Author |
Topic  |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 01:37:57
|
Jag läste en artikel om musikbranschen i SvD Brännpunkt den 10/7, av två civilekonomer från Handels, Peder Spens-Clason och Gustav Thott,
se http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_5827833.asp#,
om musikbranschens förestående kris.
I kort kan väl artikeln samanfattas om att branschen inte hängt med utvecklingen, framförallt inte internet. Skivbolagen har expandertat genom att köpa upp varandra och att kontrollera hela kedjan från talangjakt till återutgivning av äldre låtar. Idag skjunker försäljningen men skivbolagen är idémässigt utan visioner. Man är för stora för att vara kreativa, utan istället kör man på i samma spår, mer av samma gamla artister.
Skivbolagen måste inse att de inte kan göra allt utan koncentrera sig på det som de är bra på att ta hand om artisten.
Talangjakt får andra ägna sig åt, bolagen skall ägna sig artisten och dess produkter.
Börsnoteringen gör bolagen icke riskbenägna och nyproduktionen har minskat drastigt de senaste åren, vilket ger lägre intäkter. Nedladdnuíngshotet måste mötas med nya affärsstrategier och bättre kvalitet (min kursivering).
Vissa konsumenter kommar alltid att välja gratisalternativet, andra kommer att betala för en bättre produkt. |
Bravo  |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 02:12:32
|
Ingenting är för evigt. Kanske är det storleken som blir det som får ex. Warner och Sony att kasta in handuken och vika undan för små ettriga skivbolag med nya och järva idéer. Man kna ju alltid hoppas att detta i så fall inte ligger allt för långt bort i framtiden. |
Oops! I did it again |
 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 07:31:25
|
Skivor är för dyra idag för gemene man så länge bolagen trilskas med att hålla uppe priserna(kartell förmodligen)så kommer försäljningen att sjunka,isället så skulle man sänka priserna få fart på försäljningen då blir det också lite mer ointressant att ladda ner musik från tex kasaa då nedladning innebär sämre ljudkvalitet.Personligen vill jag äga en skiva,inte betala för rätten att ladda ner en massa filer. Mvh |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 10:00:17
|
bravo. Bra ämne och sammanfattning. Sänk skivpriserna till hundralappen så börjar det nog hända saker. För mig är inte många artister värda det dubbla när jag kan hämta samma skiva gratis på nätet trots sämre ljudkvalitet.
|
 |
|
Björne
Member

107 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 11:12:31
|
Japp, gör som jag. Jag har som policy att inte betala mer än 100kr för en skiva. Men jag köper destå fler. |
 |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 16:23:16
|
Skivbolagen har ingen lätt sits, dem skulle behöva vara med om samma sak om filmbolagen. Teknisk revolution. DVD är det bästa som hänt filmbolagen, formatet är rätt stort och otympligt än sålänge så det är inte som att ladda ned en musikfil direkt. Divx ligger fortfarande en bra bit ifrån DVD kvalite, mest påtagligt på ljudsidan.
Mitt förslag är alltså att samtliga skivor släpps i DVD version samtidigt som CD version. Med en massa extras, intervjuer och annat roligt, då kan det vara värt 200 spänn. Men nu ser jag inte något vidare värde i 10-12 musikfiler på en CD för 200kr. Känns lite förlegat.
Numera köper jag bara skivor som jag verkligen uppskattar. Förut köpte jag allt, både urkasst medel och bra skivor. Detta innebär för egen del att mitt inköpande av CD's har sjunkit med ungefär 85%.
Dem pengarna lägger jag nu på DVD's och annat som kan vara kul. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 20:51:51
|
Jag gör som Björne! Som tur är kostar de flesta skivor jag vill ha inte mer än 100:- på Ginza eller CDON. Jag bryr mig inte ett dugg om det mesta av ny musik som kommer ut. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 21:23:54
|
Tack Flint! 
Eftersom ämnet har diskuterats här på forumet, tyckte jag att det var intressant att även ekonomiskt mer kunniga har kommit till en liknande slutsats, att skivbolagen är fel ute och utan idéer samt saknar visioner om framtiden dvs. lider av en kreativ impotens som leder till fjantiga kopieringsskydd men en allt sämre kvalitet. |
Bravo  |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 21:57:27
|
Tråkiga nyheter för branschen: Det kommer inte fram några nya Sinatra, Elvis eller Beatles numera. Bara trista karbonkopior som håller några år som bäst. Kidsen köper inte 7´´ or 12´´ och album som dom gjorde på 80-talet. Ja det kan ju inte vara någon nyhet att konkurrensen inom massmediasamhället har blivit för hård och skivbranschen kommer att få bita gräset. Senast hörde jag att gamla anrika MNW hade problem.  |
Hifiarkeologen |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 22:30:03
|
Undrar om inte MNW har haft det lite knackigt jämt. Läste en bok om proggen och där fick man intrycket att bolaget har hängt löst jämt. Mer entusiasm än affärssinne. Det var väl lite av deras filosofi. Roffe Wikström sitter med i styrelsen och han är väl ingen supersäljare direkt. Det känns föråldrat med gammal kommunistpop som Hola-Bandola och slikt. Fast dom är väl borta för länge sedan kan man hoppas. |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 22:39:37
|
Förmodar att det går bra för NAXOS men de håller ju också en hög kvalitet till lågt pris CA 60 kr.Om de kan klara det och gå runt varför kan inte vanliga bolag klara det också. Dessutom sänkte de priset rätt så mycket på Audiofilbolagets TELARC`s skiver när de tog över argenturen för dem |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2003/07/13 22:41:13 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 22:43:12
|
Du har nog rätt där "Flint", så länge jag kan minnas så har MNW varit mer ideologiskt än affärsmässigt inriktat även om ideologin mattas med åren. Oavsett vad man tycker om deras ohöljda ideologivridning på sin tid, så känns det ändå som en frisk fläkt idag bland alla omusikaliska räknenissar. Man kunde ju hoppas bara att några ville satsa på musiken också. |
Bravo  |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 22:50:17
|
Håller med att MNW är bra som motvikt. Hoppas att dom överlever men eftersom dom är förhållandevis små vet man ju aldrig. Lite kultur är det allt. Boken om proggen var kul att läsa. På 60-talet var dom skithäftiga. Idag är dom trötta och slitna gubbar och tanter. Dom som gungade i takt på Gärdet höga som Eifeltorn. "Du har känslan men inte rätta viljan" |
Edited by - Flint on 2003/07/13 22:52:22 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 23:08:33
|
hehe, jag kan se dem gunga idag, hihi.  |
Bravo  |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 23:25:04
|
Jo bolagen i den alternativa svängen har ju alltid hängt på gärdesgårn. Det var mest den kreativa biten som gjorde dom intressanta. Imperiet var ju MNW:s stora akt på 80-talet. Nu ligger ju alla stora artister på genomkommersiella bolag verkar det som. Det är väl kanske det som kommer att bli deras bane. För få vill betala det priser de kräver. Och av årets skivsläpp är det ingen som får mig att rusa till skivaffärn direkt. |
Hifiarkeologen |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 00:53:18
|
Det är mkt skitsnack från bolagens sida. Försäljningen har INTE gått ner. Dom (i USA) släpper FÄRRE skivor, och p g a det så säljer dom mindre, men dom säljer FORTFARANDE mer i SNITT än innan. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 03:25:35
|
Helt riktigt fast tvärtom "nin" 
Bolagen släpper färre skivor och har färre nya artister, därför har försäljningen gått ned. Att de säljer flera av de skivor de har kvar hjälper ju inte. Precis som författarna påpekar är det ju bristande nyinvesteringar och färre skivutsläpp som leder orsakerna till försäljningstappet. Underförstått är nog piratkopieringen ett marginalproblem som de måste lära sig att leva med, men orsaken med stort O är att skivbolagen inte satsar på något nytt, samtidigt som man släpper färre releaser. Vinsten per skiva ökar då, men totalt faller intäkterna. Att i detta läge skylla på piratkopieringarna som främsta orsak är givetvis, rent ut sagt, skitsnack men likväl, den totala vinsten minskar. |
Bravo  |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:04:51
|
hehe, det jag menade var ju att dom släpper färre OLIKA skivor men dom säljer fortfarande i snitt mer. Såg siffror från 2001 så sjönk utgivningen i USA med 10%, men försäljningen sönk bara med 7%. Alltså sålde dom mer skivor per snitt än innan. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:15:21
|
nin Det betyder ju ökad likriktning. Ungefär som reklamradion i Sverige. Inte har den breddat "blandningen". Snarare tvärt om. När får vi en reklamstation med bara visor eller folkmusik? Eller när får vi höra den musiken i reklamradion? Jag har inte varit i Staterna men vad jag förstår så har även smalare musik sina stationer där. Som tur är går mycket att ta in via nätet. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:41:25
|
Nej, mycket riktigt har reklamradion bivit smalare. Sverige är ju en liten marknad och det blir helt enkelt inte affärsmässigt hållbart med nischade kanaler om de inte får någon form av bidrag. Jag såg en intervju för något år sedan med en företrädare för Rix (tror jag det var) som beklagade att de hade varit tvungna att likrikta utbudet till att enbart omfatta de senaste hitsen. När de gjorde det ökade lyssnarsiffrorna markant! Det är ju skrämmande... Det värsta är att jag är rädd för att det ytterligare kommer att minska intresset för musik i allmänhet och lite smalare musik i synnerhet. Musik blir som en ljudmatta man har i bakgrunden för att slippa tystnaden (tystnad verkar för övrigt vara den moderna människans största skräck, varför?). Hur ska någon kunna bli intresserad av t.ex. jazz, blues, klassisk musik eller för den delen gammal hederlig rock om man aldig får höra det? |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:45:16
|
Helt rätt "Magnuz", det är ett stort problem och med risk för att bli tjatig, här kunde skolan göra en stor insats. Ty det man inte känner till frågar man inte heller efter. |
Bravo  |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 02:21:13
|
Kan lägg in ett litet kåseri som jag skrev i min dagbok på helgon.net om Radoi rix:
"Arbetsansökan på Radio Rix!
Ja, eftersom jag tränar sex dagar i veckan så hör man en hel del radio. Ofta om jag kan rår över det själv så blir det P3 men ibland så kan jag inte själv bestämma och då får jag höra på radion som satan glömt bort, Radio Rix. Alltså, hur kan man lyssna på sådan kanal med fri vilja? Enligt mina egna undersökningar så vill inte ens amöbor lyssna på den kanalen frivilligt. Att något kan vara såååå korkat och intetsägande som Radio Rix är en bedrift som jag tycker borde belönas. Så frågan jag tänkt på, hur lyckas dom hitta folk till platsen som programledare i denna kanal? Att först och främst spy ut svinkass musik hela dagarna och sedan kunna säga dom mest hjärndöda saker på löpande band måste ju vara ett svårt jobb att hitta bra folk till. Så jag tror att det går till så här när dom anställer folk till Radio Rix: (För att förenkla det hela så har jag kortat ner ”Intervjuare” och ”Sökare” till ”I” och ”S” för att spara tid och plats. Men i ärlighetens namn så tog ju denna förklaring, som inte hade behövts funnits om jag inte förkorta dessa två ord, också en hel del tid och plats med sina 262 bokstäver och siffror. Korkat eller hur?)
Detta utspelar sig alltså på Radio Rix’s konto där en chef ska utfråga en sökande för jobbet som programledare i ett av deras eminenta, socialt granskande och seriösa program på Radio Rix.
”I”: Ja, jag hälsar dig välkommen till denna intervju...hmmm, Anders Persson. Jag heter Leif Klingwall och ska ställa lite frågor till dig för att se om du är rätt man för jobbet. Känns det okej?
”S”: Öhh, ja, det är alright man!
”I”: Okej, jag ser att du inte hade några direkt lysande betyg från trätekniska linjen.
”S”: Nää, det var rätt jobbig linje du vet. Teknisk är ju inte lätt vettu.
”I”: Nja, det gör inte så mycket, vi tror mer på personlig utveckling och ”staaaaaaar quality” än betyg. Så, vi kan börja med att fråga dig VARFÖR just du vill jobba på ”Radio Rix, 105,4, bääääääääst musik just nuuuuu”??
”S”: Asså, det är ju så jäkla ball musik ni spelar, och musik, det lever jag för. Och så är det ju coolt att höras på radio. Och man får väl inbjudan till kändisfester va?
”I”: Okej, låter ju intressant, och ja, vi brukar allt vara med ”däääär det hääääänder”. Så varför ska vi välja just dig över alla andra sökande?
”S”: Jo, asså, jag älskar ju musik som jag sa, diggar verkligen all skön musik ni spelar. Sedan så är jag ju määää i svängen så att säga. Trender och sånt är jag på direkt och jag vet vad folk vill höra. Dom vill höra någon som spelar asball och fräck musik som Backstreet Boys eller någon skön soul och säga coola saker som ”bäääääääst musik just nuuuuuuuu”. Hörde du? Jag har tränat flera veckor på att säga det så coolt som möjligt. ”Bäääääääääääst musik just nuuuuuuu”. Fan va bra jag är.
”I”: Ja, du har verkligen tränat på det hör jag. Så vad har du sysslat med innan? Ser inte några tidigare rekommendationer i dina papper och du måste väl ha gjort något dom senaste fem åren efter gymnasiet?
”S”: Jo, asså, det är såhär. Jag jobbade en sommar på donka, men jag sluta för det vart inte coolt nog jobb. Sedan så har jag väl varit på olika kurser och ströjobb här och där. Men eftersom jag är så cool så vill jag inte ha ett sådant vanligt jobb, passar dåligt med min image.
”I”: Okej, nu vill jag kolla lite kunskaper hos dig. Är det okej?
”S”: Öhh, javisst, shot man.
”I”: Varför är Radio Rix bästa radiostationen?
”S”: För att ni ”spelar bääääääääääääst musik just nuuuuuuuuuu”
”I”: Bra. Och vilken låt är det som är den bästa nu, ”White Stripes - Seven nation army” eller J.Lo’s nya hit?
”S”: J.Lo såklart! Hon är ju en asgrym musiker, en av dom bästa någonsin, typ. Och jag har aldrig hört talas om dom där stripsen, är det något lokal band eller?
”I”: Okej. Bach eller Mozart?
”S”: Whatever, båda är väl döa? Och den musiken är så båååååring, så jäkla out of date.
”I”: Vattenkammat hår eller långt hår?
”S”: Haha, vattenkammat såklart. Men mycket moooooousse i det. Långt hår är så...80-tal typ...
”I” Nämn 4 städer i Sverige.
”S”: Öhh, Stockholm...hmm, Malmö....hmmm...vad heter den där stan i vattnet...där alla är fiskar typ...Ahhh, Göteborg ja.
”I” Och den fjärde?
”S”: Öhhh...hmmm...Förorten??
”I”: Okej. Ja, jag vill tacka för denna utfylliga intervju och vi kommer att höra av oss med svaret senare.
”S”: Ahh, coolt. Asså, jag är nära att få det va? Med i matchen så att säga?
”I”: Ja, du ligger inte sämst till i alla fall.
”S”: Ascoooolt. Ska säga det till polarna..Fan, snart är det gräddfilen in på Spy Bar och alla andra coola och fräna ställen. FEEEEEETTT!
Tror ni han fick jobbet? Såklart, han visade ju helt klart en kass musiksmak, inskränkta åsikter och en usel kunskap om våran värld. Men han kunde säga ”Bääääääääääst musik just nuuuuuuuu” på ett bra sätt.
Eran medieforskare, Mattias Von Rixstrutz" |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 03:59:26
|
Eftersom tydligen denna lågkvalitativa musik efterfrågas, så måste man ju fråga sig hur folk i allmänhet lyssnar och uppfattar musik. Är musiken idag bara en ljudtapet för att fylla ut tystnaden (horror vacui), eller lyssnar folk verkligen koncentrerat på denna typ av musik. Om de lyssnar koncentrerat vad är det de uppskattar, söker de bara en refräng, ett hätigt basljud, en rytm eller vad är det? Kan det vara så att de köper bara för att alla andra köper, dvs följer mängden eller är det för att artisten är "inne" just nu.
Spelar det någon roll vad som spelas eller räcker det med att det låter oavsett vad.
Jag blir onekligen allt mer undrande. |
Bravo  |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 08:41:28
|
nin Ditt kåseri är toooooppen. Cooooolt asså...
På allvar: Verkligen bra. Gissar att du inte är fjollåtta. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:50:24
|
nin, klockrent!  |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 02:23:40
|
Flint, Mab tackar! Nej, är en 054 (=Karlstad)
Magnuz, hehe,  |
 |
|
|
Topic  |
|