HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mike Oldfield
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:52:48  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har en skiva av Oldfield som heter "Songs of Distant Earth" , underbar skiva som låter så bra så bra. Vad ska man med SACD till ?

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:11:59  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Ja vad ska man med SACD till när 99% av alla inspelningar inte ens når till CDns nivå, långt ifrån... Själv är jag inte speciellt förtjust i SACDs sätt att fungera. DVD-Audio verkar mycket bättre.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/29 :  15:53:52  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
På vilket sätt fungerar SACD sämre för dig än DVD-A? Handhavandemässigt eller inspelningstekniskt? Det jag inte gillar med (vad jag läst om) DVD-A är att många inställningar på många spelare kräver en ansluten teve. Hu!

Och gällande Oldfield kan jag bara hålla med, hans skivor håller ofta väldigt hög kvalité, även om jag tycker att musiken är ojämn ibland.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2003/07/29 15:55:19
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/29 :  17:33:11  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Tja, ta bara det att SACD har sämre upplöning än CD från typ 10 kHz och uppåt. Problemen finns högt upp i registret och i ultraljudsregistret är bruset +100dB högre än DVD-A.
Däremot är det väldigt högupplöst vid lägre frekvenser, där är det riktigt bra. Men DVD-A är lika bra i hela registret. SACD är bara på samma nivå i det lägre mellan registret och nedåt.

Klipp från artikel på http://sound.westhost.com/ :
"A one-bit converter (i.e. the DSD system) cannot regenerate a short pulse with stringent form. It will change form from moment to moment. Every identical recorded pulse will show up with a new form."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000