Har precis skaffat mig en Nad 742, å köpte ett par Gale bakhögtalare å center. Nu e det så att ljudet i bakhögtalarna e mycket svagare än i frontarna, så e ett par golvare M/S. Vad kan detta bero på? E det nån inställning i förstärkaren, eller behövs allt bara spelas in? Sen undrar jag om talet i filmer enbart ska komma ifrån centern vilket jag inte lagt märke hos nån annan än hos mig.
JA - det er nån inställning i förstärkaren JA - talet i filmer skal enbart komma ifrån centern (om inte dem går ut i högra eller venstra side och prater).
Ja men detta med ljudets hastighet visste man ju redan.Apropå : "nja det är nog så dialogen komer i från centern och vad beträfar bak högtalarna blir det inte mycket ljud ur"
Det här är en villfarelse som härstammar från Prologictiden.För om du testar fullregisterhögtalare runt om så märker du hur mycket som kommer ur de olika kanalerna på ett helt annat sätt än med mindre högtalare i surroundkanalerna. I DD och DTS så är det full frekvensåtergivning.
Men som sagt när det gäller ljudet på film så kommer mycket av ljudet just från centern. Mvh Kristofer
Dock brukar väl högtalarna vara ställbara i förhållandet till lyssningsplatsen. Dvs. man mäter avståndet från lyssningsplatsen till varje högtalare som sedan kan ställas in indviduellt så att avståndet blir rätt. Om denna inmätning är fel kan ljudet upplevas att försvinna.
Bakkanalerna brukar dock låta lägre beroende på att se inte handhar de primära ljudeffekterna.