Author |
Topic  |
|
DJ Johan
Member

163 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 19:20:56
|
hej, jag ska köpa nya högtalare...(använder ett par proson...jaja.. ja vet) men ja planerar att köpa ett par fina högtalare för sådär en bit under 10 000... kan jag få lite fina tips...hehe... men jag har tittat lite på dalis högtalare... 8008 fastna jag för, men jag har inte lyssnat alls på dem... sen va där ju infinitys alfa 50... båda dessa kostade 8 resp 7000 men sen hitade jag B&W's dm 309, 6000... men jag vet inte vad jag mer ska titta på, eller vilka som e nått o ha överhuvudtaget... tips är mycket välkomna... det jag hade tänkt spela på dem är främst techno, trance men ochså lite rock eller vad man ska kalla de... blink 182 och the sounds och sånnt... men även lite annat smyger sig in när man får besåk och då vill man ju hälst att de låter bra då också.. ... ja just de.. min förstärkare e en NAD 3100 ganska gammal.. men jag är osäker om den är tillräckligt för att ta fram de bästa ur mina blivande högtalare...
hoppas ni kan hjälpa mig.. .hehe... Johan |
|
Member

83 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 19:31:23
|
Själv tycker jag att DALI burkarna har en klart mörkare ljudkaraktär en B&W som har ett mycket fint mellanregister/diskant och med bättre kvalitet på basen än DALI. Tyckte att basen var lite grumligare på DALI.
Under 10 000 så rekommenderar jag isf B&W 603 S3 som har aluminiumelement till basen gentemot 309:orna som har papp. Båda högtalarna har Kevlar till mellanelementet. Om priskillnaden i ljudkvaliteten mellen 309 och 603 är värd kan du ju bara själv avgöra men med den typen av musik du lyssnar på så verkar ju 603:orna vara mer rätt. Du skall ju såklart lyssna själv  |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
 |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 19:43:26
|
Håller med här till viss del, B&W har tydligare mellanregister och diskant, lite mer "perfekt" ljud om man vill säga, men jag skulle ta en koll på Dali Evidence 470 för 9.996:-. Klart bättre än B&W 603S3 som har i mitt tycke klart kyligare ljud än dessa, Evidence har en trevlig ljudkaraktär och klar mer tryck i sej än man tror och passar all elektronik, vart årets högtalare i Hifi&Musik för ett par år sen. Har haft ett par själv och en given favorit. Dessutom till skillnad mot både Dali 8008 och dessa B&W modeller som nämts, så har Evidence riktig träfanér. Ska absolut vara med på din lista. Men som sagt, det är dina öron och din smak! Skulle du ändå fastna för B&W 603S3, så skulle jag hellre köpa den gamla 603S2, så fick mycket bättre kritik än S3, med ett mer spelglatt ljud och en varmare klang. Lycka till! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
DJ Johan
Member

163 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 19:58:53
|
hehe... jo... de där dali va ju ente helt fel de heller... men inte riktigt rätt för mig... jag kanske skulle sagt de innan.. men mitt lyssningsrum är 25m^2 och 3 meter högt i tak... hehe... tror att de dali blir lite för små.. |
 |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 04:15:08
|
Hade själv ett 25 kvm stort lysningsrum, men ej dock lika högt i taket,men tro mej, dom överraskar, sen har dom en helt annan kvalité i basen. Annars kan du hitta storebror 870 för under 10.000:- begagnade. Den fullkomligt krossar 8008 på alla håll och kanter. En 470 med 8008:ans bas kan man säga..;) Ge dom ett öra! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
Member

83 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 04:36:59
|
Med 25 kvm så är vi helt klart inne på 603 eller 604 tom i mitt tycke när det gäller B&W i den prisklassen... |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
 |
|
Ximilian
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 12:57:15
|
Jag står själv precis i brynet av hifi-djungeln, så vad vet egentligen jag. Har själv ett par Heco Argon 70 som nu börjar bli ordentligt inspelade. Är mer än nöjd med dom, men som sagt har jag inte så vida referensramar. Jag har förstått att antingen älskar man dom eller så ratar man dom stenhårt. Priset låter jag vara osagt då olika handlare varierar rätt så kraftigt, och det finns nog utrymme för lite förhandling där. Men jag tycker nog inte man skall behöva betala över 8000:- för dom.
Det omdöme jag fått av personer som är mer bevandrade inom området säger att det är mycket högtalare för pengarna.
För övrigt driver jag dom med en H/K 7500. |
 |
|
|
Topic  |
|