HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsakustik eller rumskorreigering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/07/15 :  23:15:55  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag är halvägs inne på mitt akustikprojekt och har hittils byggt en absorbent till den första reklektionen, jag kommer sannolikt också att vara i behov av ett par basfasfällor(fick högtalarna idag är under indpelning/placering).

Min tes eller snarare fråga är om man skulle kumnna skippa det mesta absorbenterna och basfällorna helt om jag i stället skaffar mig en rumkorrigerings DA med mätmick(den det skrivs om på en anna plats)

Är jag helt eller bara delvis ute och cycklar?

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/16 :  00:03:43  Show Profile Send crion a Private Message
Ok, jag har min teori om det här. Första reflektionen klarar ingen EQ att ta bort..

Jag föreslår att du sätter in bass traps också, varför, jo därför du får en renare bas. Sedan kan du komplettera med en EQ för <100hz.. Men jag tror bara EQ ger en finishing touch, den kan inte klara rumsakustiken själv.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  10:34:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Passiv rumsakustisk behandlig i först hand.

Sedan aktiv rumsakustikhantering om det verkligen behövs, men det är det sällan det behövs.

Aktiv rumskustisk korrektion kan aldrig "lyfta upp" dippar (dvs notchar) i frekvensgången. Det är fysikaliskt omöjligt. Däremot kan det till viss del hanteras med passiva absorbenter.

Ju högre upp i frekvens man kommer desto bättre är det med passiva absorbenter. Vid mycket låga frekvenser kan det ibland vara bra med aktiv "rumskorrektion".

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000