HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivbutikerna har sällan de bästa skivorna!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/07 :  07:49:33  Show Profile Send Aton a Private Message
Eftersom jag inte har några mängder av skivor är jag ofta på jakt efter ny musik. När jag vill lyssna på en ny artist väljer jag självklart något av hans eller hennes bästa album. Finns det ett klassiskt kanonalbum vill man ju börja med det för att sedan eventuellt söka sig vidare. Men dessa mest populära album verkar nästan konstant vara slutsålda i de skivbutiker jag besöker. Det blir till att beställa över nätet istället, där är storsäljarna som regel "lagervara". Där slår nätbutikerna vanliga butiker med hästlängder! Vem vill köpa alla halvdana album som ligger kvar i hyllorna år efter år?

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/07 :  09:31:31  Show Profile Send n0p a Private Message
Vilken butik vill ligga inne med hyllmeter av olika artisters discografier? Inte särskilt konstigt att en nätbutik som har lager kan ha ett större utbud.

Elementärt.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:09:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Nu missade du helt min poäng Det är just hyllmeter de ligger inne med. Hyllmeter av de skivorna som inte säljer... De mest populära skivorna av respektive storartist(grupp) är de jag inte hittar i butik. För vissa populära artister finns ibland inte en skiva inne. Självklart finns sådana skivor med på butikens inköpslista. Vad det handlar om är att de är alltför långsamma att nybeställa sånt som tar slut direkt. Och då snackar jag inga småbutiker nu. Vill dock inte hänga ut någon speciell butik här, det blir för negtivt.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/07 :  12:53:28  Show Profile Send n0p a Private Message
Återigen så kan nätbutikerna ligga inne med ett större lager. Medans butiker är beroende av distributörer. Så att enbart skylla på butiken tycker jag inte är rättvisande.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/07 :  14:30:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr är det så idag att utbudet är större på nätet och ofta, men inte alltid, billigare än i butikerna.
Svenska skivsajter är extremt dåliga på information, med Skivhugget som ett riktigt skräckexempel (men med störst utbud), man får försöka saxa sig fram mellan amerikanska, franska och engelska sidor och försöka göra en jämförelse mot den svenska, så man har en aning om vad man beställer.

I det senare fallet vinner butiken, det de har kan du titta på och få en uppfattning om innehållet.

Bravo
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/07/07 :  15:02:15  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Nu är det ju så att de flesta nätbutiker inte har något lager alls. Istället så beställer de i sin tur skivorna från distributörerna, det är på så vis de tjänar sina pengar - inga lokalkostnader och små personalkostnader.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:38:30  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Dom flesta butiker har ju bara skräp i lager!
Absolute Hit & Dit, Fjuniga Tonårsbrudar, RadioMegaPol och Tjipp-Tjopp

Konstigt att man väljer att handla via nätet !?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000