Author |
Topic  |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 10:52:10
|
Ja hur gör man för att få ett så perfekt test som möjligt. Jag tycker att efter varje test så klagar folk ofta på ditt eller datt. Så nu undrar jag hur man gör det perfekta testet av kablar,apparater osv? |
Min fotosida på flickr
|
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 10:57:47
|
Matså: Det perfekta testet är: Du, ditt rum, din anläggning och komponenten som testas |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:02:45
|
http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp lär funka ganska bra. En del att sätta tänderna i bara.. ska göra det nångång när jag har tid.  |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/07/29 11:10:12 |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:03:02
|
Jo för mig, men låt oss säga att jag arbetat på en berömd hifitidning då. Hur skulle testet då sett ut utan att få några klagomål? |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:04:04
|
Det perfekta testet är väl egentligen ett långtidstest där du efter att ha ägt en produkt i många år kan konstatera hur den har fungerat för dig... 
Annars har jag svårt att se hur man ska helt kunna undvika subjektivitet...
/P
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:07:11
|
Hur du än gör får du klagomål från något håll. Det gäller nog f.ö. i de flesta sammanhang. När det gäller hifitester kompliceras det hela ytterligare av att olika människor har olika uppfattningar om vad en hifiapparat egentligen ska göra och hur man bäst tar reda på om den gör det. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:07:31
|
Det är där din produkt vinner. 
Skämt åsido så finns det nog inget test som alla är nöjda med.
Några förutsättningar kan man dock försöka uppfylla.
Klara avgränsnigar i pris, målgrupp, uppgift och användningsområde.
Använd en utomstående referens som alltid används i test efter test.
Redovisa kringutrustningarna och eventuella nackdelar med denna.
Optimera lyssningslokalen som bör vara samma från gång till gång, redovisa denna.
Det finns säkert flera, men dessa är vad jag i hastigheten kommer på.
|
Bravo  |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:11:08
|
matså, läs några recensioner av www.stereophile.com , dom är bra. |
|
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:34:19
|
Jag har svårt att helt bortse från värdet av BT (vågar inte skriva ut akronymet ). Har läst otaliga argument för och emot, ofta allt mera inflammerade ju längre tråden fortskridit. Om jag seriöst ville testa en produkt så skulle BT ingå som del av testet utan att det skulle behöva få en avgörande betydelse. Jag skulle försöka vikta det på något sätt. Låt säga F/E test, helt öppen lyssning med längre och korta musikpartier och alltså BT. Största problemet är att allt detta skulle ta tid (som jag har ont om) Kompisar med guldöron skulle få deltaga men även någon helt oinvigd i hifins underbara träsk. Denna person skulle agera det oskyldiga barnet från sagan om kungens nya kläder. Jag tycker att det ligger mycket i argumenten emot BT. Och skulle jag bara förlita mig på en sorts lyssnande så skulle det nog inte vara BT. Dimitri
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:51:36
|
F/E behöver inte vara lika med BT! Jag har aldrig påstått att BT är bra eftersom produkterna behöver värmas upp lite och vi människor har oftast exceptionellt dåligt hörsel minne. Men i vissa fall bör det gå bra. Tweaks som inte behöver spelas in t ex. Sen kan man ju byta lite fram o tillbaka lite längre perioder.
Hur vet vi att det låter bättre o bara inte annorlunda? |
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 12:12:20
|
Det är nog omöjligt att göra ett perfekt test men nog skulle många av de tester man ser publicerade kunnas göras bättre?
Ett minimikrav som bravo redan nämnt är att man har har en "ram" för testen, tycker det slarvas för mycket med det. Man kan inte jämföra produkter som är avsedda för olika ändamål och som ligger i helt olika prisklasser rakt av.
Sen är det en grej som stör mig med svensk hifi-press: Man ser alldeles för sällan ser att produkter sågas och får riktigt dåliga betyg. Omdömena verkar variera mellan bra och jättebra, jag har svårt att tro att det aldrig göra några dåliga hifi-produkter (om man jämför inom samma prisklass så måste någon produkt vara sämst, och även i högre prisklasser måste det väl göras grejer som inte är prisvärda?). I ett "perfekt test" måste recensenten våga säga att en grej är usel utan att behöva oroa sig för annonsintäkter.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 13:19:22
|
Att testarna aldrig skriver ned någonting rent ut beror givetvis på annonsörerna. Allför negativa artiklar ger inga annonspengar.
Själv tycker jag att det går ganska bra att läsa mellan raderna vad de tycker. Dessutom är nog oftast spelarens "typvärde" viktigare att gå efter än absolut betyg. Med typvärde menar jag hur den låter/spelar, vad man tycker att den passar för.
Som kuriosa och exempel kan jag återge vad den stora svenska hemmabiodraken tyckte och ansåg om min processor och det närmast i negativt betydelse, "den spelar hifi i alla fem kanalerna".
Då insåg jag på en gång att jag var rätt ute.  |
Bravo  |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 21:50:19
|
Det går inte att tillfredställa alla i något sammanhang, även HIFI. Att göra många nöjda går men är svårt. Mitt personliga recept skulle låta ungefär så här: Gör dig oberoende av annonsörer (svårt,tar tid)skriv vad du tycker, använd samma referens om och om igen, jämför alltid med något i samma prisklass också, ha 20 års erfarenhet i ryggen etc osv.
Bound for sound kommer ganska nära faktiskt (den enda jag betalar för)
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 22:31:51
|
Det "perfekta" testet bygger på en sak: att man tänkt igenom det test som ska göras. Sen kan man vinkla lite som man vill bara det är genomtänkt och konsekvent genomfört med en bra grundidè. Tänk om alla skulle testa likadant efter en "mirakelmetod", snacka om att det skulle bli trist! |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 23:35:46
|
Men jag förstår fortfarande inte vad som i sak skiljer hifi-press från ex. tidningar om datorer, musik, bilar, sport eller vad man nu kan komma på. I dessa brukar man som regel se en del produkter bli sågade och de får andå annonsörer.
I det långa loppet vinner en tidning på att vara ärlig, de får antagligen fler läsare och kan höja annonspriserna. Och från tillverkarnas sida skulle det också finnas fördelar eftersom det faktiskt skulle betyda något om en produkt får bra betyg.
Sen kan man ju tycka att journalister (som de som skirver i tidningar faktiskt är) bör ha lite integritet och inte vara så lätta att påverka, men det är väl en annan diskussion. |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 00:00:28
|
quote: Det perfekta testet är: Du, ditt rum, din anläggning och komponenten som testas
så sant som det är sagt!
Det enda som hifi-tidningarna bidrar med är att de testar en bunte grejer som du eventuellt är intresserad av att köpa. Men deras tester säger egentligen ingenting om hur apparaten låter.....i ditt system!
|
 |
|
|
Topic  |
|