Author |
Topic  |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 09:08:33
|
Hur är det egentligen med gamla vinylsamlingar i dagens läge...
Wilson Pickett på Atlantic. Komplett, originalutgåvor och USA-pressat. Finns det något samlarvärde i sånt...  |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 09:44:55
|
Det tror jag säkert det gäller bara att hitta rätt ute bland alla köpare,sen beror det naturligtvis på skick odyl. Mobile Fidelitys Beatlesbox såg jag pris på i USA för runt 1200USD,kolla gärna upp med Elusive Disc i USA. Mvh |
 |
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 10:25:29
|
kolla tidningen record collector... |
Mono är underskattat! |
 |
|
Jalk
Member

85 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 16:52:20
|
Kolla om du hittar nån av dessa böcker på biblioteket.
Goldmine Standard Catalogue of American Records 1950 1975 2nd Edition Author: Tim Neely ISBN: 873419340
Penguin Price Guide For Record And CD Collectors (5th Ed.) Author: Nick Hamlyn ISBN: 0141012005
Rare Record Price Guide 2004 Artist: Various Author: Record Collector ISBN: 053260135
Goldmine Price Guide To Collectible Record Albums Author: Neal Umphred ISBN: 873413741 /Janne
|
"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..." |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 18:32:14
|
Vinylforumet på audioasylum.com är ett annat bra ställe att fråga på. Och kolla eBay, vad liknande säljs för där. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 19:26:40
|
Tack för alla tips... Börjar med vinylforumet på Audioasylum... |
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 22:38:43
|
Timbre, varning, varning!!!! Ska du sälja dina egna, en gång kanske surt förvärvade men älskade och spelade vinylplattor? Gör inte det, utan att noga överväga först! Har du plötsligt kommit över dessa vinyl-godisar, så sälj utan dåligt samvete men till rätt pris. Kolla Goldmine m fl men även vad nämnda plattor går för på eBay´s nätakutioner varje dag. Och har du någon Blue Note eller Prestige, Impulse eller annan jazz-LP från 50-, 60- eller 70-talet, så hör av dig till mig!
tompa |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 16:50:31
|
Timbre. Det finns samlare för allt. Beg lp skivor har blivit en enorm marknad med fantasipriser. Det gäller framför allt Jazz och klassiskt. För rätt Mercury (klassiskt) utgåva i ok skick kan gå på över 1000$. Det finns stora samlare i England, USA och inte minst i Japan. Japaner är galna i Jazz och betalar hur mycket som helst för rätt plattor. Enligt mig galenskap, då nyutgivningarna låter bättre. Och det går att hitta bra utgåvor till betydligt lägre pris. Det är inte så stor skillnad mellan en Decca orginal och en Ace of diamonds. Det är samma skiva men två olika etiketter. Ace of diamonds är deccas "lågpris märke". Prisskillanden kan vara upp till flera 100%. Och inte hör man så stor skillnad. Detta är en djungel.
Gammal soul har blivit "inne" i samlarvärden och dessa plattor varierar mycket i pris. Många skivor kom i stora upplagor typ Pickett och priset blir därefter. Det finns plattor som är vanliga, som man kan få betala ett högt pris för ex. Beatles; Please, please me, i mono version, i rätt Pharlophone etikett. Det gäller att hålla ordningen på vilken version det är på utgåvan. Inte bara år.
Idag är det mycket populärt att hitta "svåra artister". Soul och popvärlden gillar singlar (50-60-tal) och singlar är oftast lätta att sälja.
Jag är ingen samlare själv men jag gillar lp-skivor. Du som har blivit rör-frälst på äldre dar kanske du kan bli en vinyl vän :-). Vinyl låter fortfarande bäst. Har inte hört SACD men HP i TAS har talat. Han hävdar att SACD i Ed Meitners tappning låter minst lika bra som vinyl. Vem vet. Jag följer utvecklingen noggrant. |
Edited by - Bland on 2003/07/12 16:53:43 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 17:42:45
|
Tack för den förklaringen Bland.
Nä, jag säljer dom nog inte men en gammal bekant (med rötter i samlarsvängen) har tjatat om att köpa hela vinylsamlingen som enbart består av Stax (skivbolaget alltså... ), Motown och Atlantic. När någon är så ihärdigt intresserad blir jag alltid misstänksam. Det var därför jag frågade... |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:14:11
|
Behåll dem Timbre.Man ångrar sig alltid om man säljer. Har sålt ett par tre vinylskivor en gång i tiden och grämer mig fortfarande och när jag ser trådar som denna kommer minnena tillbaks. När jag kommer upp till dig(när det nu blir )vill jag gärna titta på dina gamla godingar MVH/mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:46:41
|
Vi kan ju lyssna på dom också...
Mustang Sally med Wilson Pickett eller Roadrunner med Jr. Walker & The Allstars. Jösses vad det svänger...  |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:49:03
|
Ja det är musik på hög nivå |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:57:10
|
Jag säger samma sak. Behåll skivorna. Stax/Volt står högt i samlarvärde. Allt stax gav ut var oerhört bra. Finns det bättre soul? Stax "självsvänger" (bolaget) :-). Atlantic är minst lika bra. Motown definierade en era. Mycket trevlig samling. |
Edited by - Bland on 2003/07/12 19:24:01 |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 01:17:21
|
Om man samlar skivor bara med tanke på vad de är värda, så har man kommit så långt från ursprungstanken som över huvud taget är möjligt. Skivor ska man köpa därför att man gillar musiken eller på grund av bra ljudkvalitet.
Ordinarie LP-priser tror jag är relativt låga fortfarande. Kostar kanske lite mer i huvudstaden än i övriga landet. (Har någon koll på vad man får betala för ordinarie LP-skivor i gott skick?)
Det är häpnadsväckande hur billiga begagnade LP-skivor verkar vara i USA. Nu pratar jag inte om sällsynta samlarskivor utan om ordinarie.
Men risken finns alltid att de skivor man köper begagnade låter kass. Har de blivit spelade med dålig nål så syns det inte, men hörs desto mer. Eller kanske blivit behandlade med någon rengöringsvätska som har förstört skivan.
Men med rätt och varsam behandling kan man lyssna de kanske bästa fall hundratals gånger. (Och hur många skivor har man som är spelade SÅ ofta? Särskild med tanke att samlingen blir större och större var dag som går.) |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 21:11:11
|
... men ibland är dessvärre kombinationen bra musik + bra inspelning + eftertraktad inspelning + ovanlig inspelning = dyrt och då får man bita i det sura äpplet ... men det kan vägas upp av en gammal favorit hittad i tiokronorsbacken på Cosmos Records!
Timbre, jag blir mer och mer avundsjuk på dig - inte nog med den urläckra SF samlingen, nu visar det sig att du även har en massa Stax/Volt ... fast har du några Elector (pre Amator)?  |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
 |
|
|
Topic  |
|