HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det lönt för mig att köpa bättre kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:30:37  Show Profile Send Rolv a Private Message
Hej har en HK-630, HK HD-750 samt blackdiamond högtalare. Jag har de sladdar som följde med samt vanliga 2,5 kvadrats högtalarkablar. Jag har inte tagit nån speciell hänsyn till hur högtalarna står för bästa ljud. frågan jag undrar är det lönt för mig att uppgradera med nya kablar. I sådana fall vilka?

Tack på förhand

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:39:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du kan ju börja med att flytta runt högtalarna. Finns det möjlighet, minimerar du högtalarkabellängden. Känner du att detta är din grej dubblar du snittarean på högtalarkablaget.....sen är du fast
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:21:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Rolv!

Det är nog så att kablarna, trots allt, gör en hel del för det slutliga musikresultatet. I ditt fall kan jag tänka mig att Supras sortiment kan vara motiverat, ex deras Ply 3,4 S kabel. Dessutom är signalkabeln mellan spelare och förstärkare viktig, att uppgradera den brukar alltid ge en stor vinst. Här finns ex-vis. Supra EFF-ISL, om den känns för dyr finns det billigare alternativ. Givetvis bör priset på kablarna stå i en rimlig proportion till anläggningens pris, uppgraderingen behöver inte vara jättedyr för att ge god effekt.

OBS. Givetvis finns det andra märken än Supra, men de är rätt vanliga och lätta att få tag på.

Bravo
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:33:13  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Skulle nog börja med att ställa högtalarna så optimalt som möjligt och SEN köpa nya kablar.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:36:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker högtalarkablar påverkar ljudet betydligt mer än signalkablar. Om du skall prova högtalarkablar tycker jag du skall prova några med vitt skilda konstruktionsprinciper och material: solidcore kontra multistranded, ren koppar, tennpläterad respektive silverpläterad koppar. Med dessa variationer hörde jag när jag nyligen testade STOR skillnad även bland högtalarkablar som kostar 50-100 kr metern.

För att uppgradera signalkablarna från lakritssnöre-modellen tycker jag det räcker långt att köpa det bästa som finns på t ex Claes Ohlson, kostar aldrig mer än 100 kronor. Det har jag haft sedan länge och när jag nu skulle byta visade det sig att det inte räckte med 500 kronors-kablar för att göra någon skillnad. Men de jag testade som kostade 800-900 var däremot betydligt bättre . En tröskel där i de produktlinjer jag provade vilket fr a var Tara Labs och Monster (Hifi-klubben).

Edited by - Aton on 2003/07/15 22:39:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000