HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Alternativ och annorlunda musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:28:25  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag håller helt med f95toli i fråga om bra musik.
(se annan topic "Tvingad att lyssna...")

Det enda alla mina favoritplattor har gemensamt är
att jag inte riktigt gillade dem första gången jag
hörde dem.

Lite mer smal och udda musik har helt enkelt oändligt
mycket mer att ge än all massproducerad plast-pop i världen.

Är det någon som har några tips på bra smal musik. Jag
är själv öppen för det mesta inom jazz, folkmusik, avantgarde,
ambient, alternativrock, alternativcountry etc.

Det enda som känns riktigt urvattnat är följande:

1. Massproducerat blaj a'la Britney. Jag får huvudvärk
bara jag tänker på det.

2. Dansband och modern kommersiell country. Någon
större innehållsmässig eller kvalitetsmässig skillnad
mellan de två genrerna är det inte. Det är hjärta och
smärta för hela slanten.

3. Kommersiellt utslätad "light-jazz"/New Age. Ett
enda stort sömnpiller.

Några tips på bra musik kommer här:

Singer/songwriter:

Robert Wyatt
Kevin Coyne
Greg Brown
Laura Nyro
Loudon Wainwright III
Kate & Anna McGarrigle
Tim Buckley (Ingen sjunger som han)
Nicolai Dunger (Han är helt suverän!)

Progressivt/Avantgarde:

Univers Zero
Henry Cow

Progressivt:

Gentle giant
Happy the man

Jazz

John Coltrane (Allt han har gjort är hur bra som
helst)
Bill Evans
Paul Motian (Hans inspelningar från 80-talet är
strålande)

Svensk folkmusik

Väsen
Groupa

Amerikansk folkmusik

Carter family (oslagbara inspelningar från 20- &
30-talen)
Doc Watson
New Lost City Ramblers

Om någon mer har tips på olika alternativa grupper och
artister så är jag mycket tacksam. Själv har jag hittat det mesta
genom att leta på internet och köpa skivor på måfå. Nästan alla
mina favoriter har jag hittat på det sättet.

Det kanske ska nämnas att jag lyssnar på en hel del allmänt kända artister också. Av någon anledning är det dock så att de mer obskyra artisterna oftast är mycket mer intressanta. Ett undantag kan ju vara Tom Waits - han är både väldigt känd och väldigt bra.

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:28:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Alternativ rock. Du har inga kända post-punk eller new-wave band. Hela den alternativa svängen på 80-talet? Cure, Smiths, New Order, Depeche Mode osv osv. 70-tals progg. Och då menar jag inte den svenska proggen som inte var speciellt progressiv musikaliskt sett. Du nämner Gentle Giant. Dom är ju bra! Det finns ju en massa fler band. Yes, Genesis, Yethro Tull, Emerson Lake & Palmer.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/07/17 02:29:26
Go to Top of Page

cosmonaut
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/07/17 :  04:34:36  Show Profile Send cosmonaut a Private Message
Här är några av mina favoritskivor

alternativ rock:
Smashing pumpkins - Siamese dreams, Mellon collie and the infinite sadness
At the drive in - Relationship of command
Radiohead - Ok computer
Nirvana - Unplugged
Pearl Jam - Ten

Ambient-triphop:
Portishead - portishead, Dummy

Alternativ country:
16 horsepower - Folklore

Singer songwriter:
Heater Nova - Glow stars

People who have nothing to do have to much to do with nothing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/17 :  04:46:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Får jag föreslå en helt annorlunda tonvärld med skivor från ett fantastiskt spanskt litet skivcbolag som heter Pneuma med toner från kristen och arabisk medeltid. Kvaliteten på skivorna är hissnande.
Varje skiva jag lyssnat på har varit en upplevelse vare sig jag hört denna typ av musik tidigare eller inte.
Enda nackdelen är att man får beställa skivorna från Eurpa eller USA.
Rekommenderas kan kanske från början någon skiva med Cantigas av Alfonso den Vise ex.
CANTIGAS DE TOLEDO, CDPN-010, MUSICA ANTIGUA - EDUARDO PANIAGUA

se
http://www.ctv.es/USERS/pneuma/

Bravo
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/07/17 :  09:07:13  Show Profile Send JesseX a Private Message
Vilken musik som är "alternativ och annorlunda" är förstås en öppen fråga. Det jag själv tänker på är främst sådant som är okänt för majoriteten musiklyssnare, som inte haft några listplaceringar i modern tid och som är allmänt "obskyrt" och kanske bortglömt.

Många skivor med den sortens musik jag nämner här kan ju vara svåra att få tag på i Sverige. Som import-skivor går det förstås att hitta en och annan men om hela ens musikförsörjning ska ordnas på det viset blir det ju hiskeligt dyrt.

Den svenska skivmarknaden känns lite som en ankdamm. I USA är utbudet av alternativ musik så oändligt mycket större. Nu är deras marknad av en helt annan storlek men de svenska internet-bolagen borde ju kunna importera fler alternativa titlar.

Den gregorianska musik som Bravo tipsar om låter ju faktiskt intressant. En titel jag kan passa på att tipsa om i det sammanhanget är "A Feather on the Breath of God" med kören Gothic voices och Emma Kirkby som solist. De gör helt enastående tolkningar av Hildegard von Bingens material. Att jämföra den skivan med Garmarnas dito känns närmast patetiskt.

De band som Brumel tipsar om känns inte direkt "alternativa" på det sätt som jag definierar det. Alla de stora progg-banden på 70-talet var ju kommersiella till tusen. Inte så att de för den skull är dåliga. Genesis skivor med Peter Gabriel är ju ett bra exempel på motsatsen. Inom instrumentalproggen fanns det ju många mer okända band nere på kontinenten, i Italien till exempel. Många av dessa är ju mer vad jag skulle kalla alternativa. De är band som ingen "vanlig musiklyssnare" någonsin har hört talas om.

Inom den svenska proggen fanns det ju också ett par riktiga guldkorn. Samla mammas manna och Älgarnas trädgård är två bra exempel. Båda de två kan förstås sägas höra hemma i kategorin "Progg/Avantgarde" snarare än "Vanlig progg".

De band Cosmonaut tipsar om känns ju också mer allmänna. De flesta av de banden är ju ändå sådant som "folk i allmänhet" lyssnar på. 16 horsepower låter dock lite smått intressanta. De ska jag nog ta och kolla upp mer ordentligt.

Inom alternativcountryn skulle jag vilja slå ett slag för Mark Olson & The original harmony ridge dippers. Alla deras skivor är bra men Mark Olssons skiva "My Own Joe Ellen" är någonting i särklass. Texterna är kanske lite enkla till sin natur men musiken har en "down-home-känsla" som är svårslagen.

Lite fler tips i olika kategorier följer nedan:

Folk/alternativcountry

Victoria Williams
Lucinda Williams
Mary Gauthier
Ray Wylie Hubbard

Irländsk folkmusik

Planxty
Altan
Cherish the ladies
Deanta
Solas (lite mer modernt och experiementellt)
Patrick street
Christy Moore
John Faulkner & Dolores Keane

Engelsk & skotsk folkmusik

Kate Rusby
The Watersons
Dick Gaughan
The Corries (Sing-along-musik när den är som bäst)

Allmänt udda musik

Goran Bregovic (har gjort filmmusiken till bl.a. Underground av Emir Kusturica - Vild och hisnande partymusik med riktigt mycket känsla)

Vladimir Vissotski ("Rysslands Bob Dylan". Den utan motstycke mest kände och uppskattade trubaduren i Sovjetunionen. Om man förstår ryska så är texterna någonting i särklass. De svenska översättningarna av Karsten Palmaer är inte dåliga, de heller. Fria Pros tolkningar med Stefan Ringbom är i mitt tycke de bästa. Originalmusiken på ryska har dock en värme och en energi som är helt unik. Det är brutal vodkaindränkt musik, hans röst låter som ett rostigt rivjärn indränkt i pölsa (fin beskrivning, eller hur :))
Det är maskulin potent musik om Rysslands folk och deras vedermödor under Sovjettiden)

Någon kan ju kanske tycka att jag är lite av en "snobb" som medvetet letar efter mer annorlunda och alternativ musik. Även bland den musik som "vanliga musiklyssnare" känner till finns förstås en hel del som är bra.

Av någon anledning känns det bara mer intressant att ha en helt egen musikdimension. Problemet är förstås att det inte går att höra musiken på radion (=Energy mfl. sopiga stationer) och att kompisarna oftast inte har någon större koll heller. Man får helt enkelt leta själv efter musik som verkar intressant. Nätet är ju en oslagbar plats att botanisera på. Att i ett sådant här forum hitta en och annan initierad person som kan ge ett och annat tips på vägen kan förstås alltid snabba upp processen något.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/17 :  09:38:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "JesseX"!

Trevligt att du uppskattar mitt förslag.
En liten rättelse bara "Las Cantigas de Santa Maria" är pilgrimssånger med allehanda medeltida instrument och allt från solosång till kör.

Den medeltida musiken är influerad av arabisk musik och utgör grunden för den senare västerländska musikutvecklingen.
Musiken har lite av folkmusikkaraktär då de var ämnade (kanske) för vanliga människor stadda på resa.

Men de spanskarabiska skivorna utgör en liknande spännande klanglig resa.

Bravo
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:11:36  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej JesseX!

Kan inte låta bli och ge några tips, vet inte om det kallas alternativ musik men de flesta är ganska obskyra.

Listar lite favoriter:

Artist/skivtitel

Mu / Mu (Amerikanskt från 71, laidback flum med duktig gitarist)
Gila / Gila (Tysk krautrock på högsta nivå, en av de bästa någonsin)
Trees / On the shore
Trees / Garden of jane delawney (engelsk folkrock från sent 60-tal,kvinnlig sång och ibland Sabbathliknande gitarrer, inte en lycklig textrad i sikte)
Ash ra temple (tysk kosmisk rock, de flesta tidiga plattorna är bra)
Vargavinter / Vargavinter ( svensk politisk folkmusik med turkiska influenser)
Anita livstrand / mötet (svensk kvinna som sjunger med ordlös sång och använder sig av udda instrument)
Igra stakleni perli / Igra stakleni perli (jugoslavisk Pink floydinspirerad (a la atom heart mother) rock, sång på engelska)
Traffic sound / Virgin (Från peru sent 60-tal, progg/psychedelia)
Circus 2000 / Circus 2000 (Italiensk progg med kvinnlig sång, de gjorde två skivor men denna tycker jag är bäst).

Nu orkar jag inte skriva mer, hoppas att du kan få lyssna på nån av dem i alla fall.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:25:01  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Gillar du Nicolai Dunger´s musik är Will Oldham´s plattor under namnet Bonnie "prince" Billy väl värda att kolla upp. Något mer lågmält och avskalat än Dunger. Mvh Micke
Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:39:25  Show Profile Send Jalk a Private Message
Hej!

Kolla på http://www.cdbaby.com/
där kan man hitta många roliga
skivor med okända artister.

/Janne

"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..."
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:54:16  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag säger bara Lee Clayton. Mer bortglömd än han är riktigt svårt att finna.
Han är en av outlaw-countryns viktigaste artister och den enda av genren, Bono från U2 ger sitt erkännande!
Jag har flera av hans skivor på LP samt en liveinspelning som spelades in på Cruise Café i Oslo 9 september 1988. Another night, Provogue PRD 70082.
Den är bra. Kostade bara 9,95 mark på skivrea i Finland länge sen …
Gruppen som kompar honom gör ett fint jobb och själv är han en lysande gitarrist!
Att han dessutom är en gammal flygaräss vet kanske inte många …
Texterna är ofta mycket bra och självbiografiska.

Om honom hör man alldeles för lite jämfört vad han har betytt för alternativa countrymusiken!

Bra sätt att bekandta med honom är att köpa en enkel-cd som innehåller två av hans album: Border Affair/Naked Child, Edsel 434. Eller The Essential Lee Clayton 1978–1981, Repertoire 4847.

Här kan du lyssna några korta snuttar:
http://www.alphamusikshop.de/5341919.html

Kopierad från: http://www.musicweb.uk.net/encyclopaedia/c/C328.HTM
CLAYTON Lee
(b 29 Oct. '42 Russelville AL) Nashville-based singer-songwriter who helped launch the '70s 'Outlaw' movement with song 'Ladies Love Outlaws' (album title song for Waylon Jennings '72). Former US Air Force jet pilot, launched recording career with acclaimed Lee Clayton album on MCA '73, songs covered by Willie Nelson, Jennings, Everly Bros; but further recordings for Capitol maintained an introspective style that pleased his cult following but failed commercially. Erotic love song "If You Can Touch Her At All' well-covered, U2's Bono describing him as a most influential country singer, and though Clayton has made several comebacks in the '80s he remained an acquired taste. Albums incl. Border Affair '78, Naked Child '79, The Dream Goes On '81, Another Night '89.

I know I won’t find my lost piece of mind
Till I’m perfect
Like a diamond

(Jag ska skriva hela lyriken till Like a diamond här snart … )

Edited by - pick-me-up on 2003/07/18 19:55:08
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:03:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Bravo: Dom där Cantiagas från Alfons den vises hov känner jag till som samlar på tidig musik. Men jag har dom på Naxos och Harmonia Mundi.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:33:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Kronos Kvartetten (stråkvartett)är spännande spelar allt från dom gamla mästarna till Hendrix.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/19 :  23:53:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen "brumel"!

Både tolkningsmässigt och skivkvalitetsmässigt är det skilda världar mellan Paniaguas tolkningar och Pneuma och de som finns på Naxos och HM France.
Pneuma ägnar sig speciellt åt att göra nytolkningar och nyuinspelningar av "Las Cantigas...."

MVH

Bravo
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/07/20 :  14:54:59  Show Profile Send JesseX a Private Message
Hmmm, det var många skiftande bud.

Kronos-kvartetten låter lite smått intressant. På din beskrivning låter det som att den skulle höra till ungefär samma genre som "Balanescu quartet". De har ju spelat in såväl nyskrivet avantgarde-material som en tributskiva till Kraftwerk (ett mycket bra band!). Fläskkvartetten hör ju också hemma i samma genre. Fler tips någon?

Lee Clayton känner jag till namnet men det är också allt. Hans plattor är alltså bra? Många country-sångare från det tidiga 70-talet var ju annars rejält kommersiellt utslätade. Hela den här hypen kring "soft-rock" och the Eagles gjorde ju att olika halvdana förmågor tilldelades skivkontrakt lite hur som helst. Allt var kanske inte blasé men väldigt många klämkäcka slagdängor med trallvänliga refränger kom ju till i den här svängen. Det bör kanske nämnas att jag absolut inte ogillar country. Mer "genuin" anti-kommersiell musik kan absolut vara värd att lyssna på. Väldigt många stora hits känns dock synnerligen urvattnade och tråkiga (inte bara inom country).

Diskursen om Naxos vs. det spanska bolaget. Att det är skillnad på Naxos inspelningar och sådana från mer kvalitativa bolag är ju helt klart. Inte så att Naxos måste vara värdelösa men vid en jämförelse bleknar de ju allt som oftast. Sedan är ju Naxos lätta att hitta och dessutom billiga. Att det inte krävs någon "expert-kompetens" för att utforska ny bra musik gör ju Naxos utmärkt som en inkörsport. När man väl hittat stycken/stilar som man gillar kan man ju alltid leta upp "the real thing" på annat håll. Några riktigt bra inspelningar finns förstås också på Naxos men de är inte så många.

Man får vad man betalar för, så enkelt är det. Det som är riktigt bra är sällan det som säljer i stora upplagor. Vill man hitta något mer genuint och äkta måste man anstränga sig lite. Så är det egentligen med det mesta i tillvaron. Att McDonald's skulle tillhandahålla någonting särskilt intressant är det ju ingen som påstår. Sedan har de ju priserna och tillgängligheten på sin sida.

Bonnie prince billie (Will Oldham) - låter intresssant. Jag ska absolut kolla upp honom. Det känns sponant som att Nicolai Dunger har tagit upp fanan inom den alternativa litterära rockmusik som skapades av sådana som Tim Buckley och John Cale. David Ackles kanske kan räknas till samma kategori också. Om någon har fler tips så är det mer än välkommet.

Comus olika band verkar lite skojiga. Merell Fankhauser har ju gjort en hel del rolig skum musik. Hans 60-talsgrupp Fapardokly har jag lyssnat på tidigare. Den känns lite poppig och tramsig även om några av låtarna håller god klass. Mu har jag inte hört men den lär ju vara bra. Finns det något mer av hans musik som är värt att lyssna på?

Fråga till Comus: Ska valet av alias tolkas som att du är ett stort fan av gruppen med samma namn? Att du listar Trees leder ju tankarna i den riktningen. Annars brukar ju Trees mest framhållas som ett billigt råplagiat av Fairport convention. När jag lyssnade på "Garden of Jane Delaney" kändes den som någon sorts "Fairport-on-acid" med ganska urvattnade texter och ett sound som ibland lät lite åt Jefferson Airplane-hållet. Originalet är ju i så fall helt klart bättre. Fairports klassiska skivor från 68' och 69' är ju helt enastående. En hel del bootlegs med intressant material finns också.

Richard Thompsons solokarriär är ju också ett intressant kapitel.
För den som inte har koll på honom alls kanske "Englands Ulf Lundell" skulle kunna ge en hint om vad jag är inne på. Jag tänker då inte på Uffes mer bombastiska stil (Springsteen-stuket) utan mer det eftertänksamma och genuina. Thompsons" I want to see the bright light tonight" är annars en skiva som skulle kunna passa den som liksom jag
tycker att "Nebraska" är bland det absolut bästa the boss någonsin gjort. Tyvärr är det mesta av Thompsons 70-talsmaterial out of print -det är annars där många av hans bästa låtar finns.

Även Sandy Denny har ju gjort en solo-karriär men tyvärr är albumen ojämna. Ett samlingsalbum är dock utan tvekan värt att skaffa.Hon har gjort helt suveräna inspelningar på BBC och live-bootlegs som tyvärr är svåra att hitta.

Pentangle är ju en annan grupp som bör nämnas. De kan väl lite enkelt beskrivas som en hybrid av Tim Buckleys Happy sad-period och Fairport med Sandy Denny. Det är utan tvekan en av de absolut bästa och mest innovativa engelska 60-talsbanden. Tyvärr verkar de idag vara en smula bortglömda. Både Bert Jansch och John Renbourn har ju dessutom gjort en stor mängd riktigt bra solo-plattor.

Ash ra tempel är ju en riktig klassiker. Krautrock har jag ingen jättekoll på men tidiga Tangerine dream är ju verkligen bra. Zeit är ett underbart album som kan rekommenderas. Neu! var ett kraftwerk-relaterat band som gjorde tre stycken suveräna album i början av 70-talet. Finns det några fler namn som bör framhållas i den här genren? Klaus Schultze är förstås en annan storhet.

De övriga progg/psych-banden verkar intressanta. Jag ska kolla upp dem när jag får möjlighet. Det är ju inte sådant man snubblar över dagligen även om skivorna ibland dyker upp på skivbörser.
Att skilja ut de bra banden bland de olika obskyra rockbanden från 60-och 70-talen är ju verkligen inte lätt. Många verkar ju samla på sig en massa skräp som är betydligt mer sällsynt än bra.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:25:14  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Lee Claytons låtar är allt annat än kommersiellt utslätade … De liknar ingen annan countryartistens musik.
Den är genom äkta och genuin musik med texter som ofta handlar om självlevda saker.
Om du har kunnat undvika honom så länge, så nu vore det dags att bekanta med hans musik.
Men den är INTE för alla.

Edited by - pick-me-up on 2003/07/20 18:43:07
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/07/20 :  19:17:35  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej igen JesseX!

Du har helt rätt i att jag är förtjust i gruppen jag lånat namnet ifrån, deras platta First utterance ger mig gåshud när jag spelar den.

Fapardoly har jag aldrig hört men däremot Fankhausers nästa projekt HMS Bounty som jag upplevde lite väl poppig för min smak.
När vi snackar Mu så var de av en helt annan kaliber då den helt suveräna gitarristen Jeff Cotton medverkade.
Det finns tre "riktiga" vinylutgåvor med Mu:
Mu Mu RTV US-71 /United artist UK-74?
Mu The last album Appoloosa IT-82
Mu Children of the rainbow Blue form US-85
De två sista är utgåvor med tidigare outgivet material, om du skulle vilja ha dem på CD så har jag för mig att svenska Xotic mind/Subliminal sound släppte en dubbel med Mu för några år sen.

Angående Trees så gillar jag även Fairport convention med, och att Trees skulle vara ett "billigt råplagiat" anser jag inte vara ett befogat påstående.
Båda banden spelade folkrock och det är inget mer med det, båda banden gjorde även en del covers på traditionella folksånger så vem som plagierar vad tycker jag vi lämnar därhän.
jag skulle dock släppa iväg mina fairportplattor före Treesplattorna om jag blev tvungen att välja.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:10:18  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Här är några förslag på mycket bra och lite annorlunda musik.
Och som också är välinspelade.

Den senste skivan som jag köpte i förra veckan är en med Portugisisk Fadomusik. Fado är för Portugiserna detsamma som Blues är för svarta amerikaner. Men det låter absolut inte likadant. Det är sång med mycket känslor i och akustiska instrument. Portugisisk gitarr finns nog alltid med. Och på denna skiva även klassisk gitarr, kontrabas, cello och piano. Sångerska heter Mariza och detta är hennes andra och bästa skiva av dom. Den första kom för ett par år sedan.
"Fado em mim" är skivtiteln. World Connection 43028.
Rösten är stark och har ett stort omfång och den är inte komprimerad, så den kan vara svår att få till på en del anläggningar.

Nummer 2 är en skiva producerad av Real World Records 1996.
Den heter "Afro Celt sound system Volume 1 Sound Magic" och Har numret CDRW 61.
Den är som titeln antyder en Celtisk/afrikansk blandning med ytterligare en mass inslag. Keltiska säckpipor (inte alltför mycket av dom) ,flöjter sång av en afrikan och inblandningar av diverse trummor och även synt och massor av andra instrument. Den spelades varje kväll i solnedgången då vi var nere i södra Thailand och reste som backpackers för några år sedan. Vi bodde i en 30 kronors bambuhydda direkt vid stranden på en liten ö. Och det fanns en bar där all dom som bodde i dom 20 hyddorna samlades på kvällen. Det var utomhus och det var en fantastisk stämning när det snabbt mörknade till denna musik.

Och till sist Arne Domnerus på saxofon och Gustav Sjöqvist på orgel i en kyrka. Den heter "Antiphone Blues". Och dom 2 instrumenten är det enda som spelar´på hela skivan. Ett måste i samlingen av lite udda musik. Och den kommer från Proprius. PRCD 7744

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:05:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Angående Naxos så tycker jag att dom lyckas särskilt bra med mindre sättningar typ inspelningar med den medeltida ensemblen Unicorn. Dom håller minst samma klass som alla andra grupper inom den genren och deras tolkningar känns väldigt vederhäftiga. Så man ska inte tro att Naxos sparar in på kvalitén. Snarare förpackningen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:33:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
När det gäller Krautrock kan man ju inte missa Can. Annars skulle jag nog precis som brumel vilja slå ett slag för Post-punk och New Wave-banden som t.ex. Blondie, Television, tidiga R.E.M., o.s.v. De var visserligen kända och populära när det begav sig, men idag är jag rädd att de håller på att falla i glömska, åtminstone bland folk i allmänhet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  06:01:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller med "brumel", Naxos är ofta bra och även HM France,
men det spanska skivmärket Pneuma är något i hästväg bland vanliga inspelningar, de får alla vanliga, icke specialpressningar osv. att framstå som stenkakor i jämförelse.

Dessutom "JesseX" håller jag med om att Naxos är utmärkt som en spännande inkörsport, där man för en billig penning kan prova på mycket utan risk att bli ruinerad.

Men jag utgick ifrån trådens rubrik med alternativ och annorlunda musik och då kvaliteten står på topp och allt jag hört från detta bolags utgåvor är både spännande och välljudande, kunde jag inte annat än att rekommendera dem. Fastnar man inte för musiken riskerar man att fastna för kvalteten på ljudet, det låter levande.
Troligare är dock, om man är nyfiken, att man fastnar för både och, musiken och kvaliteten.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/21 :  08:11:48  Show Profile Send matså a Private Message
Tidiga Tangerine Dream. Tycker de har varit bra hela tiden. Bra skivor är bla Force Majoure, Logos live, Tangram osv

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/07/21 :  09:53:45  Show Profile Send stargazer a Private Message
Måste slå ett slag för Amerikanska Gospelduon Mary Mary.

Blanda riktigt bra R&B, soul (inget Mariah Carey-trams), pyttelite hiphop och häll i en stor kokande Gospel-gryta så får du Mary Mary.

kanonlåtar, välproducerat och ett sväng som heter duga!

Glöm alla förutfattade meningar om kristen musik, även om man struntar i budskapet så är musiken så tok-bra att man blir helt knäckt ändå. Och för oss som gillar budskapet så blir det ju ännu bättre

Kolla mer på
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS70305160448&sql=B8gl67ub070jj

Dessutom får man deras två skivor på ginza för 79 bagis styck. Snackar fynd här, liksom.

Undertecknad har gått omkring senaste dagarna och nynnat

"Take the shackles off my feet so I can dance
I just wanna praise you
I just wanna praise you
You broke the chains now I can lift my hands
And I'm gonna praise you
I'm gonna praise you"

AAAAAAAAAARGH! Jag tror jag skall sadla om från IT-fjant till predikant

/ Stargazer da preacherman
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:52:05  Show Profile Send JesseX a Private Message
Till Comus:

Bandet Comus har jag inte hört men jag har förstått att de gjorde någon sorts folkrock på 70-talet. De skivorna lär förstås vara luriga att hitta på CD.

Att HMS Bounty är för poppiga håller jag helt med om. Jag har lyssnat på dem tidigare och tyckte inte om den alls.

Vinyl är förstås skoj men själv har jag ingen vinylspelare längre. Ska man skaffa riktigt intressanta vinylskivor blir det lätt himla dyrt. Jag har däremot allvarligt funderat på att skaffa vinylspelare enbart för att kunna fynda i de välfyllda 10-kronorslådorna med vinylskivor.

I fråga om Fairport vs. Trees så har jag fått känslan av att Trees rör sig i samma landskap som Fairport gjorde i början av sin karriär. Den första skivan med Fairport är lätt orienterad mot folkrock från den amerikanska västkusten (tidiga Jefferson Airplane) etc. Det är ingen dålig skiva men den står sig ganska slätt jämfört med
de skivor som kom efter.

Det bör kanske nämnas att folkmusik är min musikaliska hemmaplan. Jag har lyssnat på folkmusik sedan jag var 14 år även om jag på senare år breddat mig något (Nu fyller jag snart 27). Även om Fairport rockar på bra har de ändå en väldigt tydlig övervikt åt folkmusik-hållet. De flesta andra folkrock-band från den här perioden var mer av vanliga rockband som tyckte det var skoj med lite folkmusik och folkmusik-liknande rock (precis som Fairport gjorde i början). För den som annars mest lyssnar på pop/rock gör det dock förmodligen inte så stor skillnad. Om man däremot är inriktad på "renodlad" folkmusik blir skillnaden mer märkbar.

På de klassiska skivorna lyckas Fairport på något sätt spela folkmusik med rejält tryck utan att det hela passerar över gränsen och blir rock. På vissa av skivorna från 70-talet har de totalt förlorat förståndet och börjar låta som Eagles, ett band som jag är lätt allergisk mot.

Det finns ju en hel del musik i folkrock-genren som är ganska hemsk.
Ett modernt exempel är Blackmore's night som gör något sorts utslätat trams med diverse techno-influenser. Jag kanske är något av en purist men sådan musik känns ändå lätt bisarr. Nordman är ett annat bra exempel även om hans musik ofta låter misstänkt likt dansband.

Att krautrock som Tangerine dram och Can är bra är jag helt med på. Samtidigt måste jag ju passa på att slå ett slag för Canterbury-scenen. Den är något helt unikt och fantastiskt. Band som Caravan och Soft machine är ett måste för den som är intresserad av annorlunda musik.

Incredible string band är ju ett annat skojigt band som man inte bör missa. De gjorde någon sorts underfundig hippie-stukad folkmusik med mycket humor.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:12:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Svenska Flower Kings lyssnar jag mycket på just nu.
Ett modernt band med rötter i 70-talets proggressiva musik.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4520 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:05:18  Show Profile Send jari a Private Message
Hej Jessex.
Jag såg Stones på Stadion,Var på Hard Rock Cafe på Lördag eftermiddag och såg Sticky Fingers(coverband som spelar stoneslåtar).
Lördagkvällen var vi på Restaurant Engelen,livemusik spelades av ett coverband som heter Brick Head.Så mkt musik blev det.
Lördagen ägnades åt skivköp.Hittade b.l.a live-lp.n med Kevin Coyne.
Tips på singsongwriter/brittisk pubrock.
Ronnie Lane with the slim chance/Dubbelcd.n You never can tell,(The BBC sessions)

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:31:40  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
JesseX!

Hur många cl nypressad apelsinjuice ska det vara i en Tangerine dram?
Och vilka är de andra tillhörande ingredienserna? *LOL*

Man måste ha lite humor eller hur?

Edited by - pick-me-up on 2003/08/03 11:28:48
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000