Ett av mina slutrör i min Edison 60 verkar glappa. Det slocknar med jämna mellanrum. Om jag vickar lite på röret brukar det tändas för att återigen slockna. Jag provade att byta plats på två rör för att kolla att det inte var mina fantastiska lödningar som var boven i dramat, men röret slocknade även i sin "nya" hållare. Vad beror detta på? Är röret slut och måste bytas? Hur länge håller rören? Jag har haft min förstärkare i 2,5 år ungefär.
Det är glapp i sockelanslutningen på röret. Trådarna som kommer ur botten på glaskroppen löds på stiften innan sockelanslutningen limmas fast på glaset när röret tillverkas. Det har nog inte blivit ordentligt gjort på just det röret. Byte rekommenderas. För skojs skull kan du ta din lödkolv och värma stiften 2 och 7 (Glödanslutningarna på EL34), eventuellt kan den dåliga lödningen smälta ihop så att den blir OK.
Tack för det. Jag är ingen fackman men oerhört nyfiken och experimentlysten, då lär man sig ett och annat. Det där drev morsan till vanvett när jag var liten och skruvade isär allt som fanns i huset för att kolla hur det funkade. Plus att trasiga maskiner bars hem och slaktades i pojkrummet. Jag förstår inte hur hon stod ut. Min fru får ett spel ibland då vardagsrummet blir för mycket verkstad. Fast det är kul när man kan hjälpa till ibland.