Nån av er kabelgurus som skulle kunna peka på signalkablage lämpligt att koppla från försteg med LF utgång (hembioprocessor) till subbasen? Nån kabel som gör sig speciellt bra för lägre frekvenser, eller är det så att olika egenskaper i olika frekvenser mest gör sig gällande för högtalarkablage och att alltså vilken bra signalkabel som helst skulle göra sig bra till subben?
Borde inte vanlig (ev. skärmad) TP-kabel vara det bästa till en sub? Vid dessa frekvenser (<100 Hz) har man ju inga problem med dämpning vid höga frekvenser osv. så jag ser inte riktigt poängen med koax. Eller?
Provade för ett tag sen med en Kimber silverstreak till min sub. Man hörde direkt att basen gick nån hertz djupare och spelade bättre. Nu var det en väldigt billig kabel som satt där innan men skillnad var ändå förvånande stor. Subben var dessutom ingen höjdare den heller. Borde höras större skillnad på bättre sub.
Att det finns dedikreade subkabalar har jag läst nu på de flesta tillverkares hemsidor. Fast jag drar slutsatsen av era kommmentarer att subben vinner på att få ett riktigt bra signalsnöre, oavsett om det är en "dedikerad" subbaskabel eller ej. Och naturligtvis, varför skulle den inte göra det....
Synergetic research skulle komma ett par värsting signalkablar för subwoofer har jag läst. Med extern transformator till tror jag, något som tydligen skall förbättra skärmningen i kablen ordentligt. Signalkabeln utan denna "grej" kostar 500kr tror jag, medans den första modellen med extern transformator (kopplad till ett eluttag) går loss på hela 3200kr!! Sen skulle basen också låta därefter....men hur det är med den saken vet jag ej, men dessa kablar skulle man ju helt klart vilja testa för att se om de hålller vad de lovar.