Genom hifi-intresset har man ännu en anledning att uppskatta och vara rädd om sin hörsel. Men det är inte lätt att vaka över de små hörselcellerna. Konserter är inga problem, det finns ju hörselproppar om volymen blir plågsam. Värre är det med alla överraskningsljud som man inte kan förutse. När man minst anar det dyker det upp nån ny ljudchock. Gymet, jobbet eller i trafiken. You name it. Busshållplatsen häromdagen: En traktorgräsklippare cirklar omkring i omgivningen. Inga problem så långt men när den passerar diket på två meters håll visar det sig att det ligger en stor plåtskiva i det höga gräset. Innan den har manglats klart får sig öronen en rejäl genomkörare . Sånt här händer ju jämt och ständigt. Vad har ni för erfarenheter? Skall man sluta bry sig eller vad
Tjena Aton! Jag är oxå jävligt rädd om mina öron så därför brukar jag ha något skydd i öronen. När man är i sådana miljöer där man kan utsättas för otrevliga ljud brukar jag lyssna på musik. Det finns hörlurar som låter ganska bra och dämpar så där en 20 dB. Det kan räcka och så slipper man att lyssna på andras samtal vilket kan vara ganska störande.