Author |
Topic  |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 12:31:07
|
Jag håller på att skimma marknaden på Subbasar upp till 15-17K med högnivåingång och inbyggt aktivt/passivt HPF filter och undrar om det finns flera alternativ värda att ta upp än de jag listar nedan, och kanske gärna någon som har erfarenhet av att implementera en dylik i ett stativare/sub scenario.
I den ultimata världen så kommer det att stå 2st subbar i vardagsrummet så ett lägre pris är ju aldrig fel...
Har fn ett par JMLab Electra 906 som skall matchas in.. vill inte heller ha nån för/emot sub/inte sub diskussion i hifisammanhang, ok? 
Det lilla Startfältet:
* Infinity Kappa * Sunfire True Subwoofer * KEF PSW4000 * Yamaha YST-SW1500 * Velodyne SPL-1000 * Velodyne HGS-15 (om jag hittar en beg)
De jag är mest nyfiken på just nu är Yamahas YST-SW1500 och Infinity kappa med tanke på pris. Nån som har testat R.A.B.O.S och har erfarenheter av detta i HiFi sammanhang får mycket gärna dela med sig..  Ps, subbar utan HPF inbyggt (läs bla REL) är helt ratade då jag vill avlasta mina nuvarande stativare i de nedre regionerna.
mvh//Jouni
|
Edited by - ollilaboratories on 2003/07/15 17:00:01 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 12:43:43
|
Jag skulle nog föredra Velodyne av de som du räknade upp.. Men sen så är väll de flesta som du räknade upp så kallade "Biobasar"..Men skaffar man sig en bra sådan så spelar det inte så stor roll. RELs basar är ju mer hifibasar, men saknar tyvärr HPF vilket jag tycker är synd då dom låter väldigt bra.. |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 12:54:28
|
Här kommer ett uttryck som jag funderar över, "biobas".. vad är det i tekniska sammanhang annat än en felaktig inställning av en annars mycket bra subbas? ... förklara! Finns det HiFi basar som inte funkar till hembio och vice versa..? |
 |
|
walle85
Member

64 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 14:58:24
|
så kallade biobasar brukar vara starka men slöa o hifibasar brukar vara snabba men mindre kraftfulla, visst finns det undantag men oftast så e det a eller b. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 15:33:57
|
Mycket vettigt att rata basmoduler utan högpassfilter, en av mina käpphästar!
Den akustiska fördelen med många basmoduler äts snabbt upp av ökad pengaåtgång, om man köper traditionella basmoduler med allt-i-ett. Det du kan reflektera över är att använda passiva basmoduler som drivs av ett slutsteg och aktivt delningsfilter. Ett stereoslutsteg brukar kunna driva fyra stycken basmoduler med glans. Då får man plötsligt nya rumsakustiska fördelar än att bara ha en eller två stycken. Får många kan man nog aldrig få! Meningen med många basmoduler missuppfattas ofta. Syftet är inte att kunna spela så starkt så att man river hela huset, utan syftet är att få en bättre frekvensgång, transientsvar, och lägre distorsion. Sedan att man kan spela jättejättestarkt någon gång ibland är mest en bonus man sällan utnyttjar (om man inte ska spela upp t ex DTS-skivan med uppskjutningen av rymdfärjan Discovery då och då, he-he).
Ang RABOS så verkar det en mkt vettig finess. "Problemet" är väl kanske att det inte är så jätteenkelt och snabbt att göra korrektionen. Om man möblerar om så kanske man till slut inte orkar ändra inställningarna, utan bara kopplar bort finessen...
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 16:15:39
|
Nackdelen i mitt vardagsrum är utrymmesmässigt, dvs att jag inte kan möblera med en egen konstruktion som skulle ta större delen av rummet i anspråk. Därför är jag ute efter basmodell->kompakt men naggande god... som går att dubblera i framtiden..
Idén med hembygge (passiva lådor) har slagit mig tidigare, men jag är lite rutten på att avsluta denna typ av projekt, dvs jag kan lika gärna kasta pengarna i sjön..
quote: Den akustiska fördelen med många basmoduler äts snabbt upp av ökad pengaåtgång..
He he, och utrymmesåtgång...
Letar vidare i basvärlden... man kanske hittar en subba som gräver ner till 0Hz, dvs står helt still... det är BAS det!    |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 16:29:28
|
Velodyne HGS-12 har fungerat klockrent hos mig. Tillräckligt torr och snabb i anslagen för att passa bra till musik. Men nu skall det till och bli egna byggen med aktiv delning genom min TacT..... så den är till salu |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 16:55:32
|
quote: Velodyne HGS-12 har fungerat klockrent hos mig. Tillräckligt torr och snabb i anslagen för att passa bra till musik. Men nu skall det till och bli egna byggen med aktiv delning genom min TacT..... så den är till salu
He he, klurigt säljknep!  Problemet är nog att just nu ligger lite över min prisklass, vad hade du tänkt dig för pris? Dessutom har den HPF med högnivå in/ut? |
Edited by - ollilaboratories on 2003/07/15 17:01:01 |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 17:16:54
|
ollilaboratories:
Jag skickar dig ett PM angående subben |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 17:41:16
|
Olli!
Det finns färdiga passiva basmoduler att köpa. Du är alltså inte hänvisad till hembygge.
Det finns faktsikt basmoduler som genererar ljudtryck ned till 0 Hz!! Om du funderar lite så funker det faktiskt. Om man har ett slutet tätt rum, och stoppar in basmoduler som är gjorda med slutna lådor. Då motsvarar en likspänning in på basmodulerna att de flyttar sig, t ex utåt. Då kommer luftttrycket att ändra sig såsom den volymkompression av rummets totala volym. Så luftttrycksökningen beror alltså på hur mycket rumsvolymen ändrats av högtalarna i förhållande till den ursprungliga luftvolymen. Jag tror dock inte att lufttrycks förändringen håller speciellt lång tid eftersom rum inte är helt tätslutande. He-he. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 19:47:57
|
Ollilaboratories,Velodynes HGS har inte någon högnivåingång. |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 19:49:38
|
jo,HGS-15 OCH 18 |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 19:54:50
|
      |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 23:38:52
|
Knoppen: Kan du tipsa som nåt aktivt delningsfiler för en sub ? |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 19:11:26
|
quote: Det finns färdiga passiva basmoduler att köpa. Du är alltså inte hänvisad till hembygge.
Knoppen:
Finns dessa i schyssta träarbeten tro? Vart nånstans kan man kolla efter sådana passiva lådor till hifi, jag är dock inte intresserad av modell bilbaslåda med ful filtmatta? 
Läste en annan tråd på forumet om din anläggning, he he..,,. jag har en och annan extremt lågfrekvent platta som skulle vara extremt roligt att testa i din anläggning...    
Har laborerat lite med en skitsub som jag har till min hemmabio i sovrummet i och inser att jag är BASBÖG... även om basen som den lilla audioprosubben (plus C) genererar inte är fast och stabil så blir det fantastiskt mycket roligare att lyssna...
Mera BAS till folket...!
|
Edited by - ollilaboratories on 2003/07/16 19:15:54 |
 |
|
jesper
Member

121 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 03:12:19
|
Varför föredrar folk högnivåingång på subbar? Borde det inte vara bra att inte bara avlasta högtalarna från att spela de låga frekvenserna utan även slutsteget? |
 |
|
|
Topic  |
|