Author |
Topic  |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 11:21:46
|
Hej!
Jag letar efter hifi-tidningar (tidning, år, nummer) och sajter där QRS Satunus recenserats. Jag har precis köpt ett par och vill ju veta allt om mina högtalare! Tips?
/Daniel
|
|
Gorgo
Member

70 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 11:26:05
|
Ahhaaa - det vanliga fenomenet med att bekräfta för sig själv att man gjort ett bra köp. Dessutom inträder ett annat fenomen - selektiv perception, dvs att man bara plockar in positiv information och ignorerar negativ.
Jag gör för övrigt precis likadant.... /George
Live long and prospe |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 11:55:05
|
Ha Ha, ja det där känner man igen! Varför kollar man recensioner efter man köpt något? (Som Gorgo sa, man är likadan själv! )
----------- No bull!
 |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:19:12
|
mig veterligen är de inte recencerade i någon tidning, däremot finns de recencerade på denna sajt ( utdrag från nån annan sajt )vi är ju ett antal nu i detta forum som äger eller ägt/lånat/lyssnat på dessa högtalare så vi är väl att betrakta som partiska i målet, jag är då iallafall nöjd med dem de gjorde en stor förbättring i min anläggning. Visst är det så att det är kul att bekräfta sig med en tidnings recension,å andra sidan så är den otestad/orankad så får man och de som lyssnar lita på sina öron, låter det bra så låter det bra även om inte någon skrivit om det. /André
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 12:50:40
|
Ja och även om få andra inte tycker om ljudet från högtalarna så spelar det ju egentligen ingen roll eftersom det är din upplevelse av musikpresentationen från denna högtalare som är det viktiga.Sedan så är det som alltid av mindre betydlse vad andra anser om "Dina högtalare".
Bara du själv är nöjd.En av de klart positiva sakerna med denna högtalare är just det rena och korrekta mellanregistret. Mvh Kristofer
|
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 17:24:09
|
Jojo, selektiv preception i all ära, men det är inte bara så enkelt som att jag vill bekräfta mitt köp (eller, jo, fast på ett annat sätt). Jag tyckte även innan mitt köp att det var mystiskt lite recensioner, information från tillverkaren, total avsaknad av webplats osv. Särskilt med tanke på den kult snudd på som byggts upp kring QRS högtalare hos hififolk i sverige. Jag körde helt sonika en klassiker och litade på mina öron, lyssnade på andra ögtalare och jämförde. Nu tänkte jag dock alltså att jag skulle slå till och ta reda på vad som faktiskt finns - och är en gång en smula förvånad nu när jag får bekräftat hur begränsad den tillgängliga informationen är. Att få tag i en "seriös" recension/reklam/övrig info om Saturnusarna verkar vara lika lätt som att få tag i scientologernas bibel. Jag vill veta mer än att dom har fem element och låter bra (det kan jag ju höra mig till). Men men, vad är väl en bal på slottet! :)
Ps. Whiskyman - inte helt sant att det bara är musikpresentationen för *mig* som är viktig - fick kräla i gruset för att få min flickvän att släppa dom innanför dörrarna!!! :) .Ds
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 19:44:54
|
quote: Bara du själv är nöjd.En av de klart positiva sakerna med denna högtalare är just det rena och korrekta mellanregistret. Mvh Kristofer
Hmm...själv tycker jag snarare det är basen som utmärker sig på denna högtalare i förhållande till pris o storlek..detsamma gäller i ännu högre grad Neptunus... Efter att t.ex ha jämfört Neptunus mot Avanti hemma hos Sladd så anser nog jag att mellanregistret är högtalarens svaga sida...upplevde samma sak när jag hade dem hemma o jämförde mot mina Revel...
|
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 07:31:49
|
dekengren / - fick kräla i gruset för att få min flickvän att släppa dom innanför dörrarna!!! :) .Ds Jag känner igen detta fenomen! Var själv länge inne på saturnus och lånade hem ett par. I mitt vardagsrum såg man bara högtalare när dom stod där, ganska dominanta med andra ord. Men det är väl oxå enda haken med dom. Men har man ett separat lyssningsrum eller kan acceptera detta fenomen så är det bara att köpa dom, svårt att hitta mer välljud för pengen! Jag håller fullständigt med dig ang. brist på info på nätet.
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 07:44:48
|
Hmm...själv tycker jag snarare det är basen som utmärker sig på denna högtalare i förhållande till pris o storlek..detsamma gäller i ännu högre grad Neptunus...
Det är väl kanske givet att Neptunus levererar ett kraftfullare basregister. Men eftersom jag använder mina Saturnus som front i en hemmabio så finns det ibland brister i det här.
Men för att förtydliga så sitter det samma mellanregister i Saturnus som i Neptunus.MvhKristofer
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 07:57:47
|
Neptunusen har iallafall recenserats i High Fidelity och fick bra kritik. Kan väl säga något då diskant och mellanregister är samma.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 11:53:55
|
Får för ordningens skull inflika att elementen är samma i Neptunus och Saturnus. Delningsfilter samt komponentval i filtret är olika...Resultatet blir
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
Topic  |
|