Author |
Topic  |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 22:13:07
|
Eftersom jag just köpt en ny sub är det nu dags att börja tänka på nästa uppgradering [:D.
Jag är ute efter golvhögtalare i runt 15000 kr. Jag prioriterar klart detaljerat ljud framför mycket bas, är ex. väldigt förtjust i B&W. Jag har dock upptäckt att jag tyvärr alltför sällan sitter i "lyssningsposition", ofta sitter jag någon annanstans i vardagsrummet och då blir ljudet lidande. Så, tanken slog mig att ett par bra rundstrålande högtalare (dipoler/omnipoler) kanske inte vore fel, har dock inte så bra koll på denna typ av högtalare så jag vill ha lite tips på intressanta högtalare.
Mirage OM-9 var de enda jag kunde komma på direkt, mer tips tack! Och innan någon föreslår det: Linkwitz DIY projekt är lite för avancerade för mig.
Eller är hela idén med rundstrålande högtalare dum? Hur blir stereoperspektivet när man vill ägna sig åt "aktiv" lyssning?
|
Edited by - f95toli on 2003/07/11 22:21:01 |
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 08:42:06
|
Jag sitter ofta, som nu, i hörnet på soffan med datorn i knät och lyssnar. Då sitter jag nästan mitt för den högra högtalaren. Jag använder de äldre Mirage M-1si (har nyligen bytt från M-5) och tycker det fungerar väldigt bra. När jag vill ägna mig åt "aktiv" lyssning sätter jag mitt i mellan högtalarna. Jag tycker att jag har en väldigt bra ljudbild med både djup och bredd. Jag anser även att ljudet är väl detaljerat och låter väldigt bra i alla register.
De nyare Omni-polära högtalarna har jag bara lyssnat lite på och kan inte uttala mig om, de ska dock ha ännu bättre spridning. Högtalarna i serien M-1,3,5 el. 7(si) är tämligen effektkrävande för att låta bra. Vill du köpa begagnat ryms ett par M-3si i din budget. Har du än mindre stark förstärkare kan det var bättre med ett par beg. OM-6, som har aktiv basdel. Även dessa går att hitta neråt 15kkr. Vill du ha nytt är nog OM-9 värda en provlyssning.
Det finns säkert de som avfärdar hela idén med rundstrålande högtalare, jag tycker dock att de passar mig väldigt bra. När Mirage tog fram sina bi-polära högtalare deltog man i en väldigt stor lyssningsundersökning, så det är väl inte helt ogrundat. Men majoriteter behöver ju inte ha rätt! Vill man läsa mer om Mirage kan man titta på: http://www.miragespeakers.com/first/index.htm eller i senaste utgåvan (7-8/2003) av Hi-Fi & Musik. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 12:27:43
|
Hur är Mirages "ljudfilosofi"? Som jag skrev tycker jag rätt mycket om B&W eftersom jag gillar ett "neutral", deltajerat ljud så mycket bas på bekostnad av detaljer är jag inte så förstjust i, "billiga" högtalare med aktiv bas brukar ibland lida av det tycker jag.
Det verkar tycärr inte finnas någon återförsäljare av Mirage i Gbg så jag lite svårt att prbvlyssna.
|
 |
|
walle85
Member

64 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 14:33:13
|
jag har själv mirage,(290is) o tycker att dom e rätt neutrala. visserligen så har jag bara ägt ett par seriösa högtalare innan så det e kanske lite svårt för mig att döma, men jag skulle satsa på deras nya omni serie med uppåt vinklade element, den största kostar ju runt 15k. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:18:40
|
Ingen som har provlyssnat OM-9? Lite dyrare iofs. Ingen som har några tips på andra märken? är Mirage de enda som tillverkar denna typ av högtalare?
|
 |
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 22:35:42
|
Eftersom jag inte lyssnat på några B&W kan jag tyvärr inte hjälpa till med denna jämförelse.
Enligt Septons (importören) återförsäljarförteckning http://www.infit.se/septon/?id=6 har de fem representanter i Göteborg. Vad jag vet för Ågrens inte Mirage, men jag tror både HiFi-stället och Tele-Hå gör det. De andra två har jag aldrig besökt.
Jag delar nog delvis din uppfattning angående aktiv basdel, fast jag tror mest att det handlar om svårighet att balansera. Det här handlar ju inte om direkt billiga (ja, allt är relativt) högtalare, Jag har för mig att OM-6 kostade 34kkr nya. Ett par bekanta till mig har OM-6 resp. OM-5 och är mycket nöjda med dessa, fast OM-5 hamnar ju i en annan prisklass. Själv har jag ett rejält slutsteg och har därför valt att hålla mig till de äldre modellerna utan aktiv bas.
Jag hoppas du hittar någonstans att provlyssna för att bilda dig en egen uppfattning.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2003/07/12 22:37:12 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 22:57:05
|
Hmm..Får nog leta lite bättre. Trodde jag hittat en lista över försäljare av dyrare Mirage-produkter och där fanns inget företag i Gbg med.
Tack för tipsen Mirage!
|
 |
|
|
Topic  |
|