Tänkte köpa en ny bärbar CD-spelare + Hörlurar för (typ max 4 000 kr)..önskar tips på bra kombination av CD + lurar ? (..som man kan gå och testa...bor i sthlm)....
Jag råder dig att först köpa spelaren och sedan köpa lurarna så att du kan testa lurarna med din egen spelare.
Men lurarna jag hade kikat närmre på är Grado SR60, SR80(moddade med HD414 pads om du vill. höjer dom några snäpp) eller Etymotic ER6. Eller kanske till och med Sennheiser PX250 som är bullerbekämpande om du vill ha det. Sen har ju AKG några nya studiolurar som är ganska lättdrivna men jag tror dom är ganska klumpiga. Det vassaste alternativet tycker jag känns som Grado SR80 moddade med HD414 pads. Du kan ju även använda dom som en ruggigt bra hemmalur.
Tack Marbrink för dina tips och råd...Philips(1800 kr) eller Panasonics(2070 kr)..ska jag ta och kika närmare på ..(dvs provlyssna)..kolla in lurar får bli nästa steg när spelaren är köpt..Grado SR60, SR80..verkar dock intressanta..
Hur är det med drivförmågan hos bärbara CD-spelare? Kan man vräka på med vilka lurar som helst i princip utan att riskera att förstärkaren i spelaren kroknar?
Cybervoice: De förslagen jag gav dig är på ganska lättdrivna lurar som borde funka helt ok. Om du vill ha en lur som låter hifi så rekommenderar jag inte Koss Porta pro.
Hur tar man isf reda på vad förstärkaren i spelaren klarar? Det brukar ju inte så tydligt uttryckas hur kraftfull en förstärkare i en bärbar CD-spelare är, i likhet med vad som är fallet för en "vanlig" förstärkare avsedd att driva stationära högtalare.
Men nu har jag inte hunnit "forska" något i detta med bärbara spelare (intresset för sådana startade idag ), måhända är det enkelt att ta reda på svaren ovan genom att bege sig till närmaste handlare
Mycket att tänka på med andra ord..jag tänkte satsa på stängda lurar..men det är nog värt att titta närmare även på öppna..jag kommer kanske ändrar mig då..
Marcus: Jag! ;-) Tycker det har ett riktigt coolt utseende. Skönt med lite retrostil... Men om man inte vågar vara lite annorlunda ska man inte gå runt med dom.. Vem vill gå runt med ett par klumpiga sony eller sennheiser lurar utomhus?