HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerade tungviktare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/15 :  07:38:48  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Premiärpostar

Hej grabbar och tjejer?

Är på gång att simplifiera systemet och behöver en bättre integrerad.

Vad är skillnaden mellan Krell 3001 och 300il

Skillnaden 300i och 500i??

Hur står sig gryphons callisto serie mot krell och levinsons integrerade?

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:18:41  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Det måste väl vara någon som hört någon av de tyngre integrerade?

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:22:50  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Hej.
Jag ska till sontec idag och lyssna på callisto idag så man får väl se.
Men jag har aldrig jämfört någon av dom som du nämde.
Jeff Rowland har en Integ. förstärkare som ska vara väldigt bra(Concentra 2).

*HMS kabel
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:47:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Det måste väl vara någon som hört någon av de tyngre integrerade?



Gaddad,

Jag har lyssnat lite på både Mark Levinson No.383 och Gryphon Callisto. Jag tyckte naturligtvis att båda förstärkarna lät ohyggligt bra men att jämföra dem kan jag tyvärr inte göra eftersom jag lyssnade på dem vid två olika tillfällen, dessutom med olika signalkällor och högtalare ...

Om du funderar på så pass avancerade och dyra förstärkare som t ex Krell, ML, Gryphon, m.m så ska du naturligtvis låna hem dem för att testa tillsammans med dina signalkällor och högtalare. Dessutom får du då möjlihet att i lugn och ro bilda dig en egen uppfattning. Jag tror att alla dessa förstärkare är så pass bra att det endast handlar om tycke och smak. Jag tror inga av förstäkrarna låter dåligt ...


Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:08:11  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Gaddad!

Att du fått lite dålig respons på dina frågor beror nog på att dessa behandlats tidigare. När det gäller skillnaden mellan Krell Kav 300I och 300IL så tycker jag att du skall gå till sidan 8 i detta forum.
Där har jag bla redogjort lite om dessa, har båda två själv.
Personligen föredrar jag dessa framför de andra två. Jag tycker framförallt att Mark Levinssonen är lite dystrare i sin karaktär.
Vet dock flera som älskar ML. Ta gärna kontakt med Hifi-Consult i Allingsås? eller Esoteric hifi i Uppsalla för att göra en gemförelse självt mellan dessa, försök också att få dem på ett hemlån.
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:14:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Olle på Hifi-Consult har sagt till mig att Amplifixen är bättre än Krell 300I.
Någon annan som har jämfört?

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:41:21  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag gillar amplifixen skarpt men är också nyfiken på den där Cayinbjässen (klass A) som nettodirekt gör reklam för. Var säljs den? jag såg den inte sist jag var på Hifi-consult men enligt Nettodirekt skall den säljas där.

Fast skulle Amplifixen vara bättre än Krell?? D E T vore kul för svensk hifi. Jag har dock aldrig hört den Krellen så det måste jag ju göra.

Da
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:45:58  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:

Hej.
Jag ska till sontec idag och lyssna på callisto idag så man får väl se.
Men jag har aldrig jämfört någon av dom som du nämde.
Jeff Rowland har en Integ. förstärkare som ska vara väldigt bra(Concentra 2).

*HMS kabel*



Ska bli intressant att höra vad du tycker om calliston, lyssnapå den större 2200. För du delger väl =)

Jeff rowlands slutsteg gillar jag, men den integrerade har jag varken sett eller hört jrd är väl rätt sällsynta på dessa breddgrader, synd.

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:47:26  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Majjen

tack för tippset
ska kolla genast

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:49:04  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:

Olle på Hifi-Consult har sagt till mig att Amplifixen är bättre än Krell 300I.
Någon annan som har jämfört?




ANg hifi consult, de är jättetrevliga och kunniga. Men ibland så hör man de mest konstiga kommentarer från deras sida som ibland gör att man funderar två gågner. De går på rätt hårt i sin försäljning/lansering av qrs och advantage. Ta det med en nypa salt. Men advantage är bra. No doubt.

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:51:47  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message

Jag tror att det var ljudprodukter i malmö som säljer dom.
Ska tydligen vara något speciellt. =)
/A
quote:

quote:

Hej.
Jag ska till sontec idag och lyssna på callisto idag så man får väl se.
Men jag har aldrig jämfört någon av dom som du nämde.
Jeff Rowland har en Integ. förstärkare som ska vara väldigt bra(Concentra 2).

*HMS kabel*



Ska bli intressant att höra vad du tycker om calliston, lyssnapå den större 2200. För du delger väl =)

Jeff rowlands slutsteg gillar jag, men den integrerade har jag varken sett eller hört jrd är väl rätt sällsynta på dessa breddgrader, synd.





*HMS kabel
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:50:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om en något jävig får tycka så handlar kanske diskussionen om Amplifix - Kav 300 om något annat än absolut välljud.

Vad kostar de två och är den dyrare bättre på ALLT?

Eller är den bättre på endast några områden?

Väg in prisskillnaden så blir det nästan inte rättvist....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:59:04  Show Profile Send Per a Private Message
JAg levde ett par veckor med ml 383 för två år sedan. Det var en mkt trevlig bekantskap. Kunde spela så högt att hela bostadsrättsföreningen dallrade utan att för den skull bli lyssningstrött. Grannarna blev nog trötta däremot.:)

Köp en sån om du vill laxa ssisådär 70 kakor. Känner du dig lite snålare varför inte kolla in Audio Analogue Maestro. Den ser ut som en lite gris men den sjunger som en näktergal.

sayonara

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/16 :  15:03:53  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

Om en något jävig får tycka så handlar kanske diskussionen om Amplifix - Kav 300 om något annat än absolut välljud.

Vad kostar de två och är den dyrare bättre på ALLT?

Eller är den bättre på endast några områden?

Väg in prisskillnaden så blir det nästan inte rättvist....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -

[size=1][/size=1

Jag har lyssnat en del på senare tid hos HC och förstår varför man vurmar för Qrs och Bladelius grejer. Hur lätt skulle inte jag kunna komma in på brottets bana för en komplett Qrs/Advantage anläggning ? (borde det inte gå att inteckna huset med nån hundratusing till?)

Da
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/08/16 :  15:06:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har jämfört 300iL med Amplifixen (kringutrustning QRS Saturnus, Cd-fix + Transparent kablage) och jag vill hävda att om man bortser från pris så lät Krell lite bättre på det mesta ( dock inte några hästlängder ) men den fick se sig besegrad av Advantages lilla integrerade S100....om man väger in pris så är det konstigt att folk köper Krellen överhuvud taget.. ( Amplifix 16000 kr...Advantage S100 ca 30000 kr.....Krell 300iL ca 60000 kr )

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/16 :  19:44:01  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:

Olle på Hifi-Consult har sagt till mig att Amplifixen är bättre än Krell 300I.
Någon annan som har jämfört?





När jag köpte min Krell Kav 300I hos Olle så sade han att den var mycket bättre än Amplifixen.
Köpte Krellen där i oktober- 01.
Självklart gemförde jag den mot Ampen innan jag köpte den.
Tycker Krellens kontroll i den nedre basen är bättre än Ampens.
Kanske Olle är folkpartist vad vet jag de är ju kända för att vända kappan efter vinden.
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:26:15  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej,

jag tycker att "lättviktarn" Arcam A85 för 14 papp räcker väääälidigt långt. För egen del blir det inte svaga länken än på ett tag.

Men det är jag det! :-)

Henke

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/08/16 :  20:30:25  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej
Man skall absolut inte missa Audio Analogue Maestro om man funderar på tung integrerad förstärkare.
Har bl.a. ägt eller testat Accuphase E305, Amplifix, Advantage S2/S150, Vincent SV233 och SA91/SP991.

Ingen av ovan nämnda har varit dålig, MEN när musiken skall förmedla känslor finns det ingen som slår Maestron. Dynamik och efterklang är andra starka kort. Tycker man om att höra hela gitarren, dvs även träkroppen och inte bara en sträng, så är Maestron något att testa.

Låter det överdrivet? - kanske, men jag har sett ljuset

mvh


Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:04:17  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag kan bara rekommendera Sim Audio och deras produkter, bl.a den lilla integrerade Moon I-5 som är mycket bra trots den blygsamma effekten av 70 W i 8 Ohm och ingen jättetrafo som väger bly. Har du möjlighet så provlyssna på den. Kostar runt 35 kkr.

Linkan
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:24:16  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Hejsan
tack för alla tipsen
krell kav 500i då?

Måste helt klart kolla upp jrdg integrerade och callisto 2200


Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:26:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Olle på Hifi-Consult har sagt till mig att Amplifixen är bättre än Krell 300I.
Någon annan som har jämfört?





Då har du nog missuppfattat det Olle ville ha sagt. Dvs. att Amplifixen är mycket prisvärd i en jämförelse. Krellen kostar 55000 kr och Amplifixen tror jag idag ca. 16000 kr.
Jag har ägt en Amplifix i 2,5 år. Och jämfört den mot Krell Kav 300 IL. Och Amplifixen kan i ljud inte mäta sig mot Krellen. Och absolut inte efektmässigt. Krellen är en riktig muskelmaskin i en jämförelse.
Dom drar ljudmässigt en smula åt samma håll. Men i prisvärdhet tycker jag nog att man får mycket för pengarna i en Amplifix. Jag jämförde i samma veva också mot en ML 383. Jag hade både Krellen och ML 383 hemma ca. en vecka vardera. Inte samtidigt men Krellen hade jag hemma veckan efter ML 383. Och där tycker jag att ML förstärkaren var en bra bit mer åt mitt ljudideal än Krellen. Jag köpte ML 383,an då.
Den spelar på ett mycket mjukare och mer musikaliskt sätt.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/16 :  21:30:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Gaddad,

Inga dåliga prylar som du funderar på !!!

Är bara lite nyfiken på varför du vill ha en integrerad förstärkare Inte för att jag tror att en integrerad förstärkare utgör ett sämre alternativ än separat slutsteg/förförstärkare utan mer varför du anser att en integrerad förstärkare "simplifieras systemet"? Är som sagt bara lite nyfiken ...


Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/17 :  09:19:15  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Neriks: När man vill ha så få lådor som möjligt men samtidigt har flera signalkällor så måste man "banta" någonstans. Då blir det för slutsteg som åker =(

Hade länge funderat på cd direkt i monoblocken, men Vinylsvarven skiljs jag inte gärna från, och frugan älskar radion

På den vägen...

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/08/17 :  10:11:37  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Gaddad: Lyssnade på Gryphon callisto igår på sontec och jag kan bara rekomendera dig att lyssna på den, för det är den verkligen värd.

*HMS kabel
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/17 :  17:42:05  Show Profile Send Gaddad a Private Message
-Hsivp, vad trevligt. Var det 2100 eller 2200.
Lyssnade du med adagio(cd spelaren)

Har länge vart nyfiken på nya gryphon. De gamla modellerna har alltid imponerat och ligger inte så långt ifrån min nuvarande anläggning(EC) i ljudkaraktär, men gryphon harhaft bättre driv förut.

Klart sugen nu på en lyssning nu.

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/08/17 :  17:52:22  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Integrerad förstärkare: Gryphon Callisto 2100
CD spelare:Gryphon Adagio
Kablar:HMS gran finale (signal och högtalarkabel)
Högtalare:Mini Utopia.
Helt klart en kombination som ligger högt upp på min lista över bästa anläggningar.
Gaddad:jag tycker verkligen att du ska ta dig en lyssnings stund (En lång sådan om det är möjligt).

*HMS kabel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.03 sekunder. Snitz Forums 2000