HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordbrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Solidmind
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/07/15 :  09:51:38  Show Profile Send Solidmind a Private Message
Hejsan. Ar for tillfallet utomlands sa jag kan ej skriva de tre sista bokstaverna i vart alfabet, hoppas att det gar att komma over
Jag har ett problem. Var gang jag spelar musik fran min Dell barbara dator sa hors det brum ur mina hogtalare. Detta forsvinner om jag kor datorn pa batterier. Detta ar ett vanligt problem pa dell barbara och kundservicen rekommenderar att jag antingen kor datorn ojordat (inte en chans) eller att jag skaffar en jordavskiljare. Har nagon ett annat forslag? kanske ett externt ljudkort? Vet nagon hur jordavskiljare paverkar ljudkvaliten? Aven om det interna ljudkortet inte ar for mycket att jubbla over sa hade det varit bast om ljudkvaliten inte blev sammre.

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/07/15 :  10:59:55  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Är det nån fara att köra den ojordad om det löser problemet? Jag menar det finns ju gott om svenska hem som helt saknar jordade uttag.

Kan nån förklara varför TV-apparater aldrig är jordade
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  12:19:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Mikael2
quote:
Kan nån förklara varför TV-apparater aldrig är jordade
Ingenting av chassits metall går att komma åt utifrån. Bara plast.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:20:34  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tack Flint!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:58:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ehh? Det är väl inte hela sannigen Flint?

Det finns egentligen ingen "enkel" anledning att jorda utrustning, i 9 fall av 10 ger det bara extra bekymmer i form av jordloopar. Anledningen till att man ändå gör det är just säkerhetsaspekten, om något går sönder i apparaten ska strömmen gå till jord direkt och inte gå igenom dig först.

Bygger man en apparat "på rätt sätt" så är det helt ok att köra ojordat (har för mig att det numera finns lite extra krav i form av isolering osv) så länge som man kan anta att den inte ska användas i ex. ett våtutrymme, men att säga att det är så enkelt som att apparaten har plasthölje är att gå för långt, det finns ju gott om metall på ex. kontakterna som kan bli strömförande.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:21:54  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Om en aparat räknas som helisolerad skall den inte jordas.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:57:22  Show Profile Send Flint a Private Message
f95toli
Vad menar du? Förklara,
Go to Top of Page

Solidmind
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:00:42  Show Profile Send Solidmind a Private Message
Jag tror inte datorn raknas som helisolerad men jag kanske forsoker med att kora ojordat anda. Ar inte jordavskiljare ett alternativ?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:06:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Flint: Vad jag menade var att det inte automatiskt är så att en apparat får var ojordad bara för att den har plasthölje, det finns fler villkor som måste vara uppfyllda.
Jag kan inte detaljerna men i praktiken är det väl så att alla delar som kan nås utan att skruva av höljet måste vara gjorda så att de inte kan bli strömförande (dvs, inte bara höljet), jag antar att det finns några mer specifika vilkor på isolationsspänningen. Sedan beror det väl som sagt var också på var apparaten är avsedd att användas, en vanlig TV får väl exempelvis inte installeras i ett våtuttrymme oavsett hur isolerad den är.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:14:36  Show Profile Send Flint a Private Message
f95toli
Jag tippar att TV-tillverkarna följer dom regler som finns. Vore oklokt annars. Fråga dom.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:34:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Håller med, men det var inte det jag kommenterade.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:54:44  Show Profile Send Hepcat a Private Message
nej datorn räknas definitivt inte som helisolerad men en helisolerad apparat får ej vara jordad. men det går bra att köra datorn ojordat men det kan ju vara bra att tänka på utrymmet datorn står i hur säker det är står den tillexempel i vardagsrummet så brukar det inte vara några problem.

www.selleri.de
Go to Top of Page

rqu
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/07/15 :  23:14:30  Show Profile Send rqu a Private Message
I det här fallet är datorn bärbar, borde inte spela någon roll, en stationär dator, speciellt en med "vanlig" CRT behöver jorden (i alla fall vad jag har hört) för att inte stråla så mycket.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:08:51  Show Profile Send gurin a Private Message
Bärbara datorer brukar inte ens ha jordade kontakter. Dessutom har de en trafo mellan väggen och datorn.

Kör ojordat du!

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:16:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Annars kan du prova en sådan här från Biltema:

Galvanisk avskiljare
Störningsfilter med galvanisk avskiljning av lågnivåsignaler.

Kronor 79,90.

Ljudkorten i bärbara datorer brukar ändå vara så usla att denna pryl knappast ger så mycket ytterligare sämre ljud.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000