Är det någon som har erfarenhet av att lacka betong/cement? När jag en gång pratade med Bo Hansson om skivspelaren Continou sa han att de i början hade problem med lackeringen. Matrialet "gasade" och det uppstod bubblor och ojämnheter. Vet någon något om det här?
Hade du tänkt dig klarlack direkt på betongen? Är det inte problem med att få cementen/betongen så pass slät och utan lufthål att det går att lacka direkt? Det vore annars lite intressant att veta. Jag själv hade tänkt att fanéra betongen genom att spackla och slipa den först, men det kanske inte är intressant i ditt fall.
Om du bara väntar tillräckligt länge så betongen har fått brinna klart borde det inte vara några problem med luftbubblor kan man tycka. Tror det är 4 veckor de har som minsta brinntid på broar och tunnlar vid vägarbeten innan de släpper trafik på dem. Prova gjuta något enkelt först och se om det fungerar.
Hej jag har lackat ett helt gäng med betonghögtalare och har aldrig fått några problem med det, dock har kabinetterna stått ett par år innan så jag kan inte säga någonting om hur länge man kan tänkas behöva vänta. Köp en riktig filler grundfärg (för bilbruk) och lägg på i botten så är du klar i ett naffs. Den sjunker inte som sprutspackel och den blir precis så tjock/tunn som du vill ha den beroende på mängden förtunning. sen så är det bara att lägga en valfri färg ovanpå. har kört uteslutande med vanlig 1K typ servalack. Snåla inte med förtunningen då du sprutar så blir det blankt och bra. MVH / Micke
Det lär finnas en ny betongtyp som har enorm hållfasthet om jag inte minns fel har den ryskt ursprung och har eller är en del i ett forskningsprojekt här i Sverige någon som vet var mankan hitta något om detta. En fördel med denna betong skulle vara att man kan gjuta superfina detaljer. Edit: Glömde att nämna denna betong var visst också förnämnlig att lackera. Edit:Forskning pågår inom ramen för ett EU-projekt om självkompakterande betong, det vill säga betong med så hög flytbarhet och samtidigt bra stabilitet att den kan gjutas helt utan vibrering med fullgott resultat. I Luleå fokuserar man på kombinationen fiberarmerad självkompakterande betong.