HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JM Lab Electra 946
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/14 :  11:38:04  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ser att JM Lab Electra 946 "reas ut" för 50'...

...inte illa för en snygg fullregisterhögtalare som enligt tyska Audio spelar helt i samma nivå som Martin Logan Odyssey, B&W Nautilus 802 och Audio Physic Avanti 3. Tyvärr har jag aldrig haft tillfälle att lyssna på annat än ML och B&W, någon här som har lyssnat och har en åsikt om dessa bägge kombatanter

Edited by - Hotspur on 2003/07/15 14:43:47

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/14 :  11:55:30  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Den spelar säkerligen jättebra, men är ju rätt stor. Jag har hört 926:an och den tyckte jag spelade väldigt bra. Köpmässigt skulle jag dock satsa på 936:an om det hade varit aktuellt. Den är lite mer påkostad än 926 men blandannat WBT kontakter, etc. Den är också någorlunda äverkomlig i storlek, även om den inte kan klassas som liten.

Skulle jag köpa ett par högtalare för 50 kkr så skulle jag dock skicka PederB ett mail angående hans VR5:or.

Fast det är ju lite "off topic"

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2003/07/14 11:56:35
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:54:44  Show Profile Send jesper a Private Message
45495:- på hembiobutiken utan rea. Se http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=106400
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:02:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
En bra högtalare, men risken är att den kan bli för bastung, den kräver nog ett stort rum.

Bravo
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/07/14 :  19:38:15  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Skit i det, köp! Jag har ett par 926, lite mer bas i dem skulle inte göra jätte ont så 946 lär ju inte vara så dumt.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/07/14 :  22:48:27  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Har också ett par 926or. De låter helt underbart. De större modellerna har ju mer bas men lite mer välljud då de har WBT-kontakter och lite andra filterkomponenter. Driv dem med nått ordentligt så blir det nog mycket bra.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  22:53:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men en högtalare med tung basåtergivning i ett för litet rum kommer bara låta dåligt, så det är inte ett bra köp om man har för litet rum.. Man ska anpassa efter rummet och inte tvärt om..för då måste man flytta..*L*
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:06:16  Show Profile Send jesper a Private Message
Jag har lyssnat på Electra 926 och tycker diskanten är vass och jobbig om man kör rock, hårdrock eller viss pop. Spelar man dock snällare musik och speciellt akustisk musik så upplevs diskanten som väldigt luftig och utsträckt. Jag tror det här samma fenomen hos högtalaren som visar sig på olika sätt. Lyssning har skett med använda (inspelade) exemplar i olika med rum med olika kringutrustning.

Smaken är ju uppenbart olika men tänk på att ta med lite tyngre/hårdare musik vid provlyssningsessionerna ifall du vill att de ska funka med sådan musik också.
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/07/15 :  10:05:24  Show Profile Send bubbas a Private Message
Även jag blir "offtopic". Håller med Stefan, lyssna på VR5, i alla fall om du gillar "analytiskt" ljud. Av de JMLab jag lyssnat på har ingen matchat Audio Physic Avanti III.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:28:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Audio Physics är ju oändligt mkt snyggare an JM Lab (även om JM lab numera har snygga modeller).

Och utseendet har ju ca 10 % att göra med ljudkvaliten. Eller? Mer?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:33:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Valet mellan de båda är i mina ögon lika enkelt som snus kontra gurka på frukostmackan, BMW 5-serie mot Chevrolet Caprice, Berlin eller Koster på julisemester.......

Tar du in Avanti 3 i ekvationen så blir det inget val längre. Spel mot ett mål.

100 meter brett.....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:35:37  Show Profile Send Sanoj a Private Message

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:45:19  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Berlin eller Koster på julisemester

Det valet är ju inte enklet! Berlin är en underbar sommarstad... Koster förresten, drack färskölet med samma namn på Sjömagasinets fina bryggservering i går: Den gör grus av Gamla Stans turistöl.. För att inte tala om Mannerströms laxsmörgås för 85:-... mmmm.... Ojdå, off topic eller? Nåja, det är ju min tråd!

Funderar på om AP Virgo kunde vara ett spännande val för 34 000:- (Esoterisk Hifi), ge mig gärna mer info om denna fina högtalare...

Edited by - Hotspur on 2003/07/15 14:56:23
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:25:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
fridefors- Har du rotat klart i tråden snart...du ändrar ju rubrik innehåll i frågan etc. hela tiden, vilket gör den liite svårläst.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:27:41  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag förväxlade Virgo och Avanti ett tag, därför blev det konstigt..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:39:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inte för att jag vet hur vi hamnade häe med Audio Physic Avanti III bl.a, jag kan dock meddela herrarna att jag valde bort ovan nämnda högtalare till förmån för Jmlab både pga. ljud och utseende.

Dock handlade det väl om en ca. hälften så dyr högtalare från början i tråden.

Bravo
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/07/15 :  23:06:35  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Och jag lyssnar nästan uteslutande på hårdrock med mina electror... Vass diskant? Vart då?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/07/15 :  23:07:54  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Dessutom man ska alltid gå lite större än vad som var tänkt i början det blir bättre så. Oavsett vad det gäller...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:34:39  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Hm, undrar förresten hur Mårten Design Miles II står sig mot 946 eller Virgo-3
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:43:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Bra skulle jag tro..ivarje fall mot JM:en dom gånger jag har lyssnat på dem.

Lite åsikter om Miles II
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15589&SearchTerms=,Miles

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/16 :  13:00:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Fridefors> Ett tips bara, du kanske redan har sett den.

Produkt: højttalere

Merke: Maarten Design
Modell: Miles MK II

Prisnedsættelse på disse vellydende højttalere. Bestykket med Thiel & Partner keramiske enheder som i Avalon og Kharma.
Udørt i massiv svensk lærketræ. 57 kg. stk. Biwire WBT terminaler.
100 strøkne. 2 år gamle.
Nypris DKK 46000,-
Pris nu: DKK 17000,-. (vildt billigt)

Selger: Torben th40@worldonline.dk
Telefon: +4597923580

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/16 :  13:27:57  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Rydberg: Hur tror du det kommer sig att jag blev nyfiken på just denna? Jag har faktiskt själv hört Miles II (bl.a. hemma hos Leif) och vet att den presterar i världsklass! För ca 20 000:- är den ju ett smärre kap... Kul att fundera vidare på högtalarlösningar i fullregisterformat, det slutar dock förmodligen med att jag behåller antingen mina 1.3SE eller de antågande QLN Splitfield HD2. Det är två ruskigt bra stativare, vilkas "klena" basåtergivning dessutom gör att mitt svåra lyssningsrum inte uppfattas som totalt hopplöst. Jaja, vi får väl se vart detta slutar? Först gäller det att få hem elektronik som matchar alla dessa skönsjungande lådor...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:23:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo jag reserverad mig för att du redan sett annonsen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000