HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage cd1s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/15 :  10:08:11  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Är advantage cd 1s ett alternativ att köra direkt på monoblocken istället för en ny integrerad?

Hur "bra" är förstegsdelen i denna cd spelare? Svårigheter med tunga slutsteg?

1s är ju klart billigare än s1 iallafall =)

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/15 :  10:11:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja detta är en klart intressant kombination. Rent principiellt är det lockande med CD rakt ner i slutsteg!

Hur är volymkontrollen uppbyggd? Vart utförs dämpningen, digital eller analogdelen?

Nån som har nån åsikt om det låter bäst när CD'ns volym står så högt som möjligt? Jag har själv erfarenheter att de två cd spelare jag testat har en tendes som "bättre ljud ju mindre man dämpar", men detta torde vara helt avhängigt hur (cd'ns) volymkontroll är implementerad.

Annars blir man tvingad att sätta dämpmotstånd av lämplig storlek på slutstegets ingång för att kunna vrida på så mkt som möjligt på CD

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:49:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Den som bäst kan svara på denna fråga är väl Björn såsom gammal Bladelius Design Group-anställd.... (nu blir det hifipolitik snart)

Utgångskänsligheten på CD1S är inte så hög (nu brister isen snart
) så bekymret kan på vissa kombinationer vara att man lyssnar på volymkontrollen ställd väldigt högt.

Vare sig på Mc Cormack DNA-1 steget eller Advantage S250 upplevde jag några bekymmer dock, det gick att kräma på både med Martin Logan och Neptunus.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/15 :  12:56:46  Show Profile Send Gaddad a Private Message
om "volymkontrollen" är högt ställd gör väl knappast något för spelaren? Det kan ju på sätt och vis vara bra om den måste gå högt för att det ska låta då en del säger att de inbyggda volymkontrollerna låter bäst på hög volym. Samtidigt vill man ju inte hamna i en sits där man inte kan spela högt.

Dina erfarenheter bådar ju dock gott sladd.

Cd1s har ju några år på nacken, är det så att en cdfix låter bättre om du kör denna genom ett försteg?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:20:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Min åsikt är att det SKALL spelas högt på Cd'ns volymkontroll - kanske var jag otydlig?

Det blir säkert bättre ljud ju mindre man dämpar signalen från CD'n. I nån CD gjordes detta i digitaldomänen och man krympte antalet bit'ar (på nått sätt)...känns ju så lagom kul!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:30:40  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Jag vet att någon skrev att wadia gjorde så som du epkpeng skrev(att bitarna minskades). Vet inte om det stämmer, lyssnade på en wadia som kördes på slutsteg och det lät mycket bra, svårt att säga om det var bättre eller sämre än försteg då jag aldrig provat den uppställningen så.

Så här skriver iallafall Wadia om sin förstegs del
http://www.wadia.com/technology/dircon/sld011.htm

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/15 :  13:41:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det finns ett tidigare inlägg angående detta. Jag vet tyvärr inte vilket. Tydligen så är volymkontrollen uppbyggd så att den inte skall förlora bitar vid låg volym.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/15 :  15:59:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Just det.
Jag skrev lite om det här angående S1:an.

Jag återger texten:

"Mitt analoga försteg, Advantage P1 har också en digital volymkontroll.
D.v.s. man använder i princip en DA-omvandlare som attenuator.
En multibits DA-omvandlare består ju av ett antal parallellkopplade motstånd med varsin switch och beroende på hur många motstånd som kopplas in så varierar dämpningen. Det går alltså utmärkt att använda dom istället för en vanlig volympot om man sätter dom i den analoga signalvägen.
Detta har väl gett upphov till missuppfattningar för det är riktigt att det inte är bra att dämpa en signal genom att manipulera en digital signal. Då reduceras antal tillgängliga bitar och upplösningen minskar. Men det är något helt annat än att använda en DA-omvandlare i den analoga signalvägen som en volympot."

Så har jag uppfattat det hela. Det var väl Marc Levinsson som började med det här på sina försteg.
I P1:an sitter dock volymkontrollen inte i signalvägen, utan shuntar till jord.

Ett alternativ är att köpa en bra passiv volymkontroll, ex.vis Creeks och koppla mellan CD och slutsteg.
Jag har tidigare under lång tid kört på det viset. Funkar kanonbra om bara CD-pelaren har tillräckligt bra analog utgång.

Äh.. hum.. Händelsevis har jag en styck Creeks fjärrkontrollerade volympot till salu.

Edited by - Björn-Ola on 2002/08/15 16:07:3
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/15 :  16:24:34  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Så har jag uppfattat det hela. Det var väl Marc Levinsson som började med det här på sina försteg.
I P1:an sitter dock volymkontrollen inte i signalvägen, utan shuntar till jord.

Jag vet att ML har gjort (gör?) så här. Det är en mycket god idé. Är resistorstegen i en omvandlare tillräckligt bra för att få finnas med i ljudkedjan måste det ju vara en god idé att använda den till annat också!

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:51:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Advantage CD1S har en analog volymkontroll med digital styrning. Det är inte samma volymkontroll som i S1:an.

Vad beträffar CD1S utgångsnivå är den 4,8 Volt (max) balanserat. Det är mindre än på de allra flesta försteg samt mindre än S1:an som har ca 7 volt.

Så i ursprungsfrågan är det så att man tappar ingen upplösning alls på vare sig S1 eller CD 1 S.

Missmatch med slutsteg är ett bekymmer som måste tas med i beräkningen vid köp av CD1S även om inte det är något stort problem. Med S1:an är livet enklare.

Lite research, youst får jo!!

mvh

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:08:10  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

Lite research, youst får jo!!

Svengelsk? Eller skulle jag säja swingelsk? Kult med språket!

mvh
Markk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000