Det var ett inslag i ett nyhetsprogram för rätt länge sedan som handlade om ett filter som om jag minns rätt kallades "in-tune", vad det gör är att det tar en inspelning med en sångernska/sångare och processar den så att alla partier med falsksång skiftar upp/ned så att det låter bra. Tydligen har Max Martin tackat skaparna av "In-Tune" i ett tacktal vid en prisutdelning, vilket väl antagligen betyder att han använder det för ett antal artister han jobbar med.
Vet någon mer om detta filter? Hur ofta används det och hur mycket kan det "korrigera"?
Det kanske var så det hette... Ska titta mer på den sidan. Såna filter kan ju förklara varför en del artister låter så fruktansvärt illa live (utan playback).
Jag har Antares Auto-Tune som ett plugin till ProTools men jag använder den nästan aldrig. Det går att programera in olika tonarter och skalor osv och sen pitchar den de partier där tonerna ligger falskt. Det går att kompensera nästan hur mycket som helst men den ger ett speciellt sound. Man kan också finjustera lite grann utan att det hörs märkbart. Tex Bröderna Ohlsen i den där schlagerlåten Fly on the wings of love har Auto-Tune på refrängen och så den där Cher låten Do you believe in blabla nånting Love. För att nämna de inspelningar jag kommer på nu på rak arm där Auto-Tune används och verkligen hörs, men det finns många. Där hörs den tydligt mellan övergångerna mellan tonerna och har en lite Vocodeliknande effekt.
Att artister låter sämre live beror nog mer på nervositet och dålig rutin. På en studioinspelning kan man göra en och en halv evighets omtagningar av samma refräng och pussla om in i det oändliga. Live måste det sitta på första försöket. Det går ju att använda auto-tune live också om man vill.
Incidenten jag tänkte på var när en artist (tror det var Britney Spears) hade oturen att råka ut för ett strömavbrott, helt plötsligt kunde publiken längst fram höra rösten (hon mimade inte utan sjöng faktiskt) och det lät tydligen inte så bra . Kanske var det Auto-tune som föll bort...