Author |
Topic  |
HasseBasse
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 00:37:26
|
Mitt musiklyssnande präglas av att jag ofta fastnar för en enda låt, som jag nästan blir beroende av. När jag hittar en sån låt brukar jag vara mån om att inte lyssna på den för ofta, jag tänker mig att den "räcker" längre då . Konsekvensen blir oftast att jag kör hela skivan som låten är på om och om igen, det i sin tur gör att jag nöter in andra spår också, som sedan blir nya favoriter. I sällsynta och lyckliga fall finns det en period när hela skivan är bäst .
I vilket fall som helst, jag tänkte höra vilka låtar ni tycker är bäst just nu. För min del är det spår 11 - "How it feels" på Sophie Zelmanis "Sing and dance" som för övrigt är en mycket bra skiva!
/Hasse |
Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!! |
|
Bigfoot47
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 02:51:07
|
Man får ju favoriter som man spelar ofta och mycket när man fått hem lite nya skivor. Brukar oftast lyssna på hela skivan och inte bara dom låtarna som jag gillar mest. Blir ju en del som växer sig stora efter några genomlyssningar. Bäst just nu är "Hung my head" med Johnny Cash från skivan "The man comes around." Som är bra men lite ojämn. Fast några riktigt fräcka covers är det ju!
 |
Not funny anymore! Billy Falcon -90 |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 10:25:02
|
Ojoj ja, visst kan man fastna för EN låt. Superskön låt senaste tiden är Thomas Rusiaks "Spinning". Klart bäst just nu! |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 11:59:20
|
I min CD-spelare snurrar just nu Kraftwerk (The mix) tämligen flitigt ... Har lyssnat lite för mycket på jazz på sistone och kände nyligen att jag behövde lyssna på något helt annorlunda 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 13:00:33
|
hmmm...bäst just nu.. the roots - the seed m.fl. The Roots låtar. har alla deras skivor. Laddar med dom inför ikväll! Ska på deras konsert i Malmö ikväll! |
 |
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 13:57:44
|
Har lyssnat förbaskat mycket på Magnus Carlson - Ett kungarike för en kram. Tyvärr så kan jag inte sätta fingret på varför jag tycker att den är bra, men jag har säkert kört den 10ggr...
Är jag ensam om att tycka om skivan?! |
 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 14:01:55
|
Tchaikovskys violinkonsert och, sedan snart två år, Bob Dylans "Love and Theft" |
 |
|
widen76
Member

221 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 20:43:13
|
Bäst just nu: Talisman - Cats And Dogs. Detta är en skiva som man lyssnar rakt igenom, det är så bra flyt i låtordningen. Alla låtar är bra och som helhet oslagbar, just nu  |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
 |
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 20:57:13
|
Just nu snurrar Erich Kunzel - Performs music of the Beatles!
Kanonsköna Beatles-tolkningar av rätt pampig karraktär .
Edit: Telarc DSD-inspelning gör ju inte saken sämre |
Say's who!? |
Edited by - hali on 2003/07/07 20:57:45 |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 21:13:09
|
Just nu Loosegoats - Search |
Exit Planet Dust |
 |
|
hanis
Member

163 Posts |
Posted - 2003/07/07 : 23:54:16
|
Bästa låten just nu finns inte på skiva tyvärr.  José Gonzales - Heartbeats är låten och är en cover från The Knifes senaste album. Enda inspelningen som jag känner till är från Musikjournalen på P3. http://www.sr.se/p3/musikjournalen/gast.asp
Därför blir det att lyssna på den när man sitter vid datorn! |
 |
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 01:56:44
|
hanis
Jo, den låter är jäkligt bra... häftig röst och endast en gitarr, kan inte göra annat än att hålla med. |
 |
|
Apex
Member

108 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 11:59:02
|
Fast visst finns den på skiva!
Medverkade på samlingen Svensk populärmusik volym 2, utgiven av Johnny Bråttom Records. |
Feminism is the radical notion that women are people. |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 15:54:16
|
Mitt i allt letande efter bra chillout-musik fick jag kännedom om det här underbara bandet som ni bara MÅSTE kolla!!!
Orchestraville heter gruppen och de gör den härligaste musik som jag har hört på jättelänge!!!
Kolla mitt tidigare inlägg, (Brilliant musik …) så får ni veta mer om gruppen samt kan ladda hem några låtar, helt lagligt dessutom, för det här är seriös forum och vi sysslar ABSOLUT inte med något som helst som är förbjudet eller olagligt *s*
Deras musik är nånting som får dagen att se ljusare ut. Man känner sig bra till mods och vill bara lyssna mer och mer.
Senaste albumet heter At night, it is particularly lovely. Den kan jag varmt rekommendera efter att ha lyssnat flertal av låtar via nätet. Deras första fick av AMG fyra stjärnor vilket är mycket gott betyg för att vara deras debutalbum.
Hoppas att fler och fler upptäcker deras underbar skön musik, för det är de absolut värda! Men våra vanligaste skvibutiker på nätet har noll skivor att erbjuda, vilket jag hoppas kommer att förändras snarast möjligt!
Stay cool! JJ |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 16:25:34
|
Hejira och Cherokee Louise från Joni Mitchell´s senaste,"Travelogue". |
 |
|
hanis
Member

163 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 16:53:05
|
quote: Fast visst finns den på skiva!
Medverkade på samlingen Svensk populärmusik volym 2, utgiven av Johnny Bråttom Records.
Jaaa! Ska beställa den på en gång! Vad lycklig jag blev!    |
 |
|
forken
semester på egen begäran

818 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:11:57
|
Am I Wry - Mew |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:18:07
|
Absolut bäst just nu är tveklöst Chris Jones - moonstruck / no looking back ! Att hitta en skön gitarrplatta med referensljudkvalitet händer sällan.
Mvh |
 |
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 22:26:51
|
Den absolut bästa låt nu är gasolin - this is my life, går på repeat idag  |
Ljud är kul |
 |
|
ésm
Member

256 Posts |
Posted - 2003/07/08 : 23:52:17
|
För mig är, hör och häpna, Kid Rock bäst just nu. Dock ingen av hans vanliga spår utan den läckra duetten med Sheryl Crow. Tyvärr har jag den bara på datorn, så man får poppa här. Har ingen aning hur den sköter sig på en "riktig" stereo.
P.S. Låten heter Picture |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 01:31:43
|
Niclas!
Undrar bara hur sällsynt är han då det står inte ett ord på AMG om honom … Det vore bra när folk tipsar om en artist att vara så exakt som möjligt. På samma namn verkar finnas hur många som helst! Hur kan den som inte vet något om artisten kolla då att det är rätt person?
Fast i det här fallet verkar AMG ha rejäla luckor i sin databas. Det vore kul om du kunde berätta lite mer om honom.
Här finns det att ladda ner flera låtar i sin helhet: http://www.masterpicker.com/mp3.htm (Du kan gå på hans hemsida genom att ta bort mp3.htm från slutet, men sidan verkar inte ha uppgraderats på väldigt länge …)
Här finns lite mer information om honom: http://www.stevebaker.de/4_aktuelles/current.htm#chrisandsteve
Den skivan som du rekommenderade: http://www.rockian.com.au/sfr/6020.htm |
Edited by - pick-me-up on 2003/07/13 13:41:16 |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 10:13:08
|
pick-me-up : Den enda, mig veterligen, som säljer plattor släppta på Stockfish är Wolfgang på forumet, om man inte vill importera direkt från Tyskland. Du kan provlyssna om Du klickar på skivomslagen på http://www.stockfish-records.de/stckff/sf_stockfisch.html , iof korta mp3-snuttar men Du får iaf. en hint om artisten.
Oavsett villken av följande skivor, är dom inspelade i "referensklass" -ljudkvalitet.
 Den senast av mig köpta skivan. Kanske aningen för mycket folkmusik i mitt tycke
 Rekomenderas starkt.
 Rekomenderas &så. Lite " dyster akustisk Knopfler?"
För ordningens skull är det kanske bäst att skriva att jag inte har något som helst samröre med varesig Wolfgang eller stockfish. |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 10:56:36
|
Nick Drake - Saturday Sun, rätt så höstig men jäv.... bra! |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 13:56:24
|
Hej Jadde!
Hans musik är odödligt. Alla tre plattor han gjorde håller mycket bra och jämn kvalitet. Synd bara att han hann aldrig själv uppleva berömmelsen … Tänk att albumet heter Five Leaves Left. Han hade fem år kvar att leva efter den.
Mina favoriter är: River Man, Way to Blue och Day Is Done. Vackrare musik får man leta efter. |
Edited by - pick-me-up on 2003/07/13 20:41:36 |
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 16:10:35
|
Låten just nu för mig är helt klart Before They Make Me Run med Rolling Stones från plattan Some Girls. Helt underbar sång från Keith Richards på den. |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:26:58
|
Just nu är det bara en platta som snurrar hemma hos mig, Jedi Mind Tricks - "The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro-Magnetic Manipulation of Human Consciousness"
Ikon och Stoupe när dom är som bäst. Skivan gjordes medans Ikon fortfarande var med i en sekt som trodde att dom skulle bli bortförda av utomjordingar vilket gör att texterna är mycket interessanta. Profetsior om världens undergång/utomjordingar blandat med bibelcitat. Denna skivan är från 97 och är så ruggigt bra att det inte går att sluta lyssna på den. Kan varmt rekommendera! |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Topic  |
|