Author |
Topic  |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:18:48
|
Jag lyssnade på High Fidelitys Reference-CD nr 2, Michael Ruff Band-Come together. Mycket skönt sound! Är det någon som kan rekomendera någon skiva med denna grupp? Toppar och floppar! |
Do not stagedive at home alone! |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:48:08
|
Michael Ruff har gjort en hel del plattor den du nämner är inspelad med svenska och danska musiker skivan kom runt -89 -90 nån gång.Han har även gjort en skiva so heter Once in a lifetime tillsammans med amerikanska musiker det är hans första skiva den kom -84 den är väldigt bra,sen gjorde han en skiva som är utgiven av Sheffield Lab.som heter Speaking in melodies finns som cd det fanns en limiterad utgåva på lp i 5000ex.(min har nr.1435)som det både är svenska/danska och amerikanska musiker med och spelar på den är(troligtvis)inspelad live i studion,den är väldigt bra.Han har även gjort några skivor som heter: Show the world Feels good(Live)med Straitjackets Shake a little(mini-cd) Lovesongs and lullabies Utav de senare är det i mitt tycke endast den sista som är riktigt bra.Nu är det bara ut och köpa. Mvh |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 19:57:51
|
Hej Neon Park!
Du har helt rätt angående liveinspelning. Sheffield Lab är en av de få som spelar in sina skivor på följande sätt:
Man spelar in live ALLA instrument samt sång. Produced Live to Two-Track by Clair Marlo. OM någon skulle råka spela lite fel, så är det bara att ta det från början … Det bästa sättet att göra högkvalitativa inspelningar, men det är inte alla som är kapabla till det. Man måste vara oerhört duktig och rutinerad musiker.
Synergy blir oövertäffbar på detta sätt och det kan man höra också. Det finns andra bolag som gör ungefär likadant, men de är försvinnande få. Clarity Recordings är en av dem. Förut fanns skivor från Clearaudio, men nu verkar dem inte finnas kvar.
Speaking in melodies spelades in 17–21 augusti 1992.
Märk väl att hon som var producent är en mycket fin sångerska också samt en superduktig tjej att programmera syntar … På en låt som jag har på testskivan från Sheffield Lab/Coustic hade hon programmerat 26 syntar som man var tvungen mixa ihop med andra instrumenter LIVE …
Hur kan man lyckas med nåt sånt, kan jag inte begripa! Låten heter: A major technicality … ett passande namn!
OBS! Jag vet att det finns ett stort kunnande bland forummedlemmar vad gäller inspelningsteknik etc. Det vore ett stort nöje för oss vanliga lyssnare om ni kunde förklara lite tekniken runt en inspelning. Och speciellt en audiofilinspelning som denna! (Fast det borde kanske bli en separat tråd …)
|
Edited by - pick-me-up on 2003/07/13 20:38:45 |
 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 20:51:16
|
Clair Marlo har också släppt en skiva på Sheffield Lab. Let it go från-89 där finns A major technicality med det var länge sen jag lyssnade på skivan,gräddan av amerikanska studiomaffian är med så skivan är nog bra jag hittade min på nån skivbörs för runt 50-lappen det var den värd. Mvh |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 21:22:15
|
WOW!! Femtispänn för en sån raritet. Nu finns den som nyutgivning av Cisco. Både som LP, 180 gram vinyl och hybrid SACD. På hybriden finns tre extralåtar. En helt ny sång som heter Fallen Soldiers bland dessa. De andra två heter Too Close och Meditation. Skivnumret är CCIS 2033 SA.
Går att beställa från http://store.acousticsounds.com/ Priset är det samma vilket format du än väljer, 24.98 dollar. De är bra att göra med, tycker jag. Svarar alltid på e-post om man har frågor etc. Minsta order är 50 dollar, men det är snararare svårt att begränsa sig till så litet! |
Edited by - pick-me-up on 2003/07/13 21:37:05 |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 22:26:04
|
Har själv High Fidelitys Reference-CD nr 2, Michael Ruff Band-Come together. Den tillhör den bästa inspelningen i min samling. Önskar att det fanns fler grupper som kunde vara lika seriösa när de är i studion. F-n om man kunde få in t.ex Metallica på sådana tankar eller varför inte Red Hot Chili Peppers............. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
|
Topic  |
|