HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ginza utklassar CDON
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/22 :  21:00:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Eller var det bara en tillfällighet???

Mina svenska Internetköp av skivor har jag hitills gjort från CDON. Utan att ha memorerat den exakta leveranstiden kan jag säga att skivorna därifrån aldrig har levererats blixtsnabbt. Så i tisdags för en vecka sedan körde jag ett litet test. Vid 15-tiden gjorde jag en beställning från CDON och direkt därefter en beställning från Ginza. Jag valde endast skivor med kortast möjliga leveranstid. CDON angav 4-6 dagars leveranstid i orderbekräftelsen, Ginza angav ingen leveranstid i sin bekräftelse. Men Ginza-skivorna kom på torsdagen. Det var snabbt! CDON har fortfarande inte levererat några skivor. Idag, 7 dagar efter beställning, skickade de däremot ett mail. Ett par av mina skivor var försenade. De övriga skulle skickas idag. 7 dagars expeditionstid får man väl kalla det. Inget vidare…

Hur är det med era beställningar från dessa företag. Vilka leveranstider brukar ni få?

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/22 :  21:23:03  Show Profile Send n/a a Private Message

Jag tycker ginza är klart bäst! Nästan alltid 2 dagars lev.tid, kanon!

(finns även en till tråd i "Musik" som handlar om bla ginza & cdon)
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:23:09  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag fick nyligen efter MYCKET om och men (fem mejl till kundtjänst, ringa brevbäraren osv) mina skivor från CDON ca tre veckor efter att jag beställde dem. Enda fördelen med CDON är att dom faktiskt kan skaka fram väldigt många fler skivor än Ginza. Så - om Ginza har skivorna jag vill ha blir det Ginza annars CDON.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:59:39  Show Profile Send marcus a Private Message
Ginza har bra leveranstider. Av de kanske femtio beställningar jag gjort
så har ett fåtal tagit längre än en vecka. Tyvär är deras sortiment inte det bästa.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/23 :  03:58:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag beställer ofta från Ginza och 2dagar är max väntetid för min del!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  04:45:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ginza fungerar utmärkt men har ett skralt utbud. Leverensmässigt fungerar de bäst följ av Skivhugget, medan CDON aldrig ger några besked om skivorna kommer eller inte.

Bravo
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/07/23 :  08:24:18  Show Profile Send wallraff a Private Message
Var stammis hos Ginza för några år sedan, har numer gått över till CDON. De brukar leverera på en vecka ungefär, samt BETYDLIGT större utbud och lite mer tilltalande spriser!

//Väntar på paket idag :)

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/07/23 :  08:51:25  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag har också nästan helt gått över från Ginza till CDON. Pris och utbud är inte ens i samma division på Ginza tycker jag, sen att man får vänta en vecka på skivor från CDON får man helt enkelt ta. Synd, förut var Ginza bra, men de verkar ha slappat till sig.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/23 :  09:12:01  Show Profile Send Aton a Private Message
En kombination av Ginzas leveranstider och CDONs priser och sortiment vore alltså idealet
quote:
Enda fördelen med CDON är att dom faktiskt kan skaka fram väldigt många fler skivor än Ginza.
Helt nyligen frågade jag CDON om de inte kunde ta hem några skivor utanför ordinarie sortiment. Det blev nobben för alla skivor. Det verkar inte ingå i deras affärsidé att göra något extra för kunden. Mer stormarknads-tänkande, på gott och ont.
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:17:17  Show Profile Send Sakeo a Private Message
Måste man vara antingen det ena eller det andra? jag plockar det bästa av båda!!!

/johan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:31:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "Aton" och "Sakeo" m.fl.!

Absolut störst utbud i Sverige har Skivhugget om än de inte alltid är billigast.
se: http://www.skivhugget.se/

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:44:01  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Måste man vara antingen det ena eller det andra?
Ja, det måste man. Nej, jag håller med dig. Kommer antagligen välja det bästa (billigaste) från respektive ställe. Men CDONs leveranstider känns trista att uthärda när man fått ett smakprov på Ginzas expressleveranser. Att 2 dagars leverans ändå bara kostar 29:- i porto och expeditionsavgift tycker jag är rätt fantastiskt.

Bravo: Skivhugget har jag besökt IRL men aldrig provat via nätet. Synd att de har så utpräglad fullpriskaraktär...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:55:06  Show Profile Send n/a a Private Message

Jag avbeställde för någon timme sedan Opeth - Blackwater Park från cdon.
Jag har väntat ca en månad. Leverantören har haft slut på lagret.
Då tycker jag man kan skriva ex "slutsåld" på den varan i webbutiken, som ginza alltid gör
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:21:08  Show Profile Send JM a Private Message
Jag beställer ofta från både Ginza & CDON. Jag är väldigt nöjd med dom båda faktiskt. Det brukar ta 2-3 dagar bara ! CDON har däremot varit billigare på dom skivor som jag har beställt på sistone...

Madonnas nya var 20 kr billigare på CDON tex..

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:26:27  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag beställde ett 30-tal skivor på måndag kväll förra veckan och igår på tisdag kunde jag hämta dem på posten. Underbart!
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:57:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med sakeo. Jag jämför alltid båda och köper de skivor jag vill ha där de är billigast. Jag har inte haft några större problem med leveranstid från någondera stället även om Ginza kanske är lite snabbare för det mesta. Jag har heller aldrig märkt att det skulle vara mindre sortiment på Ginza. Oftast tycker jag det verkar som om slumpen avgör var jag hittar de skivor jag vill ha.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:25:57  Show Profile Send marcus a Private Message
Om man lyssnar på "alternativ" musik så har Ginza inte så bra sortiment.
Självklart har de ju top-20.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:49:49  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag lyssnar bara på "alternativ" musik! D.v.s. inte top 20.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/01 :  14:18:20  Show Profile Send JesseX a Private Message
Att jämföra Ginza och CDON känns inte riktigt rätt. De har ju helt olika affärsmodeller. Ginza har allt i lager och har därför ett begränsat sortiment. CDON har allt som finns i Sverige och köper in allt eftersom beställningar görs.

Jag är själv inte så petig med leveranstider. Med alla hundratals skivor som ligger staplade hemma hos mig känns det inte så petigt om någon skiva låter vänta på sig lite. Det finns ju många andra att lyssna på under tiden. Priset är i så fall viktigare. Jag vill absolut köpa så billiga skivor som möjligt. När man som jag köper massor av skivor hela tiden gör ju 10 kr i prisskillnad per skiva rätt stor skillnad i slutänden.

Ginza har ju betydligt mer än "topp-20". Jag är personligen allergisk mot allt skräp som ligger på topplistorna och handlar ändå ofta på Ginza. Deras utbud av återutgivningar av äldre material är verkligen bra. Däremot har de kanske inte något stort sortiment av nyutgiven "alternativ" musik. Det mesta inom den genren är ju faktiskt ganska smalt.

Priserna på Ginza och CDON är väl på ungefär samma nivå. För vissa skivor är ju förstås den ena eller andra billigare men generellt har jag svårt att kora en vinnare. CDON har nyligen börjat köra mer aggresstivt med bra kampanjer medan Ginza kör vidare med sina mer varierade priser. För den som uteslutande köper kommersiellt krafs (Britney, topplistan etc.) tror jag dock att CDON är bättre. Deras kampanjer är mer inriktade på storsäljare medan Ginza har fler bra erbjudanden inom mer alternativ musik.

En riktigt suverän internet-leverantör saknas tyvärr i Sverige. Att beställa från Amazon i England är förstås alltid ett alternativ. De kombinerar på ett effektivt sätt CDON:s utbud (+väldigt mycket mer) med Ginzas leveranstider (ibland snabbare). Kruxet är bara att pundet är lite dyrt just nu. När pundet låg på 12-13 kr gick det bra att beställa skivor från Amazon billigare än från de svenska leverantörerna (pga momsen) och med 2-3 dagars leveranstid. Jag har provat det själv och kan intyga att det fungerar.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/08/01 :  17:46:34  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har väntat över en månad på en beställning från CDON... hejja CDON...
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2003/08/01 :  17:56:10  Show Profile Send Fyhr a Private Message
det låter inget vidare dekengren :/
jag och en polare beställde en del skivor i söndags och jag börjar längta nu... utbudet och priset på cdon gör ju att man "måste" beställa därifrån :)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/02 :  02:50:57  Show Profile Send ekman a Private Message
jag var ute hos ginza i fåglum idag tyvärr hade dom stängt =) får dra dit igen nåndag

synd att dom har så taskigt utbud bara
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000