HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Planeringstankar inför musikrumsbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/16 :  09:26:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag skall framöver bygga mig ett musikrum. Jag kommer att göra detta i ett källarrum som mäter 450 cm på bredden och 375 cm på längden, takhöjden är 205 cm. Jag kommer att lägga klinker på golvet och väggar och tak är i betong.

Bra med detta är att golvet är stabilt så högtalarna kommer att stå stadigt och basen bör inte fortplanta sig via golvet. Däremot så kan det bli bekymmersamt med betong på alla väggar och tak. Eftersom detta nu skall bli ett musikrum har jag möjligheten att bygga lite absorbenter och liknande, om det görs på ett snyggt sätt. Jag har låtit mig inspireras av andra forum medlemmar som byggt lyssningsrum och skissat på lite idéer som ni ”akustik proffs” kanske kan kommentera.

Jag hade tänkt bygga en dämpande/absorberande vägg bakom och på sidan av högtalarna. Jag tänker mig en 10 cm luftspalt längst in och framför det 10 cm Rockwool eller Gullfiber. Utanpå detta blir det endera perforerad masonit som kan målas, eller stående bräder med olika mellanrum. Är något av dessa att föredra, andra förslag?

Bakom högtalarna hade jag tänkt mig en dämpande/absorberande vägg enligt samma konstruktion, men där tänkte jag mig kanske 30 cm luftspalt och 10 cm Rockwool eller Gullfiber, det jag skrivit på bilden om 20+20 stämmer inte. Även här tänkte jag mig perforerad masonit eller bräder längst ut.

På golvet tänkte jag mig en rätt tjock matta. Taket vet jag inte vad jag skall hitta på med. Takhöjden är ju begränsad så vad man än gör , får det inte bli för tjockt.
På sidoväggarna hade jag tänk mig någon form av diffusorer. Men om det blir köpta, hembyggda, eller bokhyllor med böcker återstår att se.

Strömmen till anläggningen kommer givetvis att ske via en egen säkring, med JPC 2.5 hela vägen från proppskåpet.

Vad tror ni om detta, kan det bli nåt? Andra idéer?

Vänligen

StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  09:45:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Stefan!

Kul att du ska bygga ett dedikerat lyssningsrum.

En grej som är ganska olämpligt med det rummet är att det är för litet. Den fundamentala stående vågen kommer att hamna lite väl högt i frekven och kan komma att ge en bumlighetskänsla. Jag rekommenderar därför med bestämdhet att du försöker åtminstone lyssna "på längden" av rummet. Bra högtalarplats skulle kunna vara vid "dörrväggen". Det är dessutom inte nödvändigt eller ens bra att absorbera hela väggen bakom högtalarna. Därför passar det så bra att dörren finns där. Lämna fritt också lite till vänster om dörren så att det blir symmetriskt.

Sedan rekommenderar jag att du absorberar sidoväggsreflexen från högtalarna. Det är en yta som hamnar mellan högtalarna och lyssningspositionen, fast närmre högtalarn så att säga. Diffusering av den reflexen är för mindre nogräknade personer. Det är viktigt för rummet är så pass smalt. Ju bredare rum man har desto mindre kritiskt är det om man absorberar eller diffuserar.

Annan bra grej är heltäckningsmatta i hela rummet.

Men det är verkligt knepigt att rummet är så pass kort, bara 4,5 m. Det kanske funkar på gränsen om man bygger en specialavstämd basabsorbent, kombinerad me diffusor. Eller så får man leva med smärre problem. Eller det fungerer nästan utan basabsorbent. Däremot kan man på akustisk väg med många basmoduler hantera problemet med "satisfaction garanteed", men blir fler apparater och högtalarlådor då.

Taket var lågt, om du inte gör något så kommer takreflexen att komma tätt i tiden jämfört med direktljudet och grumla till det. Bygg diffusor i den del av taket där "högtalarreflexen träffar som ska till lyssningsplats" ca 2,5 x 1,5 m stor. Behöver inte vara mer än 10 cm tjock.

Vad är det för högtalare du kommer att använda?
Eller vilka planer har du för andra (större?, mindre?) högtalare i framtiden?

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  09:50:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NN skulle möblera på längen istället.
det är det första jag har att säga.

det va den saftigaste högtalarinvinkling
jag sett sedan mannaminnes tider..

om du möblerar lite på längden kanske du
då kan flytta soffan en bit ut i rummet
så du inte sitter percis vid bakvägg.

soffbort sådär stora i djupled kan vålla
en del problem, det har jag vart med om faktiskt.

dämpväggarna verkar vettiga.

återigen om du möblerar på längden, kanske
det skulle finnas möjlighet att tahand om
förstaväggsreflexen som KAN vara viktig, vilket
kanske knoppen berättar mer om ?!

KNOPP

..i taket kan man också fixa. köp gamla pennställ
och bygg diffusorer. sånna som svanå har, ser ut som
pennställ, kanske funkar :)

se det mer som ett skämt, fast kanske ligger det nått
i det...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  09:51:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

han hann före också.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  09:53:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

heltäckningsmatta som Johan säger är fint, till exempel hos
"the boss" här på forumet, som nog har ett av de finaste lyssningsrummen,
hade sådan matta, skönt at gå på, och ingen nackdel ljudmässigt.

Neriks har samma sorts dämpväggar.

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/07/16 :  09:58:50  Show Profile Send danielbas a Private Message
Knoppen: hur kan en tocken takdiffusor se ut på ett ungefär?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  10:01:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
He-he Niklas, där hann jag för allt!

Soffbord är mycket bra att hantera golvreflexen med. Men de får inte vara för höga, för då kommer en mer högfrekvent interferens från ovansidan att störa. Så man kan inte generellt säga att soffbord är dåligt. Om man väljer rätt storlek, plats, och höjd på det, så är det MYCKET BRA med soffbord.

Bra invinklingsvinkel av högtalarna. Perfekt!

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  10:35:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

får man ens en stereobild med så invinklade högtalare?

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/16 :  10:43:54  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
får man ens en stereobild med så invinklade högtalare?

Japp, det funkar fint.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:11:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Danelbas: En massa reflekterande saker som har olika djup ger diffusering.

NN: Ja! Speciellt om man sitter flera i bredd i soffan. Läs tidningen du fått i brevlådan, sidan efter Halcrotestet tror jag det var.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:19:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag kommer att spela på GALTIS

Rummet är lite problematiskt som sagt. Och vad som gör det än besvärligare är att det sitter 2 elcentraler med tillhörande mätare på samma vägg som dörren och dörren öppnas inåt. Pga dessa omständigheter är det svårt att möblera på längden som annars vore att föredra.

Möblerna är inte i naturlig storlek. Jag har gjort bilden i ett program som heter "Cara" och där finns standardmöbler att plocka ur. Samma program "Cara" har fått jobba med optimal högtalarplacering och då har jag fått detta resultat. I och för sig är det inte GALTIS "Cara" jobbat med utan Audiodata Elance, men de är snarlika i storlek, bestyckning och vinklad låda.
http://www.audiodata-hifi.de/produkte/elance.html

Klinkergolvet vill jag nog ha, tycker det är snyggt och praktiskt. Heltäckningsmatta kanske vore att föredra men det får bli en kompromiss med en stor och tjock snygg matta istället.

Varför är det inte bra att absorbera väggen bakom högtalarna?

Att absorbera sidoreflexerna istället för diffusera är ju inga problem. Funkar en tjock matta, tygstycke med gullfiber under, eller måste man bygga en liknande vägg som bakom soffan?

Är intresserad av konkreta DIY tips på diffusorer för tex tak.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:36:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jo, att absorbera väggen bakom högtalarna ÄR bra! Däremot inte hela den väggen! Tänk dig två ljudkällor i ett totalt ekofritt rum. Om man inte sitter PRECIS mitt emellan dessa, kommer det att bli kraftiga interferenser med periodiska utsläckningar där det är multiplar av en halv våglängds avståndsskillnad, och periodiska förstärkningar där det är multiplar av hela våglängders avståndsskillnad. Genom att ha viss reflektion från en bit vägg mellan högtalarna så minskas dessa bekymmer och stereobilden blir mer naturlig och faktiskt mer korrekt också. Tipset att göra så har jag fått av Ingvar Öhman.

Sidoväggsabsorbent kan du göra med mineralull med tunt tyg utanpå.

OBS! Använd inte gull galsull, Isover. Den luktar fågelbajs. Ta gråbrunaktig mineralull istället, den luktar inget.

Du bör ha en sund skepsis när du använder sådant beräkninngsprogram. Programmets algoritmer ger bara det resultat som de har programmerat det.

En diffusor är lätt att göra. Gör något oregelbundet bara! Det kan du hitta på själv. Men använd inga "Shun Mook-puck-diffusorer" vad du än gör!

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:41:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Använd inga vadå sa du?
punk-look-shock ? vad?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  12:52:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nä nu ska vi inte pladdra om sådana hokuspkusprylar. Vi vet ju att all "reklam", såväl nagativ som positiv, innebär ökad försäljning.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/07/16 :  13:44:05  Show Profile Send danielbas a Private Message
Knoppen: "En massa reflekterande saker som har olika djup ger diffusering."

Jo, jag har funderat länge på hur man skulle kunna utforma något sådant. Problemet är att hitta på något tillräckligt snyggt som samtidigt är någorlunda lätt att framställa. En platta med ram som man fäster en massa träklossar på t ex och sedan spänner ett tunt tyg över kanske skulle funka. Svanås diffusorer är inte direkt vackra...
Man vill ju inte gärna få reaktionen "Vad i h-e är det för något asfult som sitter i taket!?"
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  13:49:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

du får väl köpa pennställ dårå neriks. förstår du vad jag menar?
sådanna fyrkantiga med olika höjder av fack. ser precis ut som
de som björn satt i taket, klistra ihop några sådanna.

undrar vilket alternativ som skulle bli billigast bara hohoh,
antagligen INTE DIY -varianten.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/16 :  14:04:52  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vad sägs om "Adagios" lösningar, de är snygga och skall visst låta jättebra.

Det är där jag plockatmina idéer och tänk att "mer av samma" måste ju bli än bättre. Men så kanske det inte är i detta fall...

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13197&whichpage=1

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  15:11:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Precis så lämnar man reflekterande utrymme mellan högtalarna!

Men de där absorbenterna bakom högtalarna är helmholtzar soom inte absorberar bra vid högre frekvenser. Det är lätt att göra om dem till mer bredbandiga absorbenter genom att ha typ mineralull framför.

Det skulle heller inte skada med sidoväggsabsorbenter. Skulle vara ett lyft i Adagios rum, är jag ganska säker på.

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/16 :  15:14:14  Show Profile Send molsson a Private Message
Hmm, jag har ett rum som är 9-10 kvadrat. Är det ens någon mening där?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  15:20:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Molsson> Det finns en metod, och den är närfältslyssning!
Man bör då ha högtalare där elementen sitter tätt placerade.

Annars har du nog inte några direkt stora utsikter till utsökt ljud!

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/16 :  15:57:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har gjort en modifierad variant. Men då ryms inte soffan och det blir att sitta lite på sidan om...

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:01:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Stefan;
Bara till att skjuta fram stolen lite och ställa den symetriskt - det skall väll vara ett ljudrum?!?!
Vart skall guran stå?

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:23:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle oxå köra rummet som du gjorde i den senaste skissen..Man ska nog inte hålla på och dämpa ner rummet alltför mycket heller..Det kan bli att du tappar en del av de höga frekvenserna då, jag skulle börja med ett en tjock matta och lite dämpning bakom högtalarna och ev. på sidorna.. Sen kan du lyssna och sen sätta in dämpning efterhand, då kommer du kunna fintuna in rummet till elektronik och möbler.. Ett bra tips på dämpning bakom är att sätta upp en gardinstång där du har ett par tunga gardiner ( eller två st hängande bakom varandra ) som du kan skjuta..då kan du flytta dom i sidled och på så sätt tuna in var nånstans bakom högtalarna det kan behövas dämpning ( endast bakom högtalaren eller över hela väggen )

Jag skulle oxå försöka få ut möblerna från bakvägg, du får ett MYCKET bättre ljud än om du sitter dikt upp mot väggen...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:44:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det ser mycket bättre ut nu. Flytta fram fåtöljen något vid lyssning och centrerat såsom epkpeng skriver. Du kan också rita in att du bör ha 46 graders lyssningsvinkel till högtalarna (alltså 23 grader åt respektive högtalre från en tänkt mittlinje. Det blir nog ungefär som det ser ut redan.

Var inte rädd för att införa mycket absorption!
Så länge man gör det även vid låga frekvenser också, så blir det bara bättre (om man placerar absorbenterna på rätt ställen vill säga, man ska inte bara täcka hela rummet).

Går det verkligen inte att ha anläggningen åt andra hållet. Det skrev om något elskåp. Det kan väl inte vara så stort? Rita in det vettja.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000