HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra sätt att veta ifall en CD är kvalitativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:39:58  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Finns det några sådana? På en del står det att dom är 24 bit, priset(?), musikstilen.. Finns det några "expert" sätt att avgöra?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:46:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
NEJ !!! Det är du som köpare som ska avgöra om det är kvalitativt eller inte... Men sen så finns det skivbolag som oftast har väldigt bra kvalitet på sina skivor, Dorian,Chesky,Verve m.m. och från dom så får man nästan alltid en ra inspelning, men sen så får man säga vad man vill om musiken !!!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:47:01  Show Profile Send pontus a Private Message
Märkningen på klassisk musik kan ibland vara vägvisande

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15631
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:59:26  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Korrelationen mellan huruvida det står DDD på en
skiva och huruvida den låter bra är nog inte
speciellt stark.

Det gjordes ju en hel del förnämliga inspelningar
på 70-talet. Dessa är oftast AAD, eller möjligen
ADD (om någon har "tallat på dem").

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/14 :  14:10:18  Show Profile Send bobey a Private Message
Har många DDD klassiskaskivor som låter kass. Har också 2st AAD som låter väldigt bra (Chesky). Så DDD eller AAD etc. spelar nog ingen roll. Kanske man ska upprätta en lista med recording engineers (eller vad den som nu har mest inverkan på kvaliten har för titel ;) ) samt skivbolag som generellt gör ljudmässigt bra skivor.

// bobey
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  14:31:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, en inspelning beror på så mycket mer än bara vilken teknik som används vid inspelningen. Till exempel inspelningsrummet, mikrofonernas placering, ljudteknikernas kunskap och förståelse osv.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:01:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Och vilka musiker som spelar !!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:05:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Skaffa en DAT/CD-R/TAPE/dyl så kan man iaf få en pekfingervisning på dynamikomfånget. Det lärde jag mig igår att man inte tänkt på det tidigare.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:06:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Haha "MartinH"!

Pudelns kärna!!!

Bravo
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:08:12  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Det borde alltså finnas en kvalitetsmärkning då.. Ialla fall med vissa riktlinjer dragna. Kankse också att dom borde införa olika kvalité på samma skiva(till olika pris). Vad tycker ni?

Edited by - misterx28 on 2003/07/14 15:09:34
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:14:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men då kommer problemet...VEM ska bestämma den märkningen och med vilka kriterier..??? Kan bli väldigt svårt då det finns lika många olika anläggningar som det finns öron, och det låter olika på alla.. En skiva som låter bra på en kan med en mer avslöjande anläggning visa brister och låta ganska dåligt...

Så jag tycker vi som lyssnare ska bestämma själva vad vi tycker är bra skivor...
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:25:07  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Ja, du har säkert rätt. Men om jag menar en kvalitetsmärkning, så talar jag om ett "ofärgat" ljud som 1:klass. Kan man säga så?
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:27:15  Show Profile Send bobey a Private Message
@misterx28:
Absolut. Det borde finnas en KRAV-märkning på cd skivor. Jag har inga problem att betala 200SEK per kilo oxfile om jag vet att det är mört men om det är en chansning varje gång man köper om man får något som smäler i mun eller en skosula kanske man drar sig för att köpa så mycket kött ;). Detta är sant vad gäller cd-skivor också tycker jag. Om man har en ljudmässig kvalitets-garanti på skivor kan det gynna artister, skivbolag och konsumenter. Skivbolagen kan använda det som ett extra plus i marknadsföring och vi konsumenter vet vad vi får. Artisterna tjänar på att slutprodukten låter/förmedlar den känsla som de tänkt sig på ett "bättre" sätt. Sen borde det backas upp med en garanati; låter skivan skit så är det bara att lämmna tillbaka och få igen pengarna. Detta behöver inte innefatta alla skivor så som t.ex. "absolute shite" eller vad de nu heter utan är mer av en frivillig satsning som visar att de som gjort produkten inte bara tryck ut den snabbast möjligast utan faktisk tycker den är bra nog att spendera lite extra tid och pengar på för att polera kanterna. Det är ju trots allt känslor de (försöker) förmedla.

// bobey
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:27:44  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jag tittade in på Cdwow(tror jag det var) sida här tidigare idag, och bläddrade igenom den klassiska avdelningen. Då finns skivor för 10:-.. Då undrar jag, vad detta verkligen är? Sen så är ju inte jag riktigt så dum, att jag inte förstår att det handlar om annat än ljudkvalité när dom sätter priser. Men kan verkligen detta ljudet vara nåt att hänga i julgranen?
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:32:16  Show Profile Send bobey a Private Message
@MartinH:
Det finns ju vissa vedertagna saker man kan göra för att få en bra inspelning (antar jag). Det är som med allt annat som det görs en kvalikativ mätning på. Hitta de gemensamma nämnarna för "bra" ljud och rita upp en spec. runt det.

// bobey
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:35:40  Show Profile Send misterx28 a Private Message
bobey. Jo, man tycker ju det.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:57:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej att bestämma vad som är bra ljud är svårt, men man borde kunna komma överens om vissa saker man inte får göra, dynamikkompression osv.

Bravo
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:59:45  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Men visst måste man få göra det om man nu vill. Tycker jag ialla fall.. Men om ljudet är ändrat på något sätt, så vill jag att det ska framgå. Hur ser ni på billiga skivor kontra dyrare. Nice price, Hot price och liknande. Kan det bero på att kvalitén är lidande?
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/07/14 :  16:03:17  Show Profile Send Rollo a Private Message
bravo: Mixerbåsets variant av Dogma-manifestet?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  16:04:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Rollo! hahahoho

Bravo
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/14 :  23:18:48  Show Profile Send jas39 a Private Message
Tänk om en artist skulle lansera två olika versioner av samma album, en där det på en stor etikett står "HiFi-version, med fullt dynamik och frekvensomfång. Lämplig för stereoanläggningar som förmår återge detta korrekt".
Och nästa variant.(en lika stor etikett) "LoFi-version. Komprimerad dynamik och frekvensomfång. Lämplig för enklare stereoapparater, bil och bärbart".
Undrar vilken som kommer att sälja mest....
Eller vilken version som är tuffast att säga till polarna att man har....
Hursomhelst anser jag att kvaliteten generellt måste upp en massa snäpp. Vad hjälper en massa nya format om mastringen är usel?
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/07/14 :  23:31:15  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Den med lägst kvalité skulle antagligen sälja mest, eftersom den blir billigare, och dom flesta nöjer sig med den kvalitén. Sen så behöver det ju inte stå nåt nedvärderande på den sämre CD'n ,utan det kan stå "nästan samma" ljud för mindre pengar, eller nån annan modern propaganda..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/14 :  23:52:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men själva tanken att man skulle kunna välja ett bättre medium mot en merkostnad är ju faktiskt tilltalande. De som har enklare anläggningar skulle naturligtvis inte köpa denna version då den inte låter lika häftigt som en överstyrd billigare dito.
De som har anläggningar som förmår återge dynamik mm. skulle då kunna få nytta av dessa anläggningar.

Om däremot inspelningsteknikerna klarar av det idag vet jag inte eller ens om det är dyrt, men jag tycker att det borde vara möjligt att sälja skivor i olika varanter, precis som man kan sälja olika varianter av samma bok som inbunden eller pocket.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:08:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte jag greppar det här med flera varianter av samma inspelning. Det kostar ju inte mer att pressa en CD av bra kvalité än med dålig, det är ju (i huvudsak) inspelningens kvalité som kostar och den kommer man ju ändå inte undan om det ska finnas en "bra" variant av skivan. I skivbolagens ögon är det nog bättre men en variant eftersom de måste lägga ut pengar på extra produktionskostnad+tappar en del volymbesparingar.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:13:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mja, tanken var väl att få inspelningar som skulle passa olika kategorier och därmed kanske kunna sälja flera exemplar, jmf t.ex. specialpressningar av vinyl.

Men självfallet kan det vara så att det är ekonomiskt ointressant.

Bravo
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/15 :  00:17:15  Show Profile Send jas39 a Private Message
Givetvis. Det var bara ett tankeexperiment för att belysa problemet med kassa inspelningar.

Edited by - jas39 on 2003/07/15 00:18:15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000