Author |
Topic  |
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:30:45
|
först å främst, inget bråk i Morellos tråd, ska det bli debatt...kör här!
jag kan nästan inget om fysik, ställer frågan som en vanlig konsument som litar på sin hörsel och inte drar sig för att säga emot säljare eller dömma ut anläggningar som gör nånting fel... med andra ord ganska svår att lura 
funkar kabeln eller inte?
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:43:46
|
kan börja med att säga att jag inte litar på min hörsel , har kommit på flera gånger att jag inbillat mig stora skillnader på t.ex. ljudkort och cd-spelare som jag sedan jämfört blint (oj, svär jag i kyrkan nu ) och insett att jag inte kan skilja på dom... å andra sidan, sålänge man inte kommer på att man inbillar sig så ÄR det ju faktiskt skillnad, iaf för en själv..
Om man ser tekniskt på kabelns funktion tror iaf jag att den inte gör nån hörbar skillnad. Om ljudförbättringen skulle bero på den filtrerande effekten så skulle man ju få 1000ggr mer effekt med ett riktigt filter, anser jag...
Edited by - norman on 2002/08/12 00:45:5 |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 00:47:10
|
Vad vill ni ha reda på? Om frågan är: "funkar kabeln?" så är svaret...........JA! Men varför fråga något sånt?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:07:20
|
Om den funkar och hur mycket effekt den har beror på en del faktorer som hur bor du, och vilka störningar har du på nätet. Och vad har du för anläggning. I vissa fall kan ett nätfilter ge en bra effekt, men det finns gott om nätfilter som ger negativa biverkningar i form av transientstörningar. Och det finns bättre nätkablar, i högre prisklasser, men det finns en hel del dyra nätkablar som är sämre också. Och så har vi PS-Audios Powerplants som är en bra bit bättre, men som också kostar en hel del mer, och som har nackdelen att dom ger lika mycket i värmeförluster som den tillförda effekten. Och till stora effektförstärkare eller större integrerade förstärkare räcker dom inte till. Alternativet kan vara att köpa Mark Levinson,s 33 eller 33H monobloch som har inbyggt i nätdelen en del som nytillverksr ström. Dom lär inte påverkas av nätkablar eller filter annat än i negativ riktning. God Natt. Jag ska upp tidigt och överlämnar diskuterandet till er nattugglor.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:09:45
|
Enligt mina undersökningar har den ingen filterverkan under det som man kan se på att titta på en fyrkantsvåg på 1 MHz. Detta betyder: En fyrkantsvåg som har frekvensen 1 MHZ har en serie övertoner och dessa övertoner ligger på 3,5,7,9,11 osv MHz. Om kabeln skulle filtrera någonstans uppe i dom regionerna och en bit över detta så skulle fykantsvågen bli deformerad och detta skulle synas i ett oscilloscop. Vi hade en vanlig elkabel som jämförelseobjekt och det var ingen skillnad. Under denna frekvens filtrerar inte kabeln alls.
Det som skiljer kabeln åt från en vanlig kabel är att den tack vara skärmen har något högre kapacitans. Tämligen oviktigt i sammanhanget. Elutaget är tämligen lågomigt och påverkas inte så lätt. Givetvis börjar alla kablar att filtrera någonstans om man kikar tillräckligt högt upp, men denna skiljer sig inte från mängden.
Skärmen gör ju att den är mindre känslig för RF-instrålning. Till exempel om du har en mobiltelefon liggandes bredvid den så skyddar skärmen bättre än utan skärm. Har man ingen mobiltelefon eller liknande störningar i sin omgivning bör detta inte vara något problem. Vill man ha en skärmad kabel kan man ju ta Audiomanikers kabel för en tjuga.
Det var fysiken. Nu till din hemmaplan. Jag har lyssningtestat kabeln. Skillnaden på mina lyssningstester och dom andra lyssningstesterna jag känner till är att jag har låtit några endast lyssna och dom har inte fått se när kabeln varit inkopplad eller inte. Om man vet när den är inkopplad finns det en risk att man luras av den vetskapen. Mina tester har alltså varit som andras tester men när jag jämfört så har jag inte avslöjat vilken av JPC och min standardkabel som var i för stunden utan det är det som är själva testet. Om man nu kan höra skillnad borde man ju kunna säga när den är inkopplad. Jag har testat på några stycken men dom hörde inget utan gissade helt slumpmässigt. En kille "lurade" jag genom att säga att JPC var inkopplad när det var tvärtom. Han fick en tendens till att säga att han trodde att kanske det var bättre när han trodde att JPC:n var inkopplad. Det var ju min gamla vanliga standardkabel då så i det sammanhanget kan man förstå hur starkt det kan vara det här med att få veta vilken kabel som är inkopplad. Vi gjorde ingen vidare lyssningstest han och jag utan den gången var det bara en kort denonstation.
Jag kan tillägga att jag inte har bevisat att dom som säger sig höra skillnader med kabeln har fel. Det går inte att bevisa detta av naturliga skäl. Det är heller inte min uppgift utan om någon är intresserad av att bevisa något så måste det bli den som kommer med påståendet om dessa saker. Det här är ett känsligt ämne eftersom jag faktiskt säger att möjligheten finns att andra inbillar sig. Det är min rätt att få tro det precis som det är andras rätt att tro att jag har fel.
[funkar kabeln eller inte?]
Inte vad jag kan se. Det finns massor med människor som säger att dom hör skillnader men det får stå för dom.
John
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:17:07
|
quote: Om man ser tekniskt på kabelns funktion tror iaf jag att den inte gör nån hörbar skillnad. Om ljudförbättringen skulle bero på den filtrerande effekten så skulle man ju få 1000ggr mer effekt med ett riktigt filter, anser jag...
Jag kan tillägga att jag håller med om detta. Om man vill filtrera tar man ett filter. Kabeln har ingen filterfunktion utan är i det avseendet som vilken skärmad kabel som helst.
John
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:20:33
|
varfor lanar du inte bara hem och testar?
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:26:44
|
Hej John! Svaret på frågan måste väl ändå vara Ja, då det kom ljud ur anläggningen med JPC......
Din mätning och lyssningstestet är det väl ingen större ide att diskutera, men jag kan nämna att Eichmann som tillverkar Bulletplugs också säljer en nätkabel och dom mätte THD från en förstärkare med standardkabel resp. deras kabel och mätningarna visade sänkt dist med Eichmannsladden.
Sen kan det finnas en vinst med att använda en grövre kabel till slutsteg för att undvika spänningsfall vid höga effektuttag.
Skärmen gör ju också att nätkabeln stör andra kablar mindre(tex oskärmade signalkablar).
Men det finns ju definitivt alternativ till JPC i samma/lägre prisklass.
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"
Edited by - matson on 2002/08/12 01:27:2 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:28:24
|
Hej e!
Varför läser du inte inlägg innan du besvarar dem( inläggen, ed).
Mvh A |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:41:53
|
Jag menar att den funkar som vilken skärmad kabel som helst av den här sorten. Audiomanikers kabel ser till och med likadan ut så den har ju "allt" vad jag kan se när det gäller att vara ersättare till denna kabel. För ungefär en tjuga plus kontakter!
Tllverkaren Jorma påstår att den har filterverkan utöver det som en vanlig motsvarande kabel har. Varför skulle den annars gå att sälja så dyrt! Det är det jag menar att den inte har. Jag kan tillägga att jag har inget intresse av om någon köper denna kabel eller avstår från köp. jag gillar dock att undersöka saken för att sanningen är attraktiv.
För att svara på yalpas fråga i den andra tråden angående hurvida hur fysiken funkar och om det är intresant eller inte för en vanlig konsument som bara ska lyssna. Som vanligt finns det fördelar att kunna en massa om de saker man ska köpa. Jag skulle tex inte skicka min morsa för att handla en ny hifiapparat åt mig. Detta trots att hon kan lyssna.
John
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 01:57:53
|
Hej A
han sa att han letade efter en natkabel och ville veta om den funkar och vilket satt ar da battre an att lana hwem den och lyssna sjalv???
ps jag tror inte nagon pa detta forum ar kapabel av att medelst fysik forklara hur/om den funkar
ar det nagot mer av mina inlagg du har problem med A????
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 02:13:54
|
quote: ps jag tror inte nagon pa detta forum ar kapabel av att medelst fysik forklara hur/om den funkar
Och vad får dig att tro att du är kapabel att avgöra detta?
John
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 02:21:59
|
for det forsta kan ni garna tagga ner lite
och for det andra sa hur bra har du/ni lyckats i alla andra oandliga kabeldiskussioner vi har haft???
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 02:31:47
|
Hej e!
Ursäkt, A trodde att du besvarade JS,-som i sitt inlägg skrev att han redan hade lyssnat.
Det har väl redan gjorts?? Vad som dock är intressant, är varför den på något sätt skulle vara bättre än ex annan, bortsett ifrån meter-priset( 1/30, 3%) identisk skärmad-nätkabel??
Nej, då säger A till ;).
Mvh A |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 02:36:23
|
hej A
herr E haller helt med A har jag fatar inte heller varfor den skulle vara battre men Jorma har flera ggr fatt hem fel sorts kabel dom ser i princip likadana ut men funkar inte ljudmassigt och dessutom har jag testat bade jpc1,5 och 2,5 och horde en stor skillnad mellan dessa det kanske har en lite mer sjalvklar forklaring dock...
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 02:47:48
|
Hej e!
Jo, men jpc-kabeln:

-är både dyrare(17kr/m) samt sämre skärmad men annars jo,- den är snyggare. Problemet är vad man ska terminera dem med då ex dessa:

-inte verkar? att gå att köpa i Tyskland( Sverige menas, ed) och det ju blir betydligt enklare att ansluta dem i väggurtaget med europa-don än usa dito, men..... man får välan löda fast kabeln direkt i väggurtaget( som allt annat i A´s Stereo( fastlött, ed ;))
Jo, de har ju olika diameter på sina ledare( har själv 1st ex av den gamla).
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/12 05:38:5 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 02:59:29
|
Okey. Sorry ekman.
Frågan kan du väl i alla fall fundera på. Den var inte bara ämnad som att vara taggig.
Kabeldiskusionen började på något sätt med att dom som startade igång tråden, menar inte bara yalpa utan även jag själv och några till kanske, var fullständigt medvetna om att kabeldiskusioner ofta leder till heta debatter. Det framgår med all tydlighet om man följer tråden från starten i Morellos "stämpla ut"-tråd. Därför startades denna tråd vid sidan av och det får gå hur det vill med denna tråd. Jag bryr mig inte men tänker själv inte delta i någon pajkastning. Du kanske tänker; men du var ju taggig mot mig nyss. Pajkastare har inte förmågan att backa och att be om ursäkt. Det har jag i alla fall i denna stund. Hoppas den godtas.
John
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 03:01:30
|
vi kan garna fortsatta diskussionen men lat mig skriva mina inlagg hur jag vill jag kritiserar inte ditt satt att skriva och ditt satt ar nog aningen mer speciellt an mitt sa skot ditt sa tar jag hand om mitt oki
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 03:27:19
|
Hej e!
Okej! sorry, A trodde nämligen att du igenom ditt sätt att skriva drev med honom( A, ed).
Vad A anbelangar kan alla skriva hur de vill( lite självinsikt finns iaf ;).
Mvh A |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 03:34:36
|
Hejsan A
hehe det ar helt ok men jag skriver alltid helt utan punkter osv jag uppskattar dock ditt satt att skriva och det ar absolut inte for att driva med dig
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 04:00:47
|
Hej e!
Vad dum A är nu,-du är ju "ekman" ifrån Hm, eller hur? Klart att du inte driver med A( även om han nu är lite korkad ibland( A menas här, ed ;)).
Mvh A.
Med Narrens uppriktighet , Dårens envishet och Audiomanikerns mani söker A efter magiska, Ljud- Skapande Ting.
Mvh A |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 06:59:47
|
Att mäta en nätkabel med fyrkantsvågor och utifrån det säga att den inte fungerar visar på att det är teoretiker bakom dessa mätningar. Att mäta på nätspänning och kunna visa att den tar bort distorsion som jag har visat säger inte mer än att den tar bort distorsion. Och Ståhlberg eller andra inom LTS som skulle mäta någon annan kabel eller annat på det viset skulle kunna bevisa vad som helst åt vilket håll som helst med dom metoderna. Och att sedan kalla det för "vetenskapligt" tycker dom ger en trovärdighet åt dessa mätningar. Jag säger detsamma som Transparent svarade på Morellos frågor. Prova själv om den kan ge något i din anläggning. Hör du ingen skillnad, så skicka tillbaka den. Då antingen bor du på ett ställe som inte har några störningar på nätet. Eller så är din anläggning av så låg klass att den inte låter sig påverkas. Eller så störs du helt enkelt inte av nätstörningarna, och då är det helt enkelt inte värt ett öre att ta bort distorsion i anläggningen. Och till Audiomaniker vill jag säga att en skärm av det här slgaet med liknanade utseende finns det en mängd kablar som har, och en hel del av dom har jag provat både i min och i andras anläggningar, bla. Björns och Leif Olofssons. Och dom har fungerat sämre hitills. Det finns kablar med 6 olika skärmar som fungerar sämre än JPCkabeln. Och det finns bättre nätkablar än JPCkabeln. Men dom hittar ni inte bland dom billiga kablarna på marknaden. Priset blir en bra bit högre för en marginell förbättring.
http://jorma.sansobalans.se/
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 07:14:18
|
Jag tror vi får bromsa in en smula här också. Som du själv mycket riktigt påpekade i ett tidigare inlägg Jorma så är det ingen större idé att dra hela denna diskussion en gång till.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 12:07:12
|
Hej J!
Skärmad nätkabel med ett till APEC 2.6* and APFC 2.7**, liknande utseende finns det, 2st JPC "filter"-nätkablar som har, bägge dessa har A provat i både A´s anläggning nr-1, 2 och 3. De har hitintills fungerat sämre.
Prova själv om de kan ge något i din anläggning. Hör du ingen skillnad, så släng dem( 16-17kr/m ;). Antingen bor du då i 1st hus utan störningar på el-nätet. Eller så är din anläggning av så låg klass att den inte låter sig påverkas, och då är det iaf inte värt ett enda öre att ta bort distorsion i anläggningen.
Men som sagt, det är bara att köpa( 16 resp 17kr/m ;)-hem o testa, så ser( hör, ed) du ju själv.
* : 
APEC 2.6 - A´s Purified Electronics Cable 2.6,- Audiomaniac Grade™.
** 
APFC 2.7 - Anaconda Power Filtration Cable 2.7,- Audiomaniac Grade™.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/12 13:22:0 |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 12:32:31
|
Detta är ju en rätt märklig diskussion....om man inte märker skillnad så är anläggningen för dålig????????????Vad är detta för trams?????? Om man inte märker någon skillnad så kanske nätdelen på apparaten är uppbyggd på ett bättre sätt! Enda stället jag har märkt en förbättring med JPC är kopplad till min cd-spelare. Det blev sämre när den kopplades till skivspelaren och ingen förändring i förstärkaren. Hur kass är inte skivspelaren då??????? Alternativ till den finns det ju flera och att påstå att alla i samma/liknande prisklass är sämre kan ju inte vara annat än fantasier......
 Belden 19364 med folieskärm och "drainwire" (ca 40 spänn/meter)
 Belden 83802 ojordad teflonisolerad med både folie och flätad skärm, ca 60 spänn/meter
 Lapp Ölflex ca 400 spänn komplett för 1 meter
 Van den Hul för ca 600 spänn metern
Sen finns det ju en massa andra också till exempel Supra LoRad.....det finns mycket att välja på och det som är "bäst" i anläggning 1 kanske inte alls är det i anläggning 2......
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 12:44:04
|
Hej m!
Strålande tider! Teflon belden ska A tjacka, och Lapp Ölflex med( det är jobbigt att bygga själv ;).
Tack för tipsen.
Mvh A |
 |
|
Topic  |
|