hej. är i tagen med att köpa en ny skivspelare och det är en sak som förbryllar mig.
jag kan inte mycket men vet att en sjysst jordkabel tar bort en del brus vid uppspelningen, provade hos en kompis som hade en extern jordkabel till sin.
har kollat runt lite och sett att många (billiga) nya spelare inte har någon jordkabel, de jordas istället inne i lådan mha av "signaljorden". jag undrar bara om denna signaljord tar bort brus lika effektivt som en extern jordkabel gör?
På alla skivspelare jag har haft har det suttit en extra jordkabel som skall anslutas till förstärkare/RIAA. Det brukar sitta en extra jordskruv på förstärkaren där den skall kopplas. Jordkabeln brukar i skivspelaren vara ansluten till chassiedelar och ibland till tonarmen. Den är separerad från signaljorden i skivspelaren. Tillverkare som inte har en sådan jordning har väl ansett att den inte behövs. Den extra jordningen brukar oftast få bort eventuellt brumm som kan finnas.
Om man vill ha en bra jord så ska man gräva ner en kvm stor kopparplåt i trädgården. Sedan ska man ansluta alla sina ljudprylar med en kraftig kabel från varje apparat. De enda apparater jag behövt jorda har varit Vinylspelare, RIAA förstärkare & för- förstärkare. Glöm inte att eventuellt by plåten vart 15-20:nde år. En bra jord tar bara bort brumm alltså inte brus.