Author |
Topic  |
|
Texianen
Member

286 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 15:12:30
|
Ge mig tips på bra "öken soundtracks", med det menar jag musik som tex SVT lägger in när de visar bilder på ökenlandskap och dyl. Mystiska stränginstrument och tillika trummljud för att inte glömma den ifjärran låtande (typ) böneutroparen. Förstår ni vad jag menar? posta förslag på momangen folks!! |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 15:35:29
|
Jag är lite oklar över exakt vad du menar för något. Den beskrivning du ger låter ganska mycket som något sorts halvkitschigt new-age flum.
Om du vill ha mer genuin "öken-musik" från Asien kan jag rekommendera vissa av Ale Möllers aktuella projekt. Han har en kille i sitt band som heter Salman Kureshi (eller något liknande) som kommer från Sinkiang (eller Östturkestan om det gör dig klokare). Han spelar ett väldigt speciellt stränginstrument som jag inte vet vad det heter.
Den här Salman är något av en folkhjälte i sitt hemland men bor numera i Eskilstuna. Den kinesiska regimen gillar honom inte eftersom han värnar sitt folks oberoende. Kina är en riktigt pervers diktatur-stat.
Jag var på en konsert med Ale Möller & co. och tyckte att just Salman Kureshis nummer var bland de allra bästa. Det är inget etno-kitsch utan riktigt bra musik. Det låter inte särskilt likt den kinesiska musik man brukar stöta på i olika filmer utan ligger betydligt närmare "vanlig" Europeisk musik. |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 22:16:09
|
Texianen;
Med samma reservation som JesseX rekommenderar jag Remember Shakti, "The Believer". IMHO är detta så långt ifrån "muzak" man kan komma, men oerhört vacker och meditativ musik (typ, bara ett tänt stearinljus i rummet). Låten "Lotus Feet" är absolut magisk.
Lite mer avancerat (och närmre traditionell, indiskt musik - "basen" som musiken kommer ifrån) blir det på "Remember Shakti", men även den får en stark rekommendation.
För ett antal år sedan brukade TV-sporten nästan alltid använda "Shine On You Crazy Diamond" med Pink Floyd så fort det var ett reportage om (typ) långfärdsskrinnare. Jag är nästan beredd att gå så långt att ropa "tjänstefel" om "Wish You Were Here" inte redan ingår i skivsamlingen ... för det är väl ingen som saknar "Dark Side of the Moon"??
Slutligen - en annan artists musik som ganska ofta används (och som förtjänar större uppmärksamhet än den som normalt ges "bakgrundsmusik") är David Sylvian. "Camphor" är en bra kompilation för "nybörjaren". |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 03:59:03
|
Arabisk musik innehåller ofta följande instrument:
ud (oud)= luta qanun = cittra rabab = stråkfiddla santur = hackbräde darbukka = kruktrumma duff = tamburin samt flöjter
Lämmplig musik hittas under världsmusik i ländrna från norra afrika till Iran/Irak. Äkta vara alltså. |
Bravo  |
 |
|
Texianen
Member

286 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 12:24:57
|
right on the money Bravo, arabisk musik heter det ju =) glömde bort!! har du några tips ?
/En Texian, flera Texianer |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 21:27:22
|
... ännu längre ifrån muzak: Page & Plant "No Quarter" - gamla goa' Zeppelinlåtar med komp från (bl a) en knippe egyptiska musiker (oud, dobolla (?), duf, bendir (??), reque (???) och merwas (????)). Om jag inte tar fel, en av de allra första "unplugged" inspelningarna. |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/07 : 04:10:25
|
Hej igen "Texikanen"! 
Krävde lite tankemöda det där, jag har mest lyssnat på den arabisk-andalusiska musiken från medeltiden som utgör grunden för vår moderna västerländska musik. Stilen blir dock densamma och instrumenten känner du igen. Tyvärr gäller väl i stort sett Skivhugget och USA-beställningar.
Ett exempel är "Jardin de Al-Andalus" Pneuma PN-120
Fler exempel se: http://www.ctv.es/USERS/pneuma/andaluse.htm
Skivor med dagens musik kan hämtas främst från serien "Musique du Monde" från Buda Musique men även från andra serier se: http://www.budamusique.com/modules.php?IDU=20030807034458217.208.208.6&CA=3&op=modload&name=La_boutique&file=souscat
Sedan vet jag att det finns flera utgåvor, men enklast blir nog att titta under världsmusik. De exempel jag har i övrigt ligger på inaktuella LP-skivor.
MVH |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/08/07 04:12:23 |
 |
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/08/08 : 00:14:59
|
Har ett tips på bra Arabisk musik. Lyssna på Rabih Abou-Khalil. Ökens svar på Astor Piazzola. Fast oud... Enja records. (Finns i Sverige). Mvh. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/08 : 09:04:22
|
Jag gissar att det inte är "Led Zeppelin" eller "Page och Plant" som den här diskussionen egentligen var tänkt att handla om. När vi nu ändå är inne facket "rockmusik med orientaliska influenser" bör ju självfallet det fenomenala bandet "Kaleidoscope" med David Lindley nämnas.
De gjorde en suverän och skojig variant av världsmusik i San Francisco i slutet av 60-talet. Någon större kommersiell framgång fick de aldrig men musiken är helt oslagbar. Vissa låtar är mer psychedeliska medan andra är instrumental folkmusik av Turkiet och mellanöstern. De använder en hel del oud och saz i sina låtar. Till skillnad från många andra "hippie-band" var de ordentligt insatta i den musik de spelade och hanterar de olika instrumenten på rätt sätt.
|
 |
|
mikaels
Member

160 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 10:49:51
|
quote: När vi nu ändå är inne facket "rockmusik med orientaliska influenser" bör ju självfallet det fenomenala bandet "Kaleidoscope" med David Lindley nämnas.
Den tyska-marockanska gruppen Dissidenten får man heller inte glömma i detta sammanhang, liksom Transglobal Underground och Natacha Atlas. |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
 |
|
|
Topic  |
|