Author |
Topic  |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 02:17:45
|
1. Jag har en Arcam A75+ och använder den för tillfället som slutsteg. Som försteg används Sugden Headmaster. Jag har kopplat från pre out på förförstärkaren till AV ingången på Arcamen och använder AV processor switch knappen på fronten. Min fråga är om den här ingången är samma sak som main in bara med annan benämning?? http://www.arcam.co.uk/diva/hifi/a75.html http://www.jesugden.co.uk/bijou.htm
2. En fråga till. När jag stängde av min förförstärkare och inte hade stängt av arcamen så small det till lite och krasade lite. Varför det? ska man alltid sätta på försteg före slutsteg? och stänga av slutsteg före försteg??
3. Den här kombinationen låter betydligt bättre än a75+ som integrerad men volymkontrollen går inte att vrida nåt nästan innan det låter jättehögt. Har det att göra med utgångsimpedansen från förförstärkaren eller?? |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 02:25:38
|
Vid påslag följer jag alltid signalvägen. Vid avslag går jag alltid motsatt riktning och därför har det aldrig smällt, knäppt eller krånglat. En bra princip tror jag. |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 02:35:31
|
quote: Vid påslag följer jag alltid signalvägen. Vid avslag går jag alltid motsatt riktning och därför har det aldrig smällt, knäppt eller krånglat. En bra princip tror jag.
Fick en känsla av att det var rätt!  |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 11:33:17
|
nån som har svar på de andra frågorna? |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 15:34:04
|
någon?? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 15:42:34
|
1. Ungefär så, JA.
2. Följ Timbres exempel. ALLTID.
3. Nej inte utimpedansen. Men det verkar som om din hörlursförstärkare ger mer utspänning per "volymrattvinkel". Vad är t ex max förstärkningsgrad? 12 dB eller mer? Vanliga försteg brukar ligga på ungefär 6 - 12 dB förstärkning med fullt på volymratten. Du måste också kolla vilken ingångskänslighet du har på din Arcam i läge "AV processor". Meningen är att max volymkontrollutslag på hörlurssteget ska ge full utstyrning på Arcamen. Då får man en lagom "volymkänsla" med volumratten i olika lägen. Om utimpedansen är mycket låg från hörlurssteget så skadar det heller inte med ett seriemotstånd på omkring 100 ohm per kanal. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 17:31:06
|
Detta är kanske något off-topic, men har i alla fall med hur man ska stänga av apparaterna att göra... Jag lånade för några månader sedan hem en för-slutstegskombo från Rotel (RC-03/RB-03). Jag spelade en CD, och skulle stänga av hela anläggningen. Jag började med slutsteget, men efter att jag tryckt på on/off knappen fortsatte steget att spela! Efter några sekunder började det dista så smått, sedan mer och mer och lägre och lägre (allt eftersom glättningskondingarna laddade ur sig) tills det till slut blev tyst. Är det verkligen normalt betéende? Inte så bra för högtalarna kan jag tänka, och inte för mina öron och mina nerver heller! /Staffan |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 10:50:27
|
StaffanN, så kan det vara om förstärkaren inte har några räläer som kopplar bort högtalarna då man stänger av. Musiken spelar så länge det finns laddning kvar i kondensatorerna i nätdelen. Inget farligt.
Snart kommer svar till Marbrink. |
 |
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 11:00:35
|
Beträffande oljud i högtalare vi av-/påslag av förstärkare är det så med min bas (REL Storm III) att den knallar till vid påslag. Känns en smula otryggt.
Knoppen, där får du vatten på din kvarn beträffande olika basfabrikats köpvärdighet |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 11:02:09
|
Nu har jag kollat en del. Deras angivna data är något förbryllande.
Sugden anger att 150 mV in ger 1 V ut. Men det beror ju på volymrattens läge! Antagligen menar de vid full volym, då är förstärkningen 16 dB. Det betyder att förstärkningen är något högre än brukligt men passar troligtvis bra för hörlurar.
Sedan kommer en konstig angivelse: Utimpedansen anges såhär: Output impedance: 4 ohm - 56 kohm. 56 kohm är vansinnigt hög utimpedans. Men det står inte om man själv kan variera den eller på vilken utgång som impedansen är så hög. Skumt.
En annan mindre god egenskap: "Bandwidth: -3dB points 10Hz & 270kHz"
-3 dB vid 10 Hz är för hög högpassfilterfrekvens. Det kommer att innebära en något avrullad bas i det hörbara området. Det märks dock bara mest om man har mycket baskapabla högtalare. Sitter det en seriekondning kanske på dess utgång?
Sedan till Arcam. Den anges att ha ingångskänslighet på 0,26 V för full uteffekt på Line-in och Tape-in. Huruvida det är samma som när man kör på processor-ingången framgår ej. Om man antar att det är samma så är det också här en onödigt hög förstärkningsgrad.
Jag förstår att du inte behöver ratta på volymen mycket för att det ändå ska bli väldigt starkt!
Jag föreslår att du hör efter om förstärkningsgraden på Arcamen kan minskas. Normal ingångskänslighet brukar vara någon volt sisådär. Man kan också göra det genom att sätta spänningsdelare på ingången. Det är samma sak som de attenuatorer du skriver om. Du bör också kolla vad utimpedansen egentligen är på din Sugden. Kanske det är seriekondingen som ger den mycket hög utimpedans vid låga frekvenser, men lägre i höga. Lite skumt. |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 11:44:49
|
Tack så mycket för det långa och bra svaret Knoppen! som jag dock inte fattar så mycket av. Jag antar att Sugden är gjord först och främst för att användas ihop med andra sugden produkter. Vet inte vad jag ska göra åt problemet. Kanske köpa ett slutsteg med lite mindre effekt..? men Rothwell In-Line Attenuators kanske kan vara en bra lösning... Output impedance: 4 ohm - 56 kohm kan vara på pre out, tape out eller själva hörlursutgången..vilken tror du? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 14:01:36
|
Utimp: Ingen aning eftersom det inte står på webbsidan. Kanske läge att slå upp din manual nu?
Det behöver inte vara mindre effekt för att "volymrattsproblemet" ska försvinna, det har med förstärkningsgraden att göra, dvs hur många volt man får ut per inmatad volt. Ingångskänsligheten är samma sak fast lite tvärtom kan man säga. Om ingångskänsligheten är t ex 1 volt så betyder det att man får ut maximal utspännings före klippning om man ansluter 1 volt på ingången. |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 18:14:27
|
Jag kollade i den lilla manualen nu och det står inte för vilken utgång utimp. är ... Tror jag förstår vad du menar men man har ju inte gärna lust att öppna upp den och börja fixa och dona...  |
 |
|
|
Topic  |
|