Author |
Topic  |
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 13:02:53
|
Hej A! Hittade en kanadensisk firma som har rätt okej priser på Belden, då Cabletronic aldrig har nånting hemma som är det minsta intresant! http://www.takefiveaudio.com/connectors_parts_cable.htm
Sen dom glada tyskarna har ju rätt mycket både som färdiga och på lösmeter! http://www.dienadel.de/hifi/
(1 "kanadickpeng" är nog ca 6 svenska tror jag)
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 13:39:06
|
http://www.xe.com/ucc/sv/
Bra växlare
Dålig debatt. Självsvänger.
Transistorer... Rör mig inte i ryggen |
 |
|
escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 14:24:58
|
Vad kostar det ungefär att lämna in förstärkaren för att få en ny nätkabel lödd? Öppnade den för en liten stund sen för att titta efter, och det verkar inte så värst komplicerat att göra det själv. Är inte helt bakom på sådant men det känns ändå tryggt att överlåta till expertisen Någon "amatör" som bytt själv förresten?
mvh //S.
"Om du gör som du alltid har gjort, kommmer du att få samma resultat som du alltid har fått. |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 14:47:06
|
Hej F!
Håller med, bra växlare,- ngn debatt fann dock inte A? Var fanns den??
Mvh A |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 14:47:10
|
quote:
Och Ståhlberg eller andra inom LTS som skulle mäta någon annan kabel eller annat på det viset skulle kunna bevisa vad som helst åt vilket håll som helst med dom metoderna. Och att sedan kalla det för "vetenskapligt" tycker dom ger en trovärdighet åt dessa mätningar.
Snälla Jorma, blanda inte ihop enskilda medlemmars (t. ex. John) uttalande med LTS-are i allmänhet. Jag är LTS-medlem och vill inte förknippas med andras åsikter eller idéer bara för att de också råkar vara medlemmar. Jag har nämligen mina egna! Åsikter och idéer alltså.
Och nä, jag kan inte bevisa vad som helst med ovan nämnda metod. Tänker inte ens kalla det vetenskapligt.
mvh Jonas persson
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 14:50:46
|
quote: Vad kostar det ungefär att lämna in förstärkaren för att få en ny nätkabel lödd? Öppnade den för en liten stund sen för att titta efter, och det verkar inte så värst komplicerat att göra det själv. Är inte helt bakom på sådant men det känns ändå tryggt att överlåta till expertisen Någon "amatör" som bytt själv förresten?
Fråga om dom gör det för en god kanellängd, med tanke på hur fort det går är det defenitivt ingen omöjlghet. 
//Magnus
Edited by - mag on 2002/08/12 14:53:45
Edited by - mag on 2002/08/12 14:54:3 |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 14:52:51
|
Matson synd att inte den där teflon belden finns med jord det ghade varit kul, fast den svarta är nästan snyggare .
Har 11m Lorad som ligger och väntar på terminering (kontakterna ligger också och väntar)
//Magnus
edit: jag är också med i LTS men av nån anledning tar jag inte åt mig när tex Jorma skriver så.
Edited by - mag on 2002/08/12 14:56:0 |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 15:11:58
|
Vill gärna hänvisa till "litet nätkabeltest" under recensioner av hårdvara. Den tråden är tyvärr stängd så ni får leta er tillbaka ett antal trådar.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 16:59:31
|
A
Håller med, bra växlare,- ngn debatt fann dock inte A? Var fanns den??
Du har rätt. jag hittade ingen heller. Däremot vissa upprepningar. Du är undantagen. Dina inlägg var bra.
Hellre en transistor i handen än tio i förstärkaren |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 17:16:45
|
YyyiiieeppeeEHH!!!
Mvh A |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 17:22:40
|
A
Tack för uppslaget. Jag kommer att prova kabeln.
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 17:42:25
|
quote:
Tllverkaren Jorma påstår att den har filterverkan utöver det som en vanlig motsvarande kabel har. Varför skulle den annars gå att sälja så dyrt! Det är det jag menar att den inte har. Jag kan tillägga att jag har inget intresse av om någon köper denna kabel eller avstår från köp. jag gillar dock att undersöka saken för att sanningen är attraktiv.
För att svara på yalpas fråga i den andra tråden angående hurvida hur fysiken funkar och om det är intresant eller inte för en vanlig konsument som bara ska lyssna. Som vanligt finns det fördelar att kunna en massa om de saker man ska köpa. John
Och att kunna en massa innebär också att du rekomenderar EKK och Rg62, och tillhör dom som anser att dom är bra hifikablar. Tom. bättre än alla "dyrkablar" som finns på marknaden?
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 17:57:51
|
Hej!
Ta´t lungt o tjacka istället till basen, 1st Tokkabel:

-med solid ledare på 1/4cm i diam...- A har´n själv.
( För sådana: -has väl redan tillräckligt av ;).
Mvh A |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 18:08:51
|
A
Beskriv hur du uppfattar den.
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 20:31:18
|
quote: Och att kunna en massa innebär också att du rekomenderar EKK och Rg62, och tillhör dom som anser att dom är bra hifikablar. Tom. bättre än alla "dyrkablar" som finns på marknaden?
Jag känner inte till alla kablar på marknaden. Varken dyra eller billiga eller mittimellan. Jag svarde yalpa på ett allmänt plan. Tycker du att mitt svar till yalpa stämmer eller har du en annan åsikt om att kunnande är onödigt?
Låt oss återgå. Det handlade om dina kablar och inte om vad jag rekomenderar gällande andra produkter. Försöker du leda bort diskusionen genom att "förlöjliga" mig genom mina kabelval? Sådant trams orkar jag inte med. Denna diskusion handlar om dina kablar och inte om mitt kunnande eller brist på kunnande. Du säger att dom har filtrerande egenskaper. Jag har letat men inte funnit. Där står vi.
John
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:07:02
|
En liten intressant iakttagelse (ur mitt perspektiv). Om Jorma säger att kablarna har filtrerande egenskaper och det inte går att påvisa med ett objektivt förhållningssätt att de har det utöver vad liknande kablar har - är inte det ett bedrägligt beteende? Juridiskt sett alltså? Vad säger marknadföringslagen om det?
-The world is my oyster... |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:05:26
|
Världens mest diskuterade hifiprodukt - JPC kablar, avundsjuka eller lite att göra, eller ..
Och i alla diskussioner lyckas man komma fram till någonting - NEJ. En massa tekniska stuff som inte hörihop med VERKLIG lyssning.
Det ÄR ju faktiskt så, att folk upplever skillnad med kablarna, och även om det är fysisk skillnad, eller psykisk skillnad så är det väl skit samma för nöjda lär de ändå vara.
Audiomaniker har skickat så många mail med häftiga kablar senaste tiden, så Niklas Nord kommer nu testa att skruva ihop nått själv.
Det är snyggt, och känns bra med en riktig strömkabel.
Fast testat, ..det har jag inte
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:08:24
|
Inte en aning. Juridik är inte min starka sida.
Jag personligen är ju heller inte ute efter att sätta dit Jorma utan har bara mätt på kabeln. Faktiskt delvis som en tjänst till Jorma från början. Jag sa då att om det finns en filteregenskap i den går det att mäta upp och jag lovar att jag ska finna detta. Men det fanns det ju inte. Vad ska jag säga. Jag har gjort det jag kunnat och om någon annan vill repetera mätningarna så vore det jättebra. Någon på detta forum borde ju kunna dessa saker och kanske vill göra ett försök. Jag påstår ju inte att jag inte kan ha gjort fel men jag känner mig heller inte osäker på mätningen. Vi var tre stycken som mätte. Dom två andra visste inte alls var det var för kabel utan fick bara uppgiften att mäta på den.
John
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:15:35
|
Upplys mig om en sak, Nagref och Stahlberg och detta sagt utan flames eller så.
Jag har hört denna "filterfixering" nu i månader. Har själv inte uppmärksammat att det skulle vara någon form av filter som är huvudingrediensen i konstruktionen. I och för sig kanske förståeligt då jag tillhör "den andra sidan" som bara kopplar in skrotet, lyssnar en kväll fram och tillbaks och vet sedan om 1. prylen funkar och 2. är den värd pengarna.
Även Transparent, Nordost m fl har ju teorier och vackra beskrivningar över varför man skall förvänta sig så fantastiska resultat. Ofta handlar det om skineffekter, dielektrikum, kapacitanser, hur rent materialet är, skärmar eller avsaknaden av skärmar, den geometriska uppbyggnaden.....
Anger Jorma i sin marknadsföring att det är ett filter som man köper? Eller är det en liten godbit ni suger på eftersom det verkar svårt att påvisa en filtereffekt?
Är ni överens om ordet "filter" eller "filtrerande"?
Har ett guldfilter i min superbryggare hemma, den gör ett bra jobb. Ett delningsfilter tar bort somligt, släpper igenom annat. En nätkabel....?
mvh från mannen som har en Nordost Valhalla signalkabel (och 2 st JPC....)
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:15:50
|
quote: Det ÄR ju faktiskt så, att folk upplever skillnad med kablarna, och även om det är fysisk skillnad, eller psykisk skillnad så är det väl skit samma för nöjda lär de ändå vara.
Det handlar inte om att omvända nöjda kabelägare utan det handlar om en kabel. Ingen idé att förstora saken. Vi har ett kabelsnack och är det vi vill göra så!? Visst, kan hålla med om att det är tjatigt men jag gissar att det lider mot sitt slut nu.
Lycka till med dina kabelexpriment.
John
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:23:30
|
"Ett förtätat nummer"
Musik & Ljudteknik nr. 3/36, November 1995, Pris 65:-
Förskottsinbetalt.
Åtta sidor, varav en är ett försäljningserbjudande och en är information till DiAna-ägare angående läckande kondensatorer. Kvar har vi sex sidor.
Vad anser du om det, Nagref? Juridiskt sett alltså.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:37:03
|
quote:
"Ett förtätat nummer"
Musik & Ljudteknik nr. 3/36, November 1995, Pris 65:-
Förskottsinbetalt.
Åtta sidor, varav en är ett försäljningserbjudande och en är information till DiAna-ägare angående läckande kondensatorer. Kvar har vi sex sidor.
Vad anser du om det, Nagref? Juridiskt sett alltså.
Jag är inte jurist. Men tydligen tyckte posten att det var en tidning. Eftersom medlemmarna betala för ett år och det är mer text i vissa nummer så är det rimligt att det är mindre i vissa. Priset 65 kr är bara ett medelvärde. Har man beställt tidningen efteråt (för då 55kr) så tycker jag nog att det är mindre lämpligt.
Har du sugit på den länge Timbre?
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:42:32
|
Nä, jag bara undrade eftersom du ändå förde juridik på tal.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:45:49
|
quote: Anger Jorma i sin marknadsföring att det är ett filter som man köper? Eller är det en liten godbit ni suger på eftersom det verkar svårt att påvisa en filtereffekt?
Vad säger du om detta Sladd?
"Mina kablar stoppar en hel del störningar som kommer med elnätet."
Låter inte det som ett filter eller vad?
Vill du ha en annan goding?
"Dessutom finns det inget magnetfält runt denna kabel som kan störa ljudet om nätkabeln ligger nära signal eller högtalarkablar."
En tydlig filtrerande effekt av elektromagnetisk strålning, eller hur?
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:49:16
|
quote: Även Transparent, Nordost m fl har ju teorier och vackra beskrivningar över varför man skall förvänta sig så fantastiska resultat. Ofta handlar det om skineffekter, dielektrikum, kapacitanser, hur rent materialet är, skärmar eller avsaknaden av skärmar, den geometriska uppbyggnaden.....
Där skiljer dom sig från Jorma. Han påstår att kabeln filtrerar bort skräp från elnätet. Det är allt. Om han gör det på sin hemsida eller ej kan du se själv. Jag har ingen aning om detta.
Ja, vi är överens om att denna kabel påstås av Jorma filtrera bort distortion på elnätet. Alltså signaler som skiljer sig från 50 Hz sinus och är på nyttosignalen(50 Hz sinus) överlagrade. Om jag har missförstått Jorma på den punkten så är något rejält snett. Jag är säker på att Jorma kan bekräfta detta om det nu skulle behövas.
Egentligen är jag inte ute efter vad Jorma anger i marknadsföringen utan bara vad han sagt till mig. Jag är endast behjälplig med mätningarna och blindtesterna jag gjort. Om vi bortser från lyssningstesterna så är det inget problem att mäta upp om en kabel filtrerar bort skräp för den som kan sådant. Jag själv är inte tillräckligt bra på detta så jag tog hjälp av Öhman och på ren tur fanns det en annan duktig elektroniker där när jag kom med kabeln. Skräpet är som alla signaler, utom ren sinus som bara har en frekvens, uppbyggt av diverse frekvenser. Om kabeln filtrerar bort detta så ska man se att nivån sjumker någonstans i det intresanta området. Ungefär som ditt delningsfilter fast för andra frekvenser. Dessutom måste man kolla både common mode och differentil mode. Allt detta har gjorts men utan något annat resultat än vilken kabel som helst av samma dimensioner.
Bollen ligger egentligen inte hos mig även om jag av naturliga skäl svarar på frågor angående detta. Det är Jorma som påstår att den filtrerar. Han säger sig ha kopplat in den i en transformator med en distortionsmätare. Matade kabeln med nätspänning. Sedan var kabeln inte med, kanske det var en annan kabel som referens, och då skilde sig resultaten. Problemet med denna mätning är att skräp på nätet inte är statiskt utan ändrar sig med tiden. Då kan man inte dra slutsatser utan att göra om detta fler gånger och sedan titta på resultatet och dra slutsatser. Att påstå att dist är bättre än fyrkant tyder på bristande kunskap i signallära. Det handlar om vilket frekvensband som dämpas helt enkelt och ligger det signal där så ska det dämpas. Annars inget filter.
Nu blev det långt igen. Det bästa vore för mig om någon annan kunde mäta på kabeln och ta över diskusionen. Att något så enkelt kan bli så tillkrånglat. Utan att rikta sig till någon specifik person; Filter eller icke filter. Mät! 
John
|
 |
|
Topic  |
|