Vad gör egentligen ferrit-ringen som sitter på alla bildskärmskablar? Kan den användas även till ljudkablar? Är det någon av hifikabel-producenterna (Transparent, MIT ?) som ”gömmer” ferritringar i sina stora ”lådor”?
Dom kan användas till ljud kablar också där de säkert gör lika mycket nytta. På den här engelska sidan säljer de en hel del ferrit prylar.. https://www.audiophilecandy.com ART har en ferritring som kostar 300 kr styck! http://www.arthifi.it/ENG%20q-ring.htm Inte lika dyrt som Shakti onlines i alla fall...vet inte vad som är bäst..
Ferrit är funtat så det tar ner magnetiska fält och hindrar störningar att nå kretsen eller kabeln. Finns att köpa på Elfa för 70 kr st ungefär. Monteras i kretsar eller på kablar (block, ringar eller stavar). Vad gäller mystiska lådor på Transparent så är det troligtvis en RCL krets alltså ett filter som tar ner resonanser. Obs! Fet gissning.
Elfa har en del ferritblock ,ringar och stavar. Men allt är väl till olika applikationer? Någon som är kunnig skulle väl kunna tipsa om just en variant som passar signal-, nät- och högtalarkablar? jag förstår mig inte på de värdena som står på produktsidorna....
Jag bygger en del radioutrustning och där kan en lite ferritkärna göra underverk om den hamnar på rätt ställe. Då är det frågan om frekvenser i Mhz området. De används då för att dämpa oönskade högfrekventa signaler från att leta sig in i elektroniken. Det kan också användas för att förhindra oönskad högfrekvent återkoppling i elektroniken. Inom audioområdet kan de säkert göra viss nytta för att förhindra radiofrekventa signaler att komma in i tex förstärkare. Både runt audioutgångarna och på spänningsmatningen i min CD-spelare sitter det ferritkärnor. Säkert för att undertrycka radiofrekventa störningar från att leta sig in via anslutningskablarna. Även för att undertrycka skräp som finns inne i CD-spelaren och hindra det att överföras till andra apparater. Alla friliggande kablar som tex signalkablar och högtalarkablar fungera ju också som radioantenner. Normalt bör väl tillverkarna av HIFI-utrustning ha konstruerat sina apparater så att de inte skall vara känsliga för radiofrekvent instrålning via kablar men en extra filtrering lär nog inte skada.
Jag har använt ferritringar sedan 99 och tycker helt klart att de underlättar för signalerna i mitt system.Dock så använder jag numera ett nätfilter vilket kanske gör att behovet är mycket litet numera. MvhKristofer