Author |
Topic  |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 20:45:13
|
Jag har märkt de senaste åren att cdskivor som spelats in i USA låter bättre än den pressning som görs i europa..
Vad kan detta bero på ?? Vi har ju bra studios i europa, och man får ju hoppas att presserierna inte är altför dåliga..Så varför låter samma skiva bättre på USA pressningen än med europa pressningen ?? Är det nån som har uppmärksammat detta och nån som har en åsikt om vad som gör detta fenomen..
/Martin |
Edited by - Pjotre on 2003/07/16 20:46:43 |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 20:51:43
|
Ja. (hur skivorna pressas har inget med studion att göra) |
Edited by - marcus on 2003/07/16 20:52:41 |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 20:57:49
|
Men då borde ju det vara så att presserierna här i europa är klart sämre, och det kan man ju undra varför det är så ??? |
 |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 21:02:56
|
Samma enkla orsak som att bilar i tyskland är bättre byggda än bilar i ryssland. De är bättre på det. |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 21:32:46
|
De här snacket har varit uppe tidigare. Tror bland annat att vinylfolket var av den uppfattningen att usa-pressningar var betydligt bättre. |
Exit Planet Dust |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 23:54:11
|
Kan det vara så att pressningarna anpassas efter kundernas behov, och utrustning? Europapressningarna kanske är anpassade efter köksapparater och bilstereo. |
Oops! I did it again |
 |
|
wolfman
Member

220 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 23:57:59
|
För i tiden var det i allafall så att i USA använde man ett masterband färre gånger. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 04:51:40
|
Det sägs så, men vissa skivmärken som Dorian m.fl. har dock bättre pressningar än genomsnittet förefaller det mig, men om det gäller generellt vet jag inte. Bra pressningar kan nog hittas lite varstans men på mindre bolag.
Det är i alla fall ett ständigt bekymmer att hitta bra pressningar. |
Bravo  |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 10:01:38
|
Skulle exakt samma skiva utgiven i USA låta bättre än dito i Europa? Det låter ganska skumt tycker jag spontant.
Gäller det här några speciella genrer eller skulle det vara så generellt? Om jag har en återutgivning av Janis Joplin från 1968 som finns utgiven både i USA och Europa - ska jag då förvänta mig att den amerikanska varianten låter bättre? Jag är spontant skeptisk.
Att det sedan finns vissa skivbolag som generellt har en betydligt bättre ljudkvalitet än andra och att samma skiva kan låta delvis olika beroende på bolag är jag helt med på. Jag har dock inte kunnat notera att skivorna skulle vara generellt bättre i USA. |
 |
|
jas39
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 10:43:15
|
Har en USA-press som är märkt DDD. Har samma skiva gjord i europa, märkt DAD, dvs en analog mixning. USA-pressen har något mer diskant annars ingen skillnad. Men svaret torde ju vara ja i alla fall. Har också en del skivor som verkar vara fantastiskt slarvigt tillverkade. Massor av små små hål i dem, det knastrar lite ibland då felkorrigeringen jobbar (men misslyckas). |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 15:27:41
|
Att det är skillnad på två skivor där den ena är DDD och den andra AAD eller ADD är ju absolut ingenting konstigt. Varför de väljer att variera formaten på det sättet kan man ju undra.
Att det helt digitala formatet är ljudmässigt överlägset när det gäller CD är ju ganska självklart. Alla "konverteringar", hur tekniskt avancerade de än är, medför ju ändå en försämrad kvalitet. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 15:30:23
|
En korkad fråga kanske. Men var pressas skivorna? Är det verkligen så att skivor som ges ut i USA pressas i USA och de skivor som ges ut i Europa pressas i Europa? Det stämmer säkert på mindre artister/skivbolag men jag antog att större pressningar (typ Madonna) gjordes i större anläggningar i ex. Asien (som allt annat här i världen).
|
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 15:39:54
|
I allmänhet står det på skivan var den är pressad. Så hemskt många skivor brukar inte vara pressade i Asien, åtminstone inte som jag har sett.
Warner Brothers pressar ju till exempel sina skivor i Tyskland. Österrike är ett annat land där det pressas väldigt många skivor. En hel del lågbudget-skivor (29 kr) brukar komma från Portugal.
Jag var nyligen i Kanada och handlade med mig 100+ skivor därifrån. Många av de skivor jag köpte var från USA men utgivna på licens (och pressade) i Kanada. Att det skulle vara någon skillnad i ljud beroende på det har jag mycket svårt att tro. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 15:41:59
|
Nä ni grabbar här över..Där har ni helt fel !! Det har ingen som helst betydelse om det står DDD, ADD eller AAD för hur bra plattan ska bli.. Det kan oftast låta bättre om man har använt analoga delar i inspelningen.. Det som spelar roll ör vilken ytrustning man har och vilka som spelat in skivan ( kunnigt eller mindre kunnigt folk ).. Många av mina bästa skivor är ADD eller AAD..
Men visst så blir det nog ingen skillnad på en Joplinplatta från -68, utan jag pratade om skivor från 80 & 90 talet.. Jag har tex jämfört ett par skivor där vi har haft en USA press och en EU press, vid alla gånger och alla som har lyssnat har tyckt att USA pressen låter bättre..Lite luftigare, tajtare bas m.m.
Man kan ju tycka att detta är lite lustigt, men jag tror att det som nån sa tidigare är så att man arbetar på ett annat sätt i USA, har bättre grejer, är mer noga och kan använda matriserna färre gånger...Vi använde bland annat Fourplay skivor...
Men sen så finns det ju bolag i europa som altid gör bra inspelningar och pressningar.. Naim, Linn, Kirkelig Musik Verkstad, Proprius, BIS, Opus 3 m.m. så det är inte så att alla skivor måste vara pressade i USA för att låta bra.. |
 |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 16:21:26
|
Det var längesen jag gjorde jämförelser men de jag har gjort har samtliga resulterat i att USA-pressningar låter bättre. Precis som MartinH skriver: lite luftigare, tajtare bas m.m. Dessutom har jag märkt att konvoluten ofta har bättre färger än EU-pressade diton. |
 |
|
jas39
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 16:53:12
|
I mitt exempel så har ju uppenbarligen en ommixning skett (och ljudet är fö rätt kasst oavsett press). Frågan är varför man gjort det. Studiotid kan ju inte vara billigt, och blir det inte bättre känns det ju meningslöst. |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 21:41:35
|
Min erfarenhet sager att det kan lata olika. Under en lyssningskvall for inte sa lange sedan jamforde vi "Famous Blue Raincoat"-skivan (CD) i tva olika pressningar (Tysk pressning och en Svensk pressning fran Sonet om jag inte minns fel). Aven om skillnaderna inte var stora sa var de gemensamma intrycket att den Tyska pressningen lat battre. Jag fann detta mycket intressant.
Fragan ar om man generellt sett kan saga att orginalpressningen later bast...? |
Detroit, Michigan |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 00:07:03
|
Det är så att alla CD-plants har utrustning av samma fabrikat. På den tiden när man pressade vinylskivor så kunde man fuska genom att ha olika renhet på vinylen. T.ex EMI i Sverige körde med nedmalda skivor i sin massa när dom pressade pop-skivor. När det gäller CD:n som för övrigt sprutas fram så har man nog samma höga kvalitet överallt. Men däremot så kan man fuska när man ångar på silver skiktet. Dåligt ångade skivor har små hål som man kan se mot en stark lampa. Nu till varför skivor kan låta olika beroende på var dom är gjorda. Det finns något som heter mastring. Det betyder att en ljudtekniker och ev. en producent kan göra vissa ingrepp i form av Eq, kompression och annat smått & gott. Huvudsaken är att man tycker att det låter bättre än originalet. Man gör alltså ett nytt original på ett video-band (Beta-band. Från Beta-bandet så bränner man en glasmaster som sedan framkallas ungefär som en s/v film. Sedan gör man via en avancerad process en eller flera matriser. Till skillnad från vinylskivor så sprutar man en CD-skiva. Anledninge till att olika pressningar kan låta olika, kan bero på att en inspelning som ex är gjord i USA har en mastring samtidigt som man skickar en omastrad digital kopia till Europa. Alla CD skivor filtreras inte. T.ex. The Beatles som man skulle kunna få att låta snyggare med modern teknik men man har valt att behålla det "skitiga" 60-tals soundet. Till sist det här med ADD som betyder att originalet är inspelat analogt. Det första D:et betyder att man gjort ett nytt digitalt original (Beta) Det andra D:et betyder den digitala CD skivan. Knäppt men så är det.
gcs |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 19:17:12
|
Det sägs (jag har ingen aning om det är sant) att ljudet på inspelningar som släpps i Europa resp. USA med flit anpassas till de rådande ljudidealen på respektive kontinent och således låter olika. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 20:22:58
|
Det tror jag inte är sant. Vem bestämmer vad vi har för ljud- ideal. Varför är det så att så många svenska artister säljer så bra i andra länder.(USA)Varför gillar vi Engelsk & USA inspelad musik. Men däremot så tror jag att många i Sverige (SR) gillar mer ambiens när det gäller klassiska inspelningar.(utan några filter) Skivmärket Chandos är ett annat exempel på det. Det fanns ju en tid på 60 & 70 talet då en del i Sverige gjorde inspelningar med två mikrofoner. T.o.m. så gjorde Decibelstudio en förskräcklig inspelning av Drottningholms musiken. Istället för att rikta mikrofonerna (2) mot musikerna så riktade man dom upp mot Drottning- holmsteaterns tak. Den inspelningen ansågs på den tiden vara ett genombrott. Men jag har alltid tyckt att den lätt skit. Så kan det bli.Om någon är intresserad så kanske det går att få tag på skivan begagnad. Det var DGG som gav ut den.
Hälsar gcs |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 22:06:01
|
Skillnaden är väl inte lika ofta länge?? För förr så var det ju oftast så att man skickade inte original analog mastern till alla andra länder som skulle pressa utan man skicka kanske 2,3,4 hands kopia. Därav så var det oftast så att USA pressen låt bättre. Såklart gällde detta främst skivor som spelades in i USA. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 23:06:16
|
Hej Nin! Det kan ibland vara så att när man lyssnar på en del vinyler eller CD:n i mono då försvinner diskanten. Det beror på att man har kopierat banden på en eller flera maskiner där azimuten inte har varit rätt inställd. Jag tycker att det är oproffsigt att göra det felet. Det gäller vanligtvis pop från 50 & 60 talet. Ett exempel,härom dagen när dom körde Elvis kväll på SVT. Jag tror att det var dokumentären Elvis 56´. När man lyssnade på programmet i mono vilket många gör. Då lätt det jätte konstigt. Det var inte bara det att diskanten försvann det blev oxå en s.k kammfilter effekt. Programmet var ju egentligen i mono. Man kan köpa programmet på DVD och det står att man har bearbetat ljudet digitalt. Det är möjligt men det hjälper inte man måste veta vad man gör. Det borde ljudteknikern på SVT ha vetat oxå.
PS. Om ni har bandat programmet så kan ni ju kolla själva DS.
hälsar gcs |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 07:19:45
|
"Vi använde bland annat Fourplay skivor."
Där hörs skillnaderna väldigt tydligt, speciellt på de första albumen som numera säljs europatillverkat till "Nice Price". Inspelningarnas grundkvalitet är dock så hög att det blir njutbart i vilket fall som helst men USA-utgåvorna har en mjukare ljudkaraktär. |
 |
|
|
Topic  |
|