HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ens inställning förändras med tiden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:17:32  Show Profile Send dax a Private Message
Jag läste en tråd här om en recension och kom till insikt eller något liknande!

Jag vet inte om det är så, men det känns som om en pryls prestanda i mycket större grad baseras på tester i tidningar om man är yngre (jag lusläste själv Hifi&musik efter de bästa musikförmedlarna i början av min hifi-karriär). Är inte så gammal som ovanstående mening lät påskina dock. Denna bedömning gäller även produkter i de nedre regionerna av prisstegen (jag äger ingen herre-jösses-dyr anläggning). De som har lite dyrare prylarna har ofta mentaliteten: "låter det bra, så är det bra"!

Det jag vill säga är, att många (märk väl, inte alla) nästan enbart grundar sig på vad "experterna" tycker när man är novis inom sin hobby. Självklart ska man lyssna på proffs när man inte är så erfaren inom området, men det är väl ändå ganska lätt att själv höra vad man tycker är bra. Grejen är den att man har så olika smak och andra förutsättningar så den egna hörseln borde vara avgörande och inte vad Sven-Tord på tidningen "Så ska det låta" tycker. När man har varit med ett tag blir testerna mer som en grund eller helt enkelt marknadsöversikt över nyheter!

"Expertenas" åsikter märks även väldigt tydligt på begagnatmarknaden genom höjda priser, t.ex NAD 208 THX som har skrivits upp av LTS eller Amplifix/CDfix som har rosats i diverse blaskor (finns säkert ännu tydligare exempel). Hifi-klubben är också snabba på att justera priserna på topptestade produkter (NAD Silverline eller NAD generellt sett), men det är väl en tillgång-efterfrågan-situation som utnyttjas maximalt och kanske inte har med att göra vad jag egentligen ville få fram.

Usch, nu har generaliserat helt vilt! Vet inte om man törs posta det här, men "what a heck"! Det låter även som jag utger mig för att vara en hifi-räv, vilket inte direkt stämmer!

Alltså, det jag har märkt hos mig själv: I början av min hifi-karriär gick man nästan enbart på vilka apparater som topptestades, medan nuförtiden får öronen bestämma. Experternas åsikter blir mer tips på vad man borde spana in lite närmare!

Någon som har upplevt/tänkt något liknande eller är jag ute och orienterar utan kompass!

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:27:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
håller med till 100%, jag läste själv H&M och trodde på allt som stod där, även om jag aldrig blev besviken på nån topptestad produkt(förutom en gång)...det gäller att man kan läsa mellan raderna...står det minsta lilla kritik så ska man ta det x5, minst!

...numera vågar jag säga emot "experter", gillar jag inte nåt, då kommer "gnället" direkt...

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  14:51:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Mycket bra inlägg.
Men som nybörjare är det naturligt att tro på auktoriteter.
Tidningarnas tester är snyggt paketerd reklam men med
åren börjar man läsa mellan raderna. Men visst är det kul
att att läsa lite HiFiporr med.

Så läste jag Molt på den tiden jag var med i LTS
som jag inte tycker är ett dugg bättre.
Bara mer sofistikerat trams. Jag tyckte att
teknikartiklarna under nittiotalet blev rena
teknikonanin. Nevrotiskt överspända i sin frälsaranda.

Musikartiklarna av Herr Hans Wennering var å andra
sidan värda hela avgiften. Man får ta det onda
med det goda och tänka själv.

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/15 :  15:02:51  Show Profile Send markku a Private Message
Jag besökte en affär, som direktimporterar mindre kända (ofta tyska) märken och har hller icke-hifister som målgrupp.

Handlaren berättade om ungdommar och studerande, som då ser okända produkter och strax frågar om dom har vunnit i tester! Eller dom bara kommer inn och frågar efter - oh! så populära, lokala testvinnare - ingenting annat dyger.

Jaja, ungdom, va en härlig tid!

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  15:04:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Jaja, ungdom, va en härlig tid!

Är du en gubbfan som jag?

(kolla din mail)

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/15 :  15:11:17  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv är jag studerande och trodde på det mesta jag läste i diverse tidningar tills jag en dag för några månader sen lånade hem Wharfedale Emerald 97 som rosats något enormt av hifi och musik. Jag tyckte inte alls om den. Lyssnade sedan på amplifix & cdfix, produkter som även dessa rosats av hifi&musik, och jag gillade inte dessa heller. Har efter det börjat ta deras "självklara testvinnare" med en stor nypa salt...

En tidning som jag däremot tycker gör helt okej tester är high fidelity. Dom säger mer om t ex hur en högtalare låter, än om dom råkar gilla den. Deras tester fungerar mycket bättre som en vägledning på vad man ska sortera bort direkt och vad man ska provlyssna.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/15 :  15:20:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag köpte i början av min hifi-karriär en anläggning som enbart bestod av best buys.
Jag lusläste hifitidningar, köpte dom apparater som fick flest rekommendationer och trodde att jag var smart.
Det slutade i en katastrof.
Alla produkterna som experterna verkade gilla gick åt det ljusa ,aggressiva hållet till. Egenskaperna adderades till varandra och anläggningen var helt olyssningsbar.
Det tog lång tid innan jag insåg att det inte var mig det var fel på, jag hade ju köpt bra grejor enligt experterna.

Använd era öron och läs hifi-blaskor med lagom distans.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/15 :  15:56:46  Show Profile Send yalpa a Private Message
det där känner jag igen...bara ljusa grejjer hela tiden...alla experter har basfobi, utsträckt diskant är det viktigaste, sen att instrument låter helt annorlunda i verkligheten, det spelar mindre roll...ljust ska det vara
idag finns nästan ingenting som låter både engagerande och utan att vara för ljus/vass, förutom Naim som jag inte hört, men jag litar på experterna igen

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  16:05:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Man ändrar sin ljudbild med åren. Jag gillade mycket bas och mycket diskant i början. Nu tycker jag att mellanregistret är mycket viktigt. Basen ska vara ren och rytmisk men inte dominerande och diskanten får absolut inte vara vass. Det kan låta som floskler det här.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:01:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Mycket bra inlägg.
Men som nybörjare är det naturligt att tro på auktoriteter.
Tidningarnas tester är snyggt paketerd reklam men med
åren börjar man läsa mellan raderna. Men visst är det kul
att att läsa lite HiFiporr med.

Så läste jag Molt på den tiden jag var med i LTS
som jag inte tycker är ett dugg bättre.
Bara mer sofistikerat trams. Jag tyckte att
teknikartiklarna under nittiotalet blev rena
teknikonanin. Nevrotiskt överspända i sin frälsaranda.

Musikartiklarna av Herr Hans Wennering var å andra
sidan värda hela avgiften. Man får ta det onda
med det goda och tänka själv.

Har du läst mina tester skrivna för MoLt på senare tiden ( de allra flesta apparattester sedan ca 2 år nu)? Är nyfiken...

/Johan Lindroos

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:11:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Nej. Jag skäms lite nu. Borde ha talat om att min kontakt med LTS
upphörde 1996. Ber om ursäkt. Då var jag i alla fall förbannat trött på
föreningen. Med tanke på det jag har läst av dig här på forumet borde
nivån vara mer mänsklig nu.

Edited by - Flint on 2002/08/15 18:16:1
Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:23:49  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Det är väl utmärkt att man i början av en karriär lyssnar på dem som varit med längre. Så slipper man göra samma misstag som dem. Konsten är ju att lyssna kristiskt och när man är redo för det släppa taget. Tänk om man började sin hifi-bana med att lyssna på alla apparater i alla kombinationer (ngt för Wowbagger the Infinitely Prolonged kanske). Hmmm...
Något jag lärt mig här är att man inte skall köpa Hifi på avbetalning;-)
Lyssna på dem som kan mer men svälj inte allt.

Live long and prospe
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:06:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Man ändrar sin ljudbild med åren. Jag gillade mycket bas och mycket diskant i början. Nu tycker jag att mellanregistret är mycket viktigt. Basen ska vara ren och rytmisk men inte dominerande och diskanten får absolut inte vara vass."

Det är väl ungefär samma sak som jag upplevt under mina år som hifiintressserad. Från början när man är ung skall det vara mycket bas och diskant. Hade vänner som så fort de såg en equalizer skulle dra både bas och diskartreglaget upp med följd att man tappar mellanregistret.

Så numera skall det helst vara ett ljud där inget sticker ut och inget döljs. MvhKristofer

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:31:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
undrar varför man föredrog "hängmatta ljud" då man var ung? kan det vara så att stereon var dålig, det lät vasst om man inte justerade eq-n, eller så kan det ha varit nåt med hörseln? man pallade inte högt ljudtryck i mellanregistret?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000