Author |
Topic  |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 09:01:28
|
Hittade länken på dvdforum.nu ... men den handlar inte om hembio.
http://www.zero-distortion.com/downlaod/current_trends_in_the_recording_format_arena2.pdf
T o m jag som inte är så värst insatt (eller ens intresserad) fattade vad dagens radiocentrerade CD-produktion ställer till med.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 09:40:20
|
Mycket intressant och det bekräftar tesen att cd har mer att ge, men att man håller på att förstöra mediet.
Formatkriget ja, vem vet hur det skall sluta, skall det dessutom tryckas ut ett nytt format så lär ju röran bli total och konsumenterna tröttna totalt. Vem köper något nytt som kan vara oandvändbart om några år. Dessutom, den stora frågan, kommer det någon mjukvara, det räcker ju inte med att ha apparaterna, man vill ju kunna spela också. |
Bravo  |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 09:55:20
|
Om det som står i dokumentet är korrekt så har vi väl ingen nytta av förbättringarna i SACD/DVD-A, om produktionen ändå kommer att vara i Jennifer Lopez-klass.
Jag har läst någonstans att en av de stora anledningarna till SACD är att licenserna för CD (eller något i framställningsprocessen) är på väg att gå ut, Philips och Sony behöver ett nytt format att sälja licenser till för att få in säkra pengar 20 år framåt. Tragiskt om det är sant ... 
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:05:41
|
Jag säger som Ian Gillan på Made In Japan albumet:
"I want everything louder than everything else!"

Angående Sony/Philips och CDs patent så är det sant. Alla såg sin chans att hitta på ett nytt format så att de kunde tjäna massa pengar. Det gäller så klart inte bara Sony och Philips utan alla andra jättar som Matsushita, mm. (i princip alla i DVD-A WG och SACD lägret). Men varför skulle det vara tragiskt för? Trodde du de var välgörenhetsorganisationer? Finns det en öppning i marknaden som kan fyllas så är det snudd på tjänstebrott att inte försöka dra nytta av det |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:36:58
|
Jo, jag kanske är naiv. Tycker ändå att det är trist att man vill få kunderna att överge CD-formatet för ett nytt och "bättre" format när det inte verkar finnas någon annan anledning än att göda Sony/Philips mfl.
Att begränsningarna i CD-formatet dessutom inte är problemet med dagens sunkiga musikproduktioner gör det bara än mer meningslöst att investera i SACD hård- och mjukvara. Samma gäller för DVD-A, men där kan man åtminstone se på film också ...
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:49:54
|
Det fina i kråksången är att ett växande antal "seriösa" skivbolag kliver på SACD-tåget. Telarc, fim, Turtle med flera. Det är här framtiden stakas ut och man får en föraning om vad DSD kan ge oss musikkonsumenter. Inte via Sony/Columbias bluffåterutgivningar av redan förstört material. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 11:02:30
|
Timbre, vem säger att SACD kommer att vinna kriget?
Troligtvis är det som flera skribenter här anat, det nya formatet beror på patent och pengar, inte konsumentnytta. Man får sälja nya apparater och kan ge ut gammalt skräp med ett flashigare format, billigt, billigt, snabba pengar i fickan. |
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:25:03
|
Men det är väll bra att utvecklingen går framåt.. DSD tekniken för inspelning har gett väldigt bra inspelningar och den går att använda för vanliga cdskivor. Och då får man en master med hög kvalitet som sen kan välja vad man vill ge ut den på för format, för DSD går att använda till vilket format som helst, vilket inte kan sägas för de "gamla" teknikerna..
Många verkar tycka att bara för att det är på SACD eller DVD-A så ska det vara hur bra kvalitet som helst, men tycker ni så om cd skivor oxå ?? Allt bygger ju på vad för teknik och kavalitet man använt vid inspelningen. Och många skivor är ju konverteringar av gamla cd skivor som kan vara hur dåliga som helst från början...
Tar man en ny inspelad skiva som spelats in med DSD och sen lagd på SACD så har man svårt att säga att den inte kommer på en nivå som sätter cd mediet i skuggan... |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:42:19
|
Du glömmer den viktigaste anledningen bravo. Det är klart att alla i branschen vill sälja samma musik så många gånger det bara går men det handlar främst om DSD som lagringsformat. Dels för arkivens mängder av gamla söndervittrande analogband och dels för alla nyinspelningar som förhoppningsvis kommer att ge oss glädje i framtiden. Från DSD kan dessa som sagt ges ut i vilket format konsumenten önskar. Alla blir nöjda även om det är svårt att se vitsen med ytterligare konverteringar och branta digitalfilter på vägen.
DSD har redan tagit över det här...  |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 22:52:21
|
Timbre, tur att när analogtaperna till gamla fina inspelningar snart vittrat sönder, att de inte överfört dem till 16-bitars CD eller... MP3. Kan inte förstå att det kan vara någon nackdel att det dyker upp nya format som har större potential än CD. Synd bara att de inte kan enas om en standard. Om det inte dyker upp bra och billiga universalspelare där man kan köra "allt" utan problem. Det är mycket länge sedan inspelningstudios gick över till utrustning med mer än 16 bitar för att få högre kvalitet. Varför kan inte vi slutkonsumenter få det också? Det blir fel om man blandar ihop diskussionen om olika formats potential med den faktiska kvaliteten på inspelningarna, som ibland är undermåliga. Att det går att ge ut bra inspelningar på CD är inte detsamma som att de inte skulle kunna bli ännu bättre i ett annat format. Ett ännu sämre argument är att inspelningarna ändå är så dåliga att det kvittar. I den mån detta stämmer är det väl lika bra att ge upp hifiambitionerna, sälja utrustningen och nedgradera till något där defekterna inte blir så störande.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 23:11:24
|
Det sista "Anders47" kan ligga snubblande nära sanningen. Eftersom jag har en del fantastiska cdinspelningar vet jag att cdmediet inte utnyttjas fullt ut. Dessa inspelningar ligger på mindre bolag, menpotensialen finns.
Format kriget är i full gång och det finns nog ingen idag som kan säga hur det skall sluta, det kanske blir något helt nytt.
Det handlar här om pengar, formatet och dess möjligheter är då av mindre intresse. |
Bravo  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 03:38:39
|
Borde inte flera ta del av denna tråd.  |
Bravo  |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 15:19:05
|
Fördelen med SACD är att hybridskivorna kan spelas med vilken CDP som helst. Att spela DVD-Audio med det samma går inte.
Av antalet skivor ute för de nya formaten verkar det finnas betydligt mer SACD än DVD-Audio. Priserna på de viktigaste marknaderna är inte längre just mer än för vanliga cd.
Handhavandet av DVD är mycket långsammare och sämre på alla sätt än SACD.
Jag hoppas att antingen SACD vinner formatkriget eller kanske ännu bättre att man kan samsas om ett ännu bättre system … (om det nu finns …)
Jag kommer att uppdatera texten, när jag kommer på fler fördelar. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 19:37:43
|
Jag tror SACD kommer at bli audiofilformatet. DVD-A massformatet. Du har både ljud och bild. Multimedia och allt sånt där du inte behöver. Men det ser sexigare ut än bara ett högupplösande format som ändå svårligen kan skiljas från CD av en genomsnittlig konsument. Det jag har hört av SACD är inte en revolution. Bättre men inte så att man blir direkt imponerad. En sak som talar emot SACD är ju att studion måste lagra signalen på ett annat sätt en PCM. Troligtvis enklare att bara köra med en uppsättning inspelningsutrustning. Så måste man betala royalties till Sony för DSD. Nej PCM duger nog gott i fortsättningern också för den stora massan. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 21:14:58
|
Vad är det som säger att DSD per definition skulle ha några ljudmässiga fördelar före PCM-tekniken? Det hela beror ju på hur många bitar man använder och var man lägger samplingsfrekvensen. Timbre, har du några studier som visar att DSD-teknikens brusspektra (som överröstar "musiksignalen" +30kHz) är att föredra före ett brickwall-filter vid 100kHz?
Jag anser att övervägande (om inte enda) fördelen med både SACD och DVD-Audio heter multikanal. Multikanal kräver surrondanläggning vilket i sin tur brukar betyda att det är en anläggning för bildvisning också. Varför man då ska blanda in ett nytt format (SACD) som bara är avsett för att spela upp påstått super-upplösande inspelningar som ingen hittills har skådat är för mig en gåta. Möjligheten finns ju nu att samla ihop alla ljud- och bildformat till DVD och därmed få ett gemensamt bärarmedium som med råge uppfyller alla krav som även den mest kräsne konsumenten kan kräva.
pick-me-up, visserligen kan DVD-A inte spelas upp i en vanlig CD-spelare. Däremot finns det förrutom DVD-A-spåret även DSD och/eller AC-3-spår på låtmaterialet, så via en vanlig (icke-DVD-A) DVD-spelare kan skivora avnjutas - i multikanal! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 21:35:37
|
Fy och blä. hoppas inte att dessa medier uppkommit för att spelas upp via mulitikanal (det blir ju svindyrt också) hoppas på bra bolag som använder formatens fördelar till bristnigsgränsen!!!!! Och (aldrig börja en mening med detta ord) att DVD-A vinner striden, den är om jag förstått rätt (nu får jag nog BANNER från de flesta här) det bästa formatet
JATTE lite (VINYL cd) |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 21:47:04
|
Det finns mycket fin och välinspelad musik utgiven på CD. Låter bra gör det också men hur många klassiker har inte blivit rena katastrofen som CD-återutgivningar... Med nya "audiofilinriktade" digitala format minskar förhoppningsvis den risken jämfört med massproduktion. Det ställer andra krav på hela hanteringskedjan och kommer kanske att öka medvetenheten på många håll...  Det finns alltid folk som är beredda att betala extra för välljud och så länge vi har en marknad kommer utvecklingen att fortsätta. Det är ju inget nytt under dessa två decennier av CD-dominans: Japanimporter, USA-importer, JVC XRCD, Mobile Fidelity, HDCD, Sony Master Edition, guldskivor plus alla audiofilbolag.
Jag tror att det blir bättre i framtiden.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 23:01:12
|
Om det inte vore för pengarna och rättigheterna skulle nog intresset för nya format vara tämligen lågt även om multikanal kan vara intressant. Cdmediet utnyttjas ju fortfarande inte fullt ut och frågan är ju om de nya formaten medför någon förbättring som bolagen kommer att använda när de, som sagt, inte ens utnyttar det gamla formatet helt och hållet.
Om det är något av de nya formaten som tekniskt ligger på förhand så är det väl DVD-audio där flera funktioner kan samlas i samma format. Skivutgivningsmässigt leder dock SACD genom Sonys offensiv på bred front. Striden är dock långt ifrån avgjord, alla vill kunna ta del av kakan och gärna vara den som sitter på licensrättigheterna.
Svaret blir kanske att de slår ihjäl varandra och istället får vi se ett nytt format som segrare, som i sig inte behöver vara bättre men som kanske är en kompromiss. Att flera format skulle existera parallellt i längden är mindre troligt, då förmodligen vare sig producenter eller konsumenter i längen har vare sig plats, tid, råd eller lust att hålla på med detta i längden. |
Bravo  |
 |
|
|
Topic  |
|