HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikstilar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/07/16 :  10:43:56  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Jag undrar om det finns olika hifi-anläggningar som lämpar sig bättre eller sämre till olika musikstilar. Eller e det mestadels högtalaren som avgör det?

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/16 :  12:42:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag skulle tro att högtalarna här får störst betydelse, även om andra komponenter kan betyda en del, men högtalaren kan här definitivt formas för en tänkt ljudbild.

Å andra sidan om man nu läser tester i våra kära hifitidningar, så vill jag minnas att man vid en test av Meridian 588 påstod att den, med som de tyckte betonad bas och avrundad diskant, passade bäst för olka typer av modern musik med mycket bas.

Bravo
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/16 :  14:16:25  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
det är nog subjektivt olika hur olika lyssnare vill uppfatta specifika musikgenrer och att detta på något vis kan påverka lyssnaren/hifi-spekulanten, då denne väljer anläggning är ett självklart faktum. att däremot lyssnare b upplever anläggning 1 som lika bra till rock som lyssnare a är däremot inte säkert.

för övrigt tror jag varken elektroniken eller högtalarna vet vad det är för musik som spelas, de bara återger informationen på skivan så gott de kan.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/16 :  14:38:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "Jakob_S" högtalarna osv. vet nog ingen skillnad, men konstruktörerna bakom har nog sina preferenser och idéer hur det skall låta.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  15:22:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En bra stereoanläggning ska kunna spela all skitmusik/bra musik med gott resultat.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:14:46  Show Profile Send divander a Private Message
Det svåra är att spela all bra musik skitbra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:25:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
En anläggning som dessutom gör skitmusik skitbra är nog det ultimata

Men skämt å sido, har man en begränsad budget (dvd man är en vanlig dödlig) så får man nog prioritera lite när man väljer högtalare, man kan vanligvis inte få "allt". Själv lyssnar jag mest på rätt lugn "singer/songwriter-musik" samt lite klassisk musik så jag prioriterar bra mellanregister/diskant och bra detaljrikedom över mycket bas. Eftersom jag inte känner behov av att driva stora Cerwin-Vega så klarar jag mig antagligen ganska bra med en lite strömsvagare förstärkare och behöver då inte betala för jättestora monoblock.
Om man enbart lyssnar på Rammstein kanske man prioriterar annorlunda.

Go to Top of Page

Member

83 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:35:09  Show Profile Send Avatar a Private Message
Knoppen

Håller med där, en av Audiovectors stående demos på de mässor jag varit på är att spela "vanlig" musik som de de flesta lyssnar på för att visa att deras högtalare klarar alla slags musik, från entry level M3 till M3 S6 avantgarde Arreté. Och det låter verkligen bra!

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/17 :  03:50:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är som "f95toli" säger, i vanliga prislägen får man nog prioritera då det är svårt att få allt för en rimlig summa pengar.

Med "skitbra" högtalare, därtill "skitdyra" behöver man nog inte kompromissa. Dessutom kräver dessa högtalare oftast lika bra eller ännu bättre elekronik för att komma till sin rätt, vilket i normala prisklasser inte är uppnåeligt tyvärr.

Man måste normalt prioritera framförandet av sin egen musiktyp/er och försöka få så bra ljud på de övriga stilarna som det går inom ramen för budgeten.

Bravo
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/17 :  06:56:46  Show Profile Send Lepra a Private Message
Har varit på Balance ett antal gånger o varje gång man är där så har man en bunt skivor med sig o lyssnar i finrummet. I finrummet är det Advantage, QRS och clou cable rakt igenom (inte helt 100) o när jag fläskar på min Dying fetus platta så är det ett platt, tunt tråkigt ljud som möter mig men hemma så låter det underbart med en kaxig, snärtig dubbelkagge med attityd, detta trots att min anläggning kostar nästan lika mycket/lite som en av kablarna i den anlägningen.

Så den anläggningen är inte lämpad för dömetal, grind, trash eller dyl. Däremot så låter ju det mesta annat guld! (beroende på inspelningen)

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/07/17 :  08:29:45  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Lepra:
Va har du för anläggning, då du verkar lyssna på ungefär samma sorts musik som mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000