HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Terminering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lucas
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:03:11  Show Profile Send lucas a Private Message
Hejsan,

Har nyligen inhandlat ett par Audiovector m3 och högtalarkablen Audioquest Slate. Har nu en fråga hur man terminerar dessa på ett riktigt sätt. Har läst att man bör löda eller klämma dit kontakterna för att få det mesta ut av sin anläggning. Samtidigt påstår erfarna hifi-killar i min butik (HIFI Skåne) att det går minst lika bra att skruva dit bananerna. Har idag skruvade anslutningar, är det värt att byta?

/ Andy

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:26:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nej

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:27:31  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nej

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:42:50  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kanske det som är värt att byta kan vara blecken mellan de olika kontakterna. Själv har jag klippt en bit av högtalarkabeln istället som går istället för blecken.

Eftersom det är rejäla kontakter så är det rätt så enkelt att skruva dit också, har själv ett par M3:or.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

lucas
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:31:23  Show Profile Send lucas a Private Message
Rent logiskt borde en lödd eller hermetiskt klämd kontakt vara bättre än en skruvad då man förhindrar oxidation. Har ingen tidigare erfarenhet av hifi-grejer och har därför inte hunnit prova mig fram vad som i realiteten låter bäst.
Go to Top of Page

audiologen
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:36:25  Show Profile Send audiologen a Private Message
Oxidation är ett försumbart problem såvida man inte har väldigt oädla metaller.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  14:32:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Lödning blir bättre då du inte riskerar att få kardeler som ligger och inte har kontakt..
Jag såg en klämkontakt från en firma som klämde från alla håll och inte från bara ett som en skruv gör, den kan ge en lika bra ledning som en lödning, men jag rekomenderar lödning och gärna med silverlod om man har..
Men att löda kan ge problem oxå om man inte har någorlunda kunskap om hur värme och matrial ska behandlas..Så lämmna in till nån som kan om du känner dig osäker.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000