Jag står i inköpstankar och tänker satsa på 2-kanals. Jag har för närvarande en hemmabio bestående av H/K AVR4000 med JM Lab Cobalt 806 som frontar. Nu vill jag ha bättre 2-kanals och har hittat två alternativ. 1. Köpa ett beg. NAIM nap 180 slutsteg för sammanlagt 8000:- som ska kopplas till min AVR4000 som då kommer att fungera som försteg som senare ska bytas ut mot ett riktigt.
2. Köpa em beg. integrerad förstärkare Tag McLaren 60iRv för 7500:-
Är det overkill att ha ett så pass bra slutsteg till mina stativare (7000:-)? Är det kanske bättre att köpa den integrerade direkt som sedan kan användas som både för-eller-slutsteg? Mvh,Mikael
Oj det är lite svårt att säga om det ena eller andra är fel.. Naimsteget är ett bra steg, men ska väll helst paras ihop med ett Naim försteg..men det vet du nog redan..som tur är så finns det säkert en del beggade försteg på markanden så du kommer nog inte ha så svårt att hitta nått sen..
Jag tror nog att Tagen kan vara bra den oxå, men att en Naim kombo i frmatiden skulle ge dig ett bättre och roligare ljud.. Och det är aldrig overkill att ha bra elektronik..om du sen skulle gå och uppgradera dig till ett par bättre högtalare i framtiden så behöver du inte oroa dig över att elektroniken inte kommer att kunna fungera bra till. Sen så kommer du ju ha lättare att bedömma nya högtalare om du har elektronik som är bra..
Så mitt råd är att slå till på Naimen och köpa ett nytt försteg så fort som möjligt. Då kommer du få en kanonförstärkare. Sen är Naim ett väldigt bra företag att ha ocj göra med och man har bra support för gammla produkter och det finns bra uppgraderingsmöjligheter med deras produkter. Både med att köpa bättre strömförsörjningar och med rena uppgraderingar av gammal produkter som skickas in till Naim.
Overkill kan det inte bli fråga om. De köp man ångrar är de köp där man snålade Då är man snart där igen, i inköpssvängen. Men oavsett prislapp kan matchningen bli bra eller dålig. Du bör absolut köpa det som låter bäst med dina högtalare. Grisen i säcken för 7000-10000 är verkligen inte smart. Lycka till!
Högtalare kan ju i princip inte få för bra signal. Om det kostar dig 1 miljon eller 1 tusen är bara en fråga för din egen plånbok. Så köp den bästa förstärkare du kan få tag på. Snåla inte på elektroniken!