HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Asien, öken och mystiska stränginstrument
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:12:30  Show Profile Send Texianen a Private Message
Ge mig tips på bra "öken soundtracks", med det menar jag musik som tex SVT lägger in när de visar bilder på ökenlandskap och dyl. Mystiska stränginstrument och tillika trummljud för att inte glömma den ifjärran låtande (typ) böneutroparen. Förstår ni vad jag menar?
posta förslag på momangen folks!!

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:35:29  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag är lite oklar över exakt vad du menar för något. Den beskrivning du ger låter ganska mycket som något sorts halvkitschigt new-age flum.

Om du vill ha mer genuin "öken-musik" från Asien kan jag rekommendera vissa av Ale Möllers aktuella projekt. Han har en kille i sitt band som heter Salman Kureshi (eller något liknande) som kommer från Sinkiang (eller Östturkestan om det gör dig klokare). Han spelar ett väldigt speciellt stränginstrument som jag inte vet vad det heter.

Den här Salman är något av en folkhjälte i sitt hemland men bor numera i Eskilstuna. Den kinesiska regimen gillar honom inte eftersom han värnar sitt folks oberoende. Kina är en riktigt pervers diktatur-stat.

Jag var på en konsert med Ale Möller & co. och tyckte att just Salman Kureshis nummer var bland de allra bästa. Det är inget etno-kitsch utan riktigt bra musik. Det låter inte särskilt likt den kinesiska musik man brukar stöta på i olika filmer utan ligger betydligt närmare "vanlig" Europeisk musik.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:16:09  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Texianen;

Med samma reservation som JesseX rekommenderar jag Remember Shakti, "The Believer". IMHO är detta så långt ifrån "muzak" man kan komma, men oerhört vacker och meditativ musik (typ, bara ett tänt stearinljus i rummet). Låten "Lotus Feet" är absolut magisk.

Lite mer avancerat (och närmre traditionell, indiskt musik - "basen" som musiken kommer ifrån) blir det på "Remember Shakti", men även den får en stark rekommendation.

För ett antal år sedan brukade TV-sporten nästan alltid använda "Shine On You Crazy Diamond" med Pink Floyd så fort det var ett reportage om (typ) långfärdsskrinnare. Jag är nästan beredd att gå så långt att ropa "tjänstefel" om "Wish You Were Here" inte redan ingår i skivsamlingen ... för det är väl ingen som saknar "Dark Side of the Moon"??

Slutligen - en annan artists musik som ganska ofta används (och som förtjänar större uppmärksamhet än den som normalt ges "bakgrundsmusik") är David Sylvian. "Camphor" är en bra kompilation för "nybörjaren".

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/06 :  03:59:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Arabisk musik innehåller ofta följande instrument:

ud (oud)= luta
qanun = cittra
rabab = stråkfiddla
santur = hackbräde
darbukka = kruktrumma
duff = tamburin
samt flöjter

Lämmplig musik hittas under världsmusik i ländrna från norra afrika till Iran/Irak.
Äkta vara alltså.

Bravo
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:24:57  Show Profile Send Texianen a Private Message
right on the money Bravo, arabisk musik heter det ju =) glömde bort!! har du några tips ?

/En Texian, flera Texianer
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/06 :  21:27:22  Show Profile Send mikethebike a Private Message
... ännu längre ifrån muzak: Page & Plant "No Quarter" - gamla goa' Zeppelinlåtar med komp från (bl a) en knippe egyptiska musiker (oud, dobolla (?), duf, bendir (??), reque (???) och merwas (????)). Om jag inte tar fel, en av de allra första "unplugged" inspelningarna.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/07 :  04:10:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen "Texikanen"!

Krävde lite tankemöda det där, jag har mest lyssnat på den arabisk-andalusiska musiken från medeltiden som utgör grunden för vår moderna västerländska musik. Stilen blir dock densamma och instrumenten känner du igen. Tyvärr gäller väl i stort sett Skivhugget och USA-beställningar.

Ett exempel är "Jardin de Al-Andalus" Pneuma PN-120

Fler exempel se: http://www.ctv.es/USERS/pneuma/andaluse.htm

Skivor med dagens musik kan hämtas främst från serien "Musique du Monde" från Buda Musique men även från andra serier se:

http://www.budamusique.com/modules.php?IDU=20030807034458217.208.208.6&CA=3&op=modload&name=La_boutique&file=souscat

Sedan vet jag att det finns flera utgåvor, men enklast blir nog att titta under världsmusik.
De exempel jag har i övrigt ligger på inaktuella LP-skivor.

MVH

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/07 04:12:23
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/08/08 :  00:14:59  Show Profile Send stegg a Private Message
Har ett tips på bra Arabisk musik.
Lyssna på Rabih Abou-Khalil.
Ökens svar på Astor Piazzola. Fast oud...
Enja records. (Finns i Sverige).
Mvh.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/08 :  09:04:22  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag gissar att det inte är "Led Zeppelin" eller "Page och Plant" som den här diskussionen egentligen var tänkt att handla om. När vi nu ändå är inne facket "rockmusik med orientaliska influenser" bör ju självfallet det fenomenala bandet "Kaleidoscope" med David Lindley nämnas.

De gjorde en suverän och skojig variant av världsmusik i San Francisco i slutet av 60-talet. Någon större kommersiell framgång fick de aldrig men musiken är helt oslagbar. Vissa låtar är mer psychedeliska medan andra är instrumental folkmusik av Turkiet och mellanöstern. De använder en hel del oud och saz i sina låtar. Till skillnad från många andra "hippie-band" var de ordentligt insatta i den musik de spelade och hanterar de olika instrumenten på rätt sätt.

Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2003/08/11 :  10:49:51  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
När vi nu ändå är inne facket "rockmusik med orientaliska influenser" bör ju självfallet det fenomenala bandet "Kaleidoscope" med David Lindley nämnas.

Den tyska-marockanska gruppen Dissidenten får man heller inte glömma i detta sammanhang, liksom Transglobal Underground och Natacha Atlas.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000