HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätfilter Voltex - en sammanfattning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/16 :  10:39:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Istället för att forsätta på min mättråd så gör jag en sammanfattning här. Kanske ger det något för er som har Voltexfilter eller liknande AC och spik skydd. Först, jag tror inte (men vet inte säkert) att det är något fel på filtret. Dock kan varistorerna i det paja. De har ingen bäst före datum, men de blir sämre om de utsätts för "surges". De kan också ge ifrån sig olinjärigheter, hur stora vet jag inte.

Problemet som jag nu misstänker är jordslinga. Alltså att två komponenter är kopplade till gemensam jord. Det räcker med att koppla två komponenter till AC filtret, och att kontakterna har jordstift. Då kan man fått en jordslinga om komponenterna också är kopplade via audiokablarna om jag förstått det rätt. Denna jordslinga kan vara klart hörbar (50 Hz brum) eller så är den försumbart liten. Även om man inte hör något kan det finnas en jordslinga i systemet. Filtret, som förmodligen har en koppling mellan jord och ledare (vet ej säkert), kommer att föra över högfrekvent brus till jordslingan. Detta kan alltså läggas ut på signalen.

Så Voltex filtret bör användas rätt, annars kan det bli värre brus. Jag har inte gjort det tidigare, jag har haft försteg/integrerad och slutsteg kopplade till samma dosa (filtret). Jag hörde inget 50 Hz brum, men jag kunde fatiskt mäta det! Å andra sidan vet jag inte om något är fel med det. Men min rekommendation är att de som har filter, kolla så det finns en jordpunkt (försteg) och använd filtret till detta. Koppla inte in någon annan komponent på filtret, om det har ett jordstift.

Jag tror både Jorma och Flint har skrivit detta bättre. Ni som är hejare på elektronik får rätta mina förmodade fel. :-)

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/16 11:15:0

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/16 :  10:44:42  Show Profile Send markku a Private Message
Jordpunkt? Jordstift?

Näh, detta blir för tekniskt för mig! Hurdan kan ja få koll på dom?
Förklar, någon??

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:16:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markku, hur många komponenter har du på filtret?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/16 :  11:41:43  Show Profile Send markku a Private Message
Thomas,

Förstärkare, CD-spelare, RIAA stegets 2 AC adaptorer (2 stk) och skivspelarens AC adaptor. Fullt hus mao.

mvh
Markk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:03:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror både Jorma och Flint har skrivit detta bättre. Ni som är hejare på elektronik får rätta mina förmodade fel. :-)

Tackar för omdömet men din beskrivning är lysande. Jag tror du har helt rätt. Du diskuterar dig fram på ett logiskt sätt. Rätt eller fel visar sig längre fram. Jag har mycket liknande erfarenheter från mitt eviga letande. Det stärker även min uppfattning att du tänker likadant. Allt syns inte logiskt men är det ändå när och om man efterhand ser sambanden. Tills dess gör man rätt att tro på sin tes. En fråga om arbete och tid.

Ditt testande har varit intressant att följa.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:24:00  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markku, AC adaptorerna är förmodligen skilda från jord.

Förstärkaren har förmodligen jordstift. Förmodligen CD spelaren också, fast jag vet inte. Om de har det, blir de sammankopplade på jord. Och eftersom du har audiokablar mellan CD spelare och förstärkare kan du få en liten jordslinga. Det beror på hur apparaten är gjord också. Ibland är jordslingan hörbar, ibland så liten att den inte hörs, men är mätbar.

Jag tror det bättre att skilja på CD spelare och förstärkare i ditt fall (om de har jordstift). Då bryts ev jordslingan mellan CD och förstärkare. Koppla förstärkaren till filtret, och Cd spelaren till en ojordad dosa. Då filtrerar du högfrekventa nätstörningar som kommer från CD spelare att nå förstärkaren och vice versa. Jag tror nämligen inte att filtret har skilda filtreringar för varje uttag (möjligtvis om Örjan från Devek kan svara på detta). Var trafona ska sitta vet jag inte, men det beror på vilken av apparaterna som är mest störkänslig.

Förresten, mätning är svårt, som du såg på rec.audio.tech. Jag mätte med min dator som var isolerad från nätet (batteridrift).

Hjälp önskas från elkunniga, så jag inte säger några grodor.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/16 12:26:54

Edited by - Thomas A on 2002/08/16 12:33:2
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  12:57:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Thomas A och markku

Jag har en ett spån.

Vi har en kabel på 2 meter som går från eluttaget till förstärkaren. Alltså en vanlig nätkabel. Den kabeln förmedlar den ström som apparaten behöver. Eftersom ledarna i kabeln ligger närma varandra så kommer brummet själva grundfrekvensen på 50Hz att ta ut sig själv i och med att det hamnar i motfas mellan dom båda ledarna. Nu kommer det en liten elak jävla spik antingen från nätet eller förstärkaren i sig (vilket är min käpphäst). Den spiken blir alltså en spänningsändring som tillfälligt påverkar 50Hz spänningen. Alltså skapar den ett lite annorlunda elektriskt fält under sin korta levnadstid. Som den äkta tekniker man är så får man för sig att ta bort den fule lede och sätter ett filter på kabeln. I det filtret sitter det en kondensator mellan ledarna som kortsluter spiken. Vi tror att vi har löst problemet. Icke sa Nicke. Genom att kortsluta spiken orsakade vi istället en extra ström i kabeln. Norman var inne på det tidigare. En ström, lärde jag mig av en duktig tekniker här på forumet, orsakar ett magnetfält. Alltså har störningen bara bytt fot och blivit magnetisk. Men den är likt förb…. kvar och kan alltså inducera sig vidare till magnetiska material.
Eftersom spikens livslängd är så kort så kanske den heller inte fasas ut mellan ledarna som en lägre frekvens skulle ha gjort. Det är troligt att den kommer att leva sitt eget liv lite här och lite där.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:04:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Flint,

intressant. Det var en herre på rec.audio.tech som förklarade något liknande i en enda kort mening som jag då inte förstod. Som du sade, diskuterades i andra tråden. Nu förstår jag bättre. Tackar för detta.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:13:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Det var en herre på rec.audio.tech som förklarade något liknande

Killen visste kanske vad han pratade om.
Det bättrar ju på oddsen i trovärdighetskalkylen.
Kanske värt att snacka mer med honom.
För att krångla till det kan man förmodligen göra tvärs emot med.
Göra en stömstörning till en spänningsdito med en spole.
Sen kan man kanske tänka sig att kombinera dom tills man
når det man vill.
Undrar vad som är mest skadligt. En strömspik eller en spänningsspik
Det beror nog på vart dom uppstår.
Mkt intressant tråd.

Edited by - Flint on 2002/08/16 13:57:0
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:13:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
En liten sajt om surge protectors på engelska. Kolla in varistorerna längre ner.

Oops glömde sajtet...

http://www.djsociety.org/Surge_1.htm

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/08/16 13:14:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/16 :  13:28:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Kanske ett förfarande.

1 Varifrån kommer störningen? Ursprung, Kommer den utifrån eller innifrån apparaten.

2 Bedöma störningens art. Ström eller spänning. Viktigt för att hitta rätt åtgärd.

3 Döda störningen så närma dess källa / startpunkt som möjligt alt. se till att den aldrig uppstår vilket förstås är det allra bästa

En MOV får nog samma verkan som en kortslutande kondensator. Dvs. ger en strömspik i ledaren. Dessutom tappar dom sin verkan med tiden som han nämner. Jag har testat en hel del med dom men föredrar att lösa problemet genom att minska förutsättningen för att störningen skall uppstå och ta bord det som återstår med kondensatorer. Det känns bättre utan bäst före datum. Jag har också labbat en del med spolar och misslyckats totalt. Har förmodligen, som jag ser det nu, använt dom på helt fel tankegrunder. Man lär sig.

Edited by - Flint on 2002/08/16 13:38:2
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/17 :  10:09:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Komplettering.
Avgörande för hur mycket störningen kommer att skada bör också vara nyttosignalens utgångsimpedans och mottagarens ingångsimpedans.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/17 :  10:52:02  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har hittat det lilla jordslingan nu. Det var inte som jag tidigare skrev, slutsteget. Den hade ju inga jordstift vid närmare inspektion.

Det var skivspelaren! Trots att tonarmen var jordad blev det en jordslinga i mycket låg nivå.

Det var kontakten till själva motorsystemet, vars jord också är kopplad till skivtallriken. När jag satte kontakten med gemensam jord för chassit till försteget försvann brummet!

Denna mycket lilla jordslinga uppstod alltså även om jag inte hade kontakt i signalvägen! Mysko.

En parantes, jag ska snart iväg och hoppa fallskärm. Vi får se om vi ses någe mer....

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/08/17 10:57:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/17 :  11:14:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Thomas A

Grattis till lösningen. Den finns alltid men inte alltid där man tror.

Om fallskärmshopp.
Jag önskar att jag också vågade. Vilken känsla.

Lycka till

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/17 :  17:10:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nu har jag hoppat fallskärm. Tandemhopp.

Från 4000 meter. 50 s fritt fall. Bakåtvolt i uthoppet. Ett jäkla drag.

Litte darrig i benen efteråt bara. Själva skärmflygningen kan inducera lätt illamående om man är känslig...

Ha en fortsatt trevlig helg!

Thomas

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/17 :  18:34:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Häftigt.

Nu går du väl som på moln kan tänka så din
helg blir nog trevlig ändå utan att man behöver
önska dig det, men jag gör det ändå.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000