Author |
Topic  |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 16:19:40
|
Ja, jag sitter här och lyssnar igenom allt jag äger med den gruppen och det är en hel del. Jag undrar hur det kommer sig att det i stort sett bara är Beds are Burning som man brukar höra på radio o.s.v. Själv tycker jag att Midnight Oil är en av de absolut bästa åttitalsgrupperna, tillsammans med R.E.M och U2 och är lite förvånad att de inte får/fått mer uppmärksamhet. |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 20:36:32
|
Hej Magnuz ! Jag brukar lägga på "beds are burning" på hög volym när en fest börjat avstanna. Funkar alltid ! På vilken skiva ligger den och vilken skiva tycker du är bäst ? |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 22:27:47
|
Jag tror att det är så att MIDNIGHT OIL aldrig har varit så spännande, nästan lite för enkla för att dom skulle bli något stort. För dom flesta stora har det väl varit något som har "stuckit ut" lite. Är jag helt ute och cycklar  Mkt bra band iofs. Har sett dom live 2 ggr, bra båda gångerna
.....semester åt folket...... |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:26:53
|
Beds are burning ligger på "Diesel and Dust" från 1987. Jag har svårt att säga vilken skiva jag tycker bäst om, de är alla bra på olika sätt. Fast Diesel... eller "Blue Sky Mining" är nog bra kandidater.
Mikaell, du kan nog ha en poäng där, Midnight Oil känns kanske inte så spännande. De har dock gjort mycket mer musik än man kan tro och i ganska olika stilar, från någon sorts blandning av punk, New Wave och rock med synthiga åttitalsinslag till trallvänliga låtar med akustisk gitarr. Det jag tänkte komma fram till var i alla fall att de är enormt stora i Australien och jag tycker nog att de förtjänar lite mer uppmärksamhet även här. Man skulle kunna tro att de var ett one-hit-wonder, men så är det alltså inte. |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 19:26:23
|
Hmm.. Man kan nog dra lite paraleller mellan M,oil och YES.. Båda har väl bara en hit var men har hållt på och gjort en massa saker utöver två hits. Man kan inte säga antingen hatar man dom eller älskar dom, Men lite så är det nog, Endel lyssnar på dom mycke och en del lyssnar på dom aldrig!?! någon som förstår vad jag skriver, solsting?!? Svårt att få det från tanken till tangentbordet...
.....har bränt mig på ryggen.....GIN TONIC är gott........ |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 21:23:33
|
Så blev man tvungen att slänga i på blue sky mining , Trevligt 
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/08/08 : 23:04:46
|
Redsails och sifferskivan tycker jag är bra också ... |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 10:42:24
|
Midnight Oil var onekligen en grymt bra grupp, en av Australiens bästa, men missa för Guds skull inte landsmännen och kollegerna från samma tidsperiod: Hunters & Collectors! Såg dem bl.a. som förband till Midnight Oil i Scandinavium och som förband till The Triffids i London, de sopade banan med bägge dessa storheter. Säger bara: Talking To A Stranger... |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 00:29:32
|
Hunters är också bra ...Triffids som Fridefors nämnde gillar jag skarpt. Är vi inne på australien så vill jag även nämna:
The Church The Go-Betweens Jack Frost The Crystal Set |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 01:12:55
|
Då lägger jag till:
The Church The Go-Betweens Jack Frost The Crystal Set ---------------- The Saints (Chris Baily!) Hoodoo Gurus INXS (Hutchence!) Birthday Party (Nick Cave!)
   |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 23:31:36
|
AC/DC.. |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 23:34:12
|
The church? Hade dom en gittarist som heter Martin wilson piper? Har en skiva med honom iaf, helt ok. /Mikaell. |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 09:37:33
|
Japp, Marty spelar i Church ... och brukar vara i Sverige ganska ofta ... fd fru svenska. Såg karln på gatan i Gävle för något år sedan. De spelade in en skiva i Gävle just då |
 |
|
|
Topic  |
|