HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andi
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/07/14 :  17:01:43  Show Profile Send Andi a Private Message
Hej!
Jag ska ta och skaffa mig en ny förstärkare.
har funderat på H/K 670 och Arcam A65 plus, men även vincent kombinationen SA-31/SP-996 eventuellt SP-331. Tycker ni det är värt att lägga några extra tusenlappar på vincent kombinationen eller ska jag nöja mig med någon av de andra?
hacka nu inte på mig för att denna tråden är snarlik en annan här på forumet

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:01:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Köp en Roksan Caspian, kostar 12500 ny men går nog hitta begagnad. Finns knappast bättre för pengarna.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:17:26  Show Profile Send marens a Private Message
Skulle nog gått på Rotel RA-02 eller Arcam A65+.

HK:n är inte speciellt bra. Har haft en sådan och var besviken på den på flera sätt.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:56:41  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
varför funderar du på just de förstärkarna? har du lyssnat på dem? vad är problemet med din nuvarande förstärkare? och hurdan är det? ...

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  19:24:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog hålla med snutten om att Caspian är ett riktigt säkert kort... Den har värmen och detaljrikedommen som man vill ha och en musikalitet som man inte ofta hittar i den prisklassen..Sen kan man ju alltid uppgradra den med ett extra capsian slutsteg i framtiden och bi-ampa !!
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/14 :  23:27:39  Show Profile Send jas39 a Private Message
Kan rekommendera Yamaha AX892.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/14 :  23:30:25  Show Profile Send audiogear a Private Message
Håller med marens om att HK 670 inte låter speciellt bra, okay för pengarna JA men börjar man bli ens en gnutta fast i audiofilträsket så kommer man att vilja byta ut den fort. Själv kör jag just nu en Rotel RA-1060 som ger mig allt som jag upplevde att HK:n saknade; bättre dynamik och detaljskärpa samt en utfyllnad i nedre mellanregistret där HK:n lät mycket tunt.

Har även provat Roksan Caspian och även den är en mycket bra köp. Den har bl.a. en basförmåga som den ringa fysiska storleken inte skvallrar ett dugg om. Tyvärr upplevde jag en gnutta "transistorbitighet" i diskanten hos denna förstärkare som jag inte vågar påstå beror på förstärkaren eftersom jag använde en rätt så medioker CD-spelare vid testtillfället. Många andra här på forumet tycker att den snarare har en mjukhet som påminner om rör så testa själv är rådet.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:22:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu blir jag nyfiken på varför ni tycker att H/K 670 är så dålig, jag tycker tvärtom att den låter bra för sina 5000 kr. Vill man lägga ut mer pengar så är det klart man får ett bättre ljud, framförallt om man kan hitta något begagnat.

Jag tycker att 670 spelar homogent, jag får luft och kropp åt röster och instrument och basen är riktigt bra trots att jag som högtalare har 2 st. Infinitycentrar.

Bravo
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:31:39  Show Profile Send marens a Private Message
bravo, jag upplever att HK670 slår över och blir ansträngd, lite "shouty" i mellanregistret när man vrider upp lite grann. Det är som att den ändrar karaktär. Detta är en känsla man får som jag inte upplever på många andra förstärkare. Det är nästan så att det är lite jobbigt att lyssna högt med den. Hade min i ett år.

Dessutom var volymen kraftigt i obalans på låga/halvhöga volymer. Man fick lyssna ganska högt fatiskt på båda de exemplar jag hade hemma för att få samma volym i båda högtalarna. Sen var den lite buggig och nyckfull ibland. Någon gång stod volymen på kl 10 över när jag kom hem en varm sommareftermiddag(!).
Det small och lät i högtalarna och hörlurarna när man ändrade ingång eller tryckte på/av osv.

Låter lite som om jag sågar produkten nu, den var rätt bra om man bortser från ovanstående och kritiken mot ljudet är bara detaljer egentligen, inte så farligt som det låter.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:37:24  Show Profile Send audiogear a Private Message
bravo:

Den är, som sagt, inte dålig med tanke på priset. Men för mig presterade den, och förmodligen ingen annan förstärkare i prisklassen heller för den delen, inte tillräckligt bra ljud för att jag skulle känna mig sugen att sätta mig ner och lyssna aktivt. Vid närmare analys kom jag fram till att det berodde på ett för dåligt dynamiskt sving i ljudet samt en lite för osnabb hantering av musikens transienter. Faktum är att den gamla 650 var bättre på dessa punkter även om den hade "skitigare" diskant. Vidare har 670:n helt klart ett slankt nedre mellanregister jämfört med mycket annat jag hört, vilket lätt kan leda till dålig kropp åt instrument och röster (det gjorde det för mig). Men det är ju inget som hindrar att så inte blir fallet med just din kombination och jag kan bara gratulera till att du lyckats para den med lämpligare kringutrustning än vad jag gjorde.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/15 :  01:00:33  Show Profile Send marens a Private Message
Vågar nog gå lite längre och säga att den inte är helt bra för priset om man jämför med annat, mest pga användandet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  02:49:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "marens" och "audiogear"!

Att man kan få mer förstärkare för mera pengar är vi nog överrens om, det är inga problem. Som drivkälla till min "stora" stereo har jag en Gamut som kostar ca. det tiodubbla bara för effektdelen.
Likväl har jag till stor del samma upplevelse med båda systemen, trots att den billigare är uppbyggd av det vi kan kalla överskottsmateriel. Instrument och kroppsuppfattning är liknande fast mera utmejslat i det större systemet.

Dock infann sig inte välljudet på en gång utan efter först efter några tweaks, men problemet berodde inte på förstärkaren utan skivspelaren som släpppte loss efter att jag belastat den med en skiva på toppen på ca. 4-5 kg. Denna stabilisering gav en helt annan och bättre detaljering och ljudbild.
Min tanke därmed är ju om det kan vara några andra problem i kedjan som ni haft, förutom apparatens mekaniska tillkortakommanden som volymkontrollen.

Mitt "lilla" system består av en

Sony SCD XB 940
H/K 670
Infinity Kappa Center-B 2 st.
samt genomgående P.A.D Maximuskablar.

Onekligen "marens" blir jag nyfiken på vilka förstärkare till samma pris du hittar som ljudmässigt är lika bra om vi undantar en del mekaniskt/handhavande slarv, ty där håller jag med dig.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:02:39  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om du menar en förstärkare i 5000kr klassen så rek jag också Yamaha AX-892. Har själv en sådan, och är mycket nöjd. Du kan få den för 4700 på Apparat. Referenceaudio har den också men de tar 6000 för den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000