HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Electrocompaniets ECD1 Dac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:08:12  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Inkopplades igår 16:30 med philips DVD 963sa som samarbetspartner och första lyssningsintrycket är hitintills positivt en lätt JMFR med ljudet från Philipsen är att EC ljudet är både mer detaljerat,större djup-höjd-bredd, och så basen definierad och djup, så nu står den på inspelning så allt kan troligtvis bara bli bättre, tror definitift INTE att det finns någon CD för samma pengar 18000:- som kommer i närheten av detta välljud.

Handla nu! svepningen har inga fickor.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:17:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tror dig.

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:22:51  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag känner nu inte till denna EC-DAC men för 18' får man en ganska hygglig integrerad CD-spelare, särskilt om man köper begagnat. Har själv kört med en välljudande DVD + DAC-kombo men tröttnat pga DVD-spelarens trista handhavande och kräsenhet vad gäller spårning av vissa skivor...
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:38:45  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Fridefors: ECD1 Daccen är samma elektronik del som sitter i EC CD-spelare EMC1 24/192 så då gäller det att hitta ett bra beggat fynd för att nå fram. Sen hade du väl Pioneer så jag förstår dig,, några sådana problem som du nämnt för den gäller inte Philipsen.

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:47:38  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Allright, jag ber att få gratulera då!
Är 18 000:- ordinarie nypris förresten
och - varför valde du just denna DAC?
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:54:21  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
18 000 kr är väl för både EC DAC + Philips DVD/SACD spelare. Om Philipsen är en ok drive är väl inte idén så dum om man vill kombinera musik/film och flerkanalsljud.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:57:16  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Nej, det är alls ingen dum idé. Jag påstår inte det heller...
Missade däremot att priset var för kombin men är ändå nyfiken
på varför Swingpjatt valde just den här DA-omvandlaren...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:39:40  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vad finns det för högklassiga dac alternativ? Begagnade Cambridge räcker kansk einte ända fram. Harmony Design, kanske är bra, men kan i vissa fall fortfarande uppfattas som "hempulad". Musical Fidelitys dac är uppskattad av Stereophile, men MF klang kan ibland uppfattas som ljus och lite jobbig, den är heller inte balanserad vilket kan vara bra då KRELL försteget är balanserat. Sedan finns lite mer ”okända” alternativ som Perpetual, North, MSB, mfl. DAC utbudet är ju lite begränsat så jag tror att EC är ett av de bättre alternativen om man inte tycker att man hittar något lite välljudande som tex begagnad separat cd spelare av hög klass. Att sedan EC har ett utseende som kanske inte tilltalar alla (mig) är ju en smaksak.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:34:57  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Fridefors: Varför just EC ECD1 Daccen ?, Tja marknaden översvämmas ju inte direkt av högkvalitativa daccar med någorlunda rimlig prislapp och nån gammal dac som var hyfsad en gång i tiden är inte aktuellt,utveckligen har ju trots allt gått framåt, så då fanns egenteligen endast ett alternativ kvar EC ECD1 daccen, sen så gillar jag deras design,kolla på EC hemsida där finns länkar på recensioner av Daccen.

Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/07/10 :  17:38:09  Show Profile Send CC a Private Message
Grattis "swingpjatt"!
Har en själv

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/14 :  16:01:58  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Nu efter 100 inspelnings timmar så är det bara att inse att denna DAC är väl värd pengarna, så den kan jag rekomendera till de som vill förbättra CD ljudet.
André.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  16:07:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis till ditt fynd "swingpjatt".

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000