HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BASE, kanske ISP är ett alternativ ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/13 :  14:37:50  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

http://www.audiomagic.dk/isp.html

Det var en lyrisk diskusion kring de Norska BASE prylarna för någon vecka sedan. De är dock inte ensamma om att tillverka dylika produkter. I Danmar finns Audio Magic och de gör också en sorts base som de kallar ISP. Är det någon som har erfarenheter av denna, är den ett bra alternativ till den Norska BASEn?

Jag har sett att Hifi Stället i Gbg har Audio Magics base och jag skulle tro att priset är billigare.

Kommentarer ?

"Går den att tweaka?

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/13 :  15:16:50  Show Profile Send markku a Private Message
Alla ni, som kan tyska, eller är annars nyfikna och vill se MASSOR av härlig 3D grafik, kunde kolla denna sidan. En sann förebild till Thomas och andra vetenskapsmän!

Analyse der Vorgänge, die ein HiFi-Gerät zum Schwingen anregen.

Där är det fråga om tysk Acapella Fondato Silenzio plattform.

Pondera i Malmö kanhända kan skaffa den...

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/13 15:18:5
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/13 :  15:59:40  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
vad kostar alla dessa härligheter!!?=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/13 :  16:06:27  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

jag har provat Audio Magics ISP plattor. Under en period, (ca.1 år) använde jag dessa under mina respektive komponenter. I mitt dåvarande system, Krell FPB 300, ML No.39, var resultatet en mörkare, lite rundare klang med en till synes mer avslappnad återgivning som helhet.

I jämförelse med Solid Techs luftdämpade plattformar upplevde jag att man tappade dynamik och att de lägsta registren blev lite för pregnanta, (fylliga).

Base-plattformen, rätt avvägd, är effektivare än både Audio Magics och Solid Techs produkter. Med Base plattformarna upplever man helt enkelt en mer exakt återgivning, framför allt i de lägre frekvensregistren. MEN det som gjort att jag ändå inte satsat på Base, är avsaknaden av stapelbarhet. jag känner inte till så många bänkar som klarar vikter upp till, och över 200Kg...

Mvh

Björn

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/13 :  16:56:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
bjorn, vad kostar ISP då? eller förresten alla de där sakerna?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/13 :  17:14:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
ISP kostar normalt sett ca 4000 kr. Hifi stället ville ha 2500 kr styck nu, han hade 2 st.
Vad de Norska BASE kostar vet jag faktiskt inte, men jag tror att de är dyrare, eller??????

Acapella Fondato Silenzio såg rolig ut, den funderar jag på att klona. Designmässigt är det i alla fall enkellt. Lite geringssågade lister. En kakelplatta på 30*40 cm. Under detta kanske en blandning av sant, bitumen, MDF och liggunderlag. Eller kanske en cykelslang. Det blir nog mitt nästa projekt då GALTIS högtalarna är färdigbyggda.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/13 :  18:27:10  Show Profile Send mag a Private Message
Sålde dom inte BASE på "mässan" i sth för 1500 ?, jag ångrar mig kraftigt att jag inte slog till (tror jag ed). kolla på ljudmakarns hemsida dom säljer BASE.

edit: jag kan ju vara vänlig och titta åt er från ljudmakarns hemsida:
quote:
BASE isolationsplattformar har rönt en enorm uppskattning hos många audiofiler
runt om i Europa.
Nackdelen har varit priset!
Nu har dom flinka Norrmännen tagit fram en variant i en något enklare design, ( snygg tycker jag ) som är optimerad för apparater upp till 8kg.

Pris: 1895 kr

edit2: den dyrare varianten
quote:
BASE Technologies är extremt högteknologiska vibrationselliminerande plattformar som är konstruerade efter ett helt eget och kompromisslöst tänkande. Man började sin bana med att konstruera plattformar till den medicinska industrin, för att få hyperkänsliga elektronmikroskop att kunna fungera optimalt utan att hindras av vibrationer från infrastruktur/ ljudvågor/ jordytans gungning etc. Eftersom konstruktörerna precis som du och jag är riktiga HiFi-nördar, kom man efter ett tag på att man skulle lyssna sig fram till vad som händer om man befriar HiFi-apparatur från ALLA vibrationer. Slutsatsen är tung, i flera avseenden. Det är helt otvivelaktigt så att musikåtergivningen fullkomligt blomstrar om man låter sin utrustning koppla av på BASE-plattformar. Fullständigt löjligt stor är förbättringen! Vi demonstrerar väldigt gärna detta i butiken. Det funkar på allt från Midi-anläggningar till jättehögtalare. Allra störst inverkan har BASE-plattformarna på ljud- (och bild-) källor som CD/DVD-spelare, men även förstärkare gynnas kraftigt.

Pris: 3950 kr

//Magnus

Edited by - mag on 2002/08/13 18:29:21

Edited by - mag on 2002/08/13 18:31:26

Edited by - mag on 2002/08/13 18:32:4
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/14 :  09:16:51  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Här skall byggas "baser", bara jag äör klar med högtalarna. Jag tror det blir en design som liknar Accapella men en luftlagrad variant enligt nedanstående bilder. Jag har bestämt för mig att det finns användare av luftlagrade hyllor här på forumet. Konstruktionen äör ju så simpel så det finns ingen anledning att köpa en sådan pryl. Låt er inspireras att själva starta ett bygge.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/14 :  09:34:32  Show Profile Send markku a Private Message
Det finns massor av olika luftbaserade alternativ. Läsare av Hi-Fi+ burde känna Townshends Seismic Sink

fakta om Seismic Sink

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/08/16 :  14:54:56  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag fick tag i en beg. AudioMagic ISP för 900:- idag.
Skall bli intressant om jag hör nå´n skillnad med min cdfix. Jag har dock ej provat varken Base eller Solidtechs f.o.s
Mvh

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000