AQ Caldera som verkligen gjorde skillnad. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
s60761
Member

312 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 09:51:25
|
Gillar du hårdrock och tyngre musik skulle jag rekommendera högtalare med mycket stram och djup bas!
Har själv aldrig hört hårdrock låta bättre än på mina Audiovector M3 Avantgarde!!  |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 10:13:38
|
HFLS-1 och ett par Ino-basmoduler!!  I'm goin' there... |
Ino Audio for life |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 11:06:33
|
2_4_U> Hmm, kan du köpt Calderan av mig? Singelwire från linköping?
/Ola |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Topic  |
|