Jesus stillade stormen på Genesarets sjö och räddade därigenom världens samtliga kristna... (Matteusevang.) Läxa att lära: stormen (själslig, politisk osv.) i våra liv stillas iom tron på Jesus som Guds son. Kanske Höglund vacklar i (tappat?) sin tro och det återigen stormar i hans liv, och såsom antyds i sista versen, är det endast han som besitter makt att stilla stormen:
Jag ska stilla alla stormar i min själ bara dyningar ska gunga i godan ro i mitt sinne ska orkanerna dö vackert väder på Gennesarets Sjö
I sådana här diskussioner tål det alltid att påpekas: tror inte det finns några allmännrådande sanningar -- konstverket och dess innebörd uppstår hos betraktaren/lyssnaren och är innan dess inget annat än trycksvärta på papper/filmremsor/olja på duk/osv.
Genom min bristfälliga insikt i bibliska liknelser kände jag inte till betydelsen av att Jesus stillade vågorna på Gennesarets sjö. Med den insikten är det dax att sätta sig ned och lyssna igen.
Stort tack! Nytändning.
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent.