Author |
Topic  |
|
rocknrolf
Member

91 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 11:11:09
|
Jag undrar hur stor skillnaden e på cd-växlare och en vanlig cd-spelare. Det e ju trots allt jävligt bekvämt med växlare, då människan är lat av naturen. |
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 11:29:40
|
1) Man får ingenting gratis. 2) Mantimmar är oftast dyrare än material och komponenter. 3) Montering av mekanik är svårt att automatisera. 4) Växelfunktionen i en CD-växlare är ofta mekanisk.
Min gissning är att en tämligen stor del av kostnaden i en CD-växlare går åt till själva växlandet. Kan man lägga den kostnaden på något ger välljud eller snyggt utseende är det roligare. Tycket jag. |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:40:58
|
Eller ju mer knappar och mekanik, ju sämre ljud. Av någon orsak finns det inga dyrare cd-växlare. |
Bravo  |
 |
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 22:59:53
|
Jag tror att merkostnaden för material och montering underskrider 100-lappen i tillverkningsledet. Några minuter längre tid på monteringsbandet och lite fler och större formsprutade plastdelar och en enkel drivenhet för karusellen. Chassiet 5-7 cm djupare och lite andra grejer men inte ska det kosta speciellt mycket för tex en japansk masstillverkare?
Om konstruktionen innebär sämre ljud vet jag inte men andra påstår ju det. Kanske för att det har varit så förr? I de högre prisklasserna så är det väl inget att snacka om men varför skulle inte en cd-växlare kunna låta lika bra som en cd-spelare i tex 3kkr-klassen där ljudkvaliten kan vara ganska varierande?
Rotel har en växlare RCC-955, som kostar 7papp, och den har enligt flera recensioner spelat helt jämnt med samma fabrikats RCD-951.
CD-växlare är bekvämt och praktiskt. I vintras köpte jag Denons cd-växlare DCM-280 som för ovanlighetes skull har en koaxutgång som jag tänkte koppla till en Cambridge DAC. Det hade nog blivit helt Ok men tyvärr så var mekaniken dålig på Denon'en. Det rasslade och skramlade och när cd-plattan till slut uppenbarade sig så stannade den halvvägs så att man kunde inte byta fem skivor på en gång.
Har haft två Yamaha CDC-685 som är en riktigt bra växlare både mekaniskt, ljudmässigt och ergonomiskt på både fjärren och spelaren. Tyvärr så har den bara optisk utgång och i den övre diskanten så låter det inte helt bra så kanske en moddning hade kunnat ge denna fina cd-växlare den ljudkvalitet som den har potential till. |
Allt som skrivs på internet är sant. |
Edited by - MacDaxy on 2003/07/14 23:49:48 |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:11:17
|
Jag tror nog att det skulle gå att göra en vettig växlare, men som sagt så är mekaniken inte riktigt lika stabil som en singelspelare. Sen är det nog så att marknaden inte idag längre vill ha cd-växlare lika mycket som förr, och då tillverkas det inte lika många..
Men visst skulle det gå om nån gav sig fan på det, men då skulle den nog ligga i de dyrare segmenten.. Men man kan ju bara spela en skiva åt gången i alla fall så...Och så himla jobbigt är det väll inte att byta en skiva hemma, i bil kan man förstå, men hemma så är det nog inte lika stor nytta.. |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:36:17
|
Linn har väl ett hårddiskbaserat monster som borde duga. Ingen mekanisk växlare direkt, men den gör ju jobbet... |
 |
|
rocknrolf
Member

91 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 08:32:00
|
Jag själv har inte upplevt några problem rent mekaniskt med min H/K 8380. Men ljudet blir klenare än om jag spelar från dvd:n eller datan, beror det på olika signaler i ingången, då jag använder aux å Tape ingångar till de andra? Eller e det cd-växlan som producerar ett sämre ljud? |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 08:50:53
|
rock´n´rolf : skulle tippa på att det är växlaren som ger sämmre ljud.
|
www.selleri.de
|
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:19:22
|
Det finns även dyra cd-växlare. I alla fall har jag varit och klämt på en sådan, en snygg McIntosh.
http://www.mcintoshlabs.com/
Kolla modellen MCD205. Den tar fem skivor och jag har för mig att den ligger nånstans mellan 30-50 000. Någon som har fakta?
Finns i Göteborg på Hifi-stället ifall nån är hugad spekulant.
/Jonas
|
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 13:04:06
|
Jag gillar McIntosh bilstereo..Snacka om high-end i bilen !! |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 13:27:09
|
Ett vettigt växlarverk vore ju rena drömmen, dvs ett seriöst högkvalitativt bygge utan julgransbelysning med stålarna lagda på ljudkvalitet... gärna utan inbyggd D/A oxå med schyssta utgångar, AES/EBU SPDIF osv.... fast marknaden krymper nog ner till en såld enhet per år... dvs till mig, och när jag uppgraderar året därpå. 
|
 |
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 23:01:05
|
quote: Linn har väl ett hårddiskbaserat monster som borde duga. Ingen mekanisk växlare direkt, men den gör ju jobbet...
Det här var intressant! Hur fungerar det, kan en hårddisk leverera information på samma kvalitetsmässiga sätt som en cd-skiva? I så fall får det plats 100 cd-skivor på en modern hårddisk |
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 00:07:10
|
Sen kan man ju gå den vägen som Sony har gjort i sin hårddisk baserade maskin HAR-D1000 och jobba med ett Atrac-komprimering och då få 650 timmars ljud på en 40GB hårddisk..eller 500 cdskivor om man omvandlar det !! Och Sony Atrac system är faktiskt riktigt bra om man ser att det komprimerar ungefär 80% av informationen.. Jag hade en Sony maskin ur deras ES sortiment och gjorde kopior av en cd, och det var knappt man hörde nån som helst skillnad mellan cd och MD kopian.. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 00:13:10
|
Jag måste säga att jag inte riktigt ser poängen med komprimering i hifi-sammanhang, varför inte bara slänga i en 250 Gb hårdisk (eller två)? Man får plats med många timmar musik+ljudet blir så bra det kan bli om man har en vettig digitalutgång, och priset för hårddisken är ändå en så liten del av totalkostnaden. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 01:14:08
|
Lägg ner din samling i maskinen och sälj sen dina cdskivor på loppmarknad !!! *L*
Klart att det finns fördelar med komprimering om det görs rätt..men det är inget alltrenativ till bra hifi..men en bra lösning för att få en liten och smidig portabel maskin, mycket musik i bilen, smidig skivsamling i hemmet. Men som sagt så är det en lösning som ska förenkla inte förbättra.. |
 |
|
|
Topic  |
|