HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Surroundsystem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:13:39  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Har precis skaffat mig en Nad 742, å köpte ett par Gale bakhögtalare å center. Nu e det så att ljudet i bakhögtalarna e mycket svagare än i frontarna, så e ett par golvare M/S. Vad kan detta bero på? E det nån inställning i förstärkaren, eller behövs allt bara spelas in? Sen undrar jag om talet i filmer enbart ska komma ifrån centern vilket jag inte lagt märke hos nån annan än hos mig.

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:18:02  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag fattar inte att folk är så ivriga att dom inte ens läser igenom manualen till sin nyinköpa pryl...........

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:27:51  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
JA - det er nån inställning i förstärkaren
JA - talet i filmer skal enbart komma ifrån centern (om inte dem går ut i högra eller venstra side och prater).

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:28:29  Show Profile Send sella a Private Message
nja det är nog så dialogen komer i från centern och vad beträfar bak högtalarna blir det inte mycket ljud ur

dynamik!!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:54:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Precis..Center=tal, fronter=musik och effekter, Bak= effekt ljud som har lägre volym...

Men kolla inställningar och se om du kör i prologic eller DD 5.1, i prologic så har du tex ingen stereoverkan bak och ljudet blir då oxå mer diffust..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:55:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sten: jag håller med dig..alltför många kör på det gammla " Jag är kille, jag behöver ingen manual !! "
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:10:45  Show Profile Send matså a Private Message
rockrolf: för att du skall få så bra ljud från de bakre högtalaren så läs detta från dvdforum där vår egen Pjotre frågar experterna: http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=16385&forum=9&q=delay

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:29:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja men detta med ljudets hastighet visste man ju redan.Apropå :
"nja det är nog så dialogen komer i från centern och vad beträfar bak högtalarna blir det inte mycket ljud ur"

Det här är en villfarelse som härstammar från Prologictiden.För om du testar fullregisterhögtalare runt om så märker du hur mycket som kommer ur de olika kanalerna på ett helt annat sätt än med mindre högtalare i surroundkanalerna. I DD och DTS så är det full frekvensåtergivning.

Men som sagt när det gäller ljudet på film så kommer mycket av ljudet just från centern. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:34:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dock brukar väl högtalarna vara ställbara i förhållandet till lyssningsplatsen. Dvs. man mäter avståndet från lyssningsplatsen till varje högtalare som sedan kan ställas in indviduellt så att avståndet blir rätt. Om denna inmätning är fel kan ljudet upplevas att försvinna.

Bakkanalerna brukar dock låta lägre beroende på att se inte handhar de primära ljudeffekterna.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000