|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 10:00:58
|
quote:
Energikruvan följer (väl?) amplituden rätt väl?!!
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
Skepp ohoj!
Jo, såhär: ditt öra kommer inte bara att nås av ljud direkt från högtalaren, utan även av reflekterat ljud från väggar, tak, golv, eller vad du nu har för begränsningsytor i ditt rum. Klangen påverkas naturligtvis mest av direktljudet, men om den totala upplevelsen ska bli bra krävs även att klangen hos det reflekterade ljudet är (ungefär) detsamma som direktljudet.
Alltså är inte MYCKET spridning automatiskt bättre - däremot är HOMOGEN spridning bättre!
Jag vill, elak som jag är, titta på spridningen upp till 60 grader av detta skäl! Sedan måste man komma ihåg att delningsfiltrens egenskaper tillsammans med elementens placering påverkar spridningen - det är ju de frihetsgrader man har som konstruktör.
T ex sprider alltid diskanten mycket bra i sitt nedre arbetsområde. Detta kompenseras ju i viss mån av om man har t ex en d'appolito konstruktion som är extra riktad just vid delningsfrekvensen.
Med energikurva menar jag (det finns säkerligen flera definitioner) egentligen klangen instrålad från flera håll. Terminologin är egentligen vansinnig. Men jag brukar bli förstådd....
Blir jag det nu?!?!? 
mvh, Jonas Persso |
 |
|