HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan man spela högt med Magnepan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/08 :  02:29:28  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har alltid gått och småsneglat mot Magnepan och även fått en lång lyssning med MG-12:an och tyckte det lät otroligt bra för priset.

Frågan är som sagt om man kan spela högt med Magnepan, jag menar discohögt eller slår dom bara av?

Jag ville inte prova detta när jag lyssnade om nåt skulle, ni vet
Om det är någon som är intresserad av var jag lyssnade så kommer här en länk;

www.hifiguru.fi

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/08 05:11:10

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/08/08 :  05:52:47  Show Profile Send jesper a Private Message
Jag har lyssnat på 1.5or drivna med Bryston 3B-ST och då började slutsteget klippa innan det blev vidare högt. Det hade alltså gått att spela högre om vi haft fler watt men för discohögt tror jag man vill ha lite högre känslighet hos högtalarna också.
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/08/08 :  08:40:17  Show Profile Send Danne a Private Message
Med 1.6an går det att spela riktigt högt, men discohögt vet jag inte, det utsätter man sig ju inte frivilligt för. Mycket skadligt för hörseln. Men det krävs ett kraftigt slutsteg för att mäkta med.
Högtalarna stänger inte av som den del elektrostater gör, utan man hör att membranen bottnar, har aldrig hört detta själv utan bara hört av de tokar som prövat.
Sen finns det ju en säkring på diskanten ifall slutsteget börjar klippa.

/Danne
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:33:21  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej MaxMartin,
Man får nog fastslå att Maggisar inte är några discoburkar. Jag hade under lång tid ett par mindre (SMGb) som jag körde med ett EAR516 slutsteg på 2x50W. Helt klart är att slutsteget klippte långt före Maggisarna. Jag körde sedan med Audio Research D100 transistorslutsteg (det hade den absolut största trafo jag sett i hela mitt liv). Det är som du säger något speciellt med återgivningen över Magnepan så om man orkar mixtra såär ju ett alternativ att dela aktivt med en subb när det skall köras disco och sedan gå tebax till "fullrange" när det skall finlyssnas. Dock är det marigt att få till en schysst integration mellan subb & Maggisar- men vad sjutton, svårigheter är ju till för att övervinnas
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:59:20  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tack för svaren!

När jag skrev "discohögt" menade jag inte att dom skulle stå på ett disco och spela utan hemma och spela högt. Man får ju som bekant sina infall ibland...

Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/08 :  16:15:53  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Nu är "högt" ett högst individuellt begrepp. Jag har ett par MG-1:or, och jag kan endast säga att det är INTE att rekommendera att spela högt med Magnepaner. Å andra sidan bör nämnas att kvaliteten på ljudet som Maggisarna lämnar är out-standing, varvid lyssning vid hög volym/högt ljudtryck inte känns viktig eller ens önskvärd. De levererar ett otroligt okonstlat ljud, så nära ofärgat man kan komma, och känslan av extremt välljud infinner sig redan på vääääldigt låga volymer/ljudtryck. Magnepans egen beskrivning på www.magnepan.com är väldigt talande. I stället för en boxhandske (som i en vanlig konhögtalare) använder Magnepan många små boxhandskar på en mycket mycket större yta. Man upplever det som mycket mer ljud och ett mycket mer öppet ljud.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/08/08 :  17:00:30  Show Profile Send Danne a Private Message
Pinhead
Håller med om din beskrivning av ljudet. MEN att likställa dynamik och förmåga att spela högt mellan Magnepans nya högtalare och de gamla MG-1orna du talar om är INTE riktigt. De nya är mycket bättre på detta, och håller också. MG-1 gjordes väl för 20 år sen...

/Danne
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:43:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Om man jämför med en vanlig dynamisk högtalare tex en med 6,5" bas eller en 3-vägare med 10" bas, var lägger den sig ungefär?

Jag vet ju ungefär en stativare med 6,5" bas med ca 86db känslighet spelar och bara undrar om man kan göra en liknelse på det sättet?

Undrar också om man kan modifiera dom så man kan biampa, byta filter m.m Har hört eller läst om detta nånstan tror jag..?

Men jag vet ju att dom låter helt fantastiskt även original..

Edited by - MaxMartin on 2003/08/08 20:45:43
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:55:48  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag är hel frälst på deras ljud men jag har ett rum som äter lite för mycket bas så en sub är ett måste. Har dock inte upplevt några stora problem med att integrera den vare sig med MGSE eller 1.6.
Som sagt så är ju spela högt väldigt individuellt. Jag spelar ofta ganska högt enligt mina egna normer och det är aldrig några problem, med bra förstärkare låter det bara bättre när man spelar ganska högt, det blir en sån härlig snärt i dom på t.e.x pukor.

Däremot är dom ju lite trögdrivna och mår bra av mycket effekt. Får dom det så spelar man riktigt högt med dom... och det låter bara bättre ju högre det blir!

Mina åsikter handlar enbart om MGSE och 1.6 då det är dom enda Magnepanare jag hört.

Sen har Magnepan ett klockrent användningsområde till... hifi rävar håll för öronen... HEMMABIO !
Det är helt enkelt helt gudomliga högtalare till hemmabio. Tyvärr är center dyr men säkert oxå bra. Har inte skaffat den ännu men det fungerar riktigt bra utan center då dom målar upp en så stor ljudbild så det är ingen panik med den.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/08 :  22:02:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Borde ju bli bättre ljud totalt sett med en subb därunder.

Har nu 4st XLS-tior från Peerless som jag tror hade passat perfekt ihop med Mg12.

Jag har hört att desto större modell ju öppnare och renare ljud får man, stämmer det?
(borde ju bli mindre distorsion iallafall.)

Edited by - MaxMartin on 2003/08/08 22:03:49
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/08/09 :  00:47:01  Show Profile Send VälLjud a Private Message
En sub kan göra mycket för ljudet så det rekommenderas helt klart men då Magnepan är en "snabb" konstruktion så ställer det lite krav på suben, kanske en sluten konstruktion och för bästa integration även en högnivå anslutning. Är man sen lite petig med ljudet och basen så kanske man även skall ta hänsyn till precisionen start/stopp så att den hänger med i svängarna och inte upplevs som "blurrig" men nu börjar det kosta lite pengar....

Även MGSE modellen erbjuder ett rent och högupplöst ljud även om 1.6 3.5 3,6 20.1 med större paneler kan spela med mer kraft, dynamik och går djupare ner i basen samt lättare fyller ett rum underbart ljud.

Viktigt kanske även att ta hänsyn till rummets storlek då Magnepan bör ha lite utrymme.

Mvh
Affe
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/09 :  02:20:33  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag har inte hört 12:erna men jag tror det är en mycket bra högtalare för dom pengarna. Skilnaden från MGSE till 1.6 är helt klart stor. 1.6 är bättre på allt vilket ju är helt som det ska.

Jag har nyss kört MGSE med en Rel Strata 2 sub. Var inga större problem, fungerade riktigt bra. Nu kör jag Stratan till ett par 1.6:er som jag har hemma på prov nu. Det fungerar oxå bra nu men har fått mecka lite mer för att få till det än vad som behövdes med MGSE.
Spelar man lite kräsnare musik som nåt med en kontra bas i som täcker ett brett frekvens område så kan man höra att där Stratan tar vid ( hos mig just under 40Hz ) så blir ljudet som lite tjockare på nåt sätt.
Visst skulle man ju vinna mycket välljud på en ännu bättre sub men än så länge räcker den här Stratan bra men en framtida uppgradering är så klart en bättre sub. Blev rekommenderad av Björn på Audionord att köra en Audio Physics Yara sub till MGSE. Det skulle nog inte låta så dumt.

Har nyss lyssnat igenom två skivor och sett en film med 1.6:erna. Jag är helt såld. Vilket ljud... och då kör jag idag med en Philips 963 dvd och en Sony TA-VA777ES hembio stärkare. Tänk när jag får in lite ordentlig elektronik...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/09 :  09:50:06  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Audio Physics subben har väl just Peerless XLS-subbar vad jag förstått? Ser så ut på bilderna iallafall.

Har själv en Philips 963SA och lirar just nu SACD...

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:30:33  Show Profile Send Kero a Private Message
Vet inte om det är XLS element men den ska ialla fall använda sig av en aktiv åtta tummare neråt och en tio tums slavbas frammåt.
Det finns säkert en hel del basar som skulle passa bra men billiga lär dom inte vara!

Jag måste oxå skaffa nån SACD skiva så jag får testa hur det låter. Har inte hittat så mycket i min smak bara... sen betalar jag inte 250:- som en del SACD skivor kostar.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:02:08  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Danne
Vad som händer när en Magnepan pressas över sin förmåga är att mylarfilmen bränns. Eftersom Magnepan fortfarande använder sig av mylarfilm, alutråd/-band i diskanten och koppartråd eller aluband i basen, vet jag ärligt talat inte vad som skulle göra att nyare högtalare skulle klara mer effekt än gamla. Det jag tänker på är inte att trådarna lossnar från mylarfilmen och börjar skallra, utan det mycket värre scenariot att man bränner mylarfilmen. Skulle trådarna lossna i svängarna och börja låta lite, så är det endast att lacka fast dem igen, och ingen större skada skedd. Bränner man däremot hål i mylarfilmen, så är det ett betydligt besvärligare problem. Jag tror dock inte att det påverkar ljudet nämnvärt om hålen är små och få, men om man bränner en hel längd är man troligen illa ute.

MG-1:orna tillverkades under sent 70-tal, och är c:a 25 år gamla idag. Vad som sker med nästan alla gamla Magnepan är att alutråden i diskanten korroderar och blir oerhört skör. Jag har renoverat två par och sett alutråden pulveriseras vid minsta beröring.

0hm
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:23:36  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Bränna hål? Låter helt klart lite halvfarligt...

Med andra ord blir det som ett tomtebloss då?

Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:20:58  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
*ler*...Inte så farligt som det låter. Det är inte konstigare än att en metalltråd blir varm när ström flyter genom den. Blir den tillräckligt varm bränner den mylarfilmen. Kanske skulle jag använt ordet smälta istället för bränna(?)...

0hm
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:17:36  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Är det väldigt lätt att smälta mylarfilmen?

Jag menar har du bara tillräckligt med effekt (så inte steget klipper) så är det väl ok? Hur mkt effekt tål dom egentligen??

Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/10 :  14:57:09  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Mylarfilmen är mycket, mycket tunn. I stil med cellofan. Det kräver så mycket ström att tråden blir varm, du kanske kommer ihåg labben i högstadiet där man brände av metalltrådar med spänningsaggregat. Mylar är ju en typ av plast, och som du säkert förstår så krävs det inte så mycket värme för att smälta en mycket tunn film av plast.

Effekttåligheten våga jag inte svara på, men kika in på www.magnepan.com så kanske du får svar. Jag vet faktiskt inte vad som händer rent strömmässigt när ett slutsteg klipper, men om det inte handlar om extrema strömmar, så tror jag inte det spelar någon roll att det klipper.

0hm
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:02:51  Show Profile Send Kero a Private Message
Pinhead: Intressant... på hemsidan rekommederas 50-250W till 1.6:erna. Alltså bör dom tåla rätt mycket effekt ialla fall.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:52:51  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag driver mina med ett par Krell MDA-300 och ett par Krell KMA-200, vilka båda har enorm kraft. Anledningen till att det rekommenderas slutsteg med hög effekt är för att Magnepaner är trögdrivna och hade tidigare dessutom låg impedans (mina har efter renovering c:a 3 Ohm). Om du skulle köra in 150 Watt i dem, så vågar jag garantera att de kommer att gå sönder, i alla fall basen som oftast är osäkrad till sklillnad från diskanten.

0hm
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/08/11 :  08:40:52  Show Profile Send Danne a Private Message
Pinhead
Att säga att de går sönder med ett 150W slutsteg känns ju helt uppåt väggarna, vet folk som har 100W slutsteg som driver dem med lätthet, och de spelar ganska högt utan klippning. Man kan inte bara titta på antalet angivna Watt, utan på kvaliten och förmåga att lämna höga strömmar.

Visst kan Magnepan gå sönder, men det kan alla högtalare. Jag känner ingen som "brännt" upp sina magnepan, men känner åtskilliga som äger andra högtalare som spelat sönder sina dynamiska element, både diskant, mellan och bas element.

/Danne
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:07:55  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Danne

Jag säger inte att de går sönder med ett slutsteg märkt 150 W, jag säger att om du pumpar in 150 W i dem, så kommer det att sluta illa. Det är inte samma sak. Om vi gör en enkel överslagsräkning med formeln för effekt vid likström (för växelström ser formeln annorlunda ut), så får vi ett ungefärligt uttryck: P=U*I, U=R*I, P=R*I*I --> 150 Watt = 3 Ohm * I*I --> I ~ 7 Ampere, vilket nog får betraktas som en ganska hög ström, inte sant? En hårstråsfin ledare kommer utan tvekan att brinna av...så jo, jag skulle utan tvekan vilja säga att du bränner högtalarna om du pumpar in 150 W i dem.

Jag skrev tidiagre att jag inte vet vad som händer med strömmen när ett slutsteg klipper, det verkar som att du vet mer än mig i denna fråga, så jag ber dig förklara för mig vad som händer med strömmen när ett slutsteg klipper.

Självklart vet jag att du mycket väl kan förstöra vilken högtalare som helst med tillräcklig kraft. Om du läser mina tidigare inlägg en gång till, så får du troligen en förklaring till varför du inte känner någon som spelat sönder sina Magnepan.

Jag ber dig läsa mina inlägg lite noggrannare innan du kritiserar.

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/08/11 13:21:50
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:28:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror en del av förvirring ligger i att folk blandar ihop effekt och energi. Bränner saker gör du när man tillför mer energi än som effektivt kan transporteras bort (=kylas ned). Energi=Effekten*tiden. så länge tiden är kort och det finns tid för högtalaren att kylas ned igen så är det ok.
Om du har ett slutsteg på 1000W så innebär ju inte detta att du hela tiden matat högtalaren med 1000W, medeleffekten är mycket mindre än så eftersom man skiokar ut "max watt" under mycket kort tid; under transienter i musiken.

Att diskutera hur stor förstärkare du kan ha till en given högtalare är ganska meningslöst eftersom det egentligen beror på hur du använder dem, några extra watt skadar dock knappast så länge som man spelar vid normala volymer.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:35:09  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Förlåt, jag vet att tiden absolut är en mycket viktig faktor, och har helt enkelt tänkt på den, men inte skrivit ner den. Korrektion till att kontinuerligt pumpa in 150 W i ett par magnepaner kommer att bränna dem.

Tack för rättelsen.

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/08/11 13:35:47
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:54:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nu sticker jag ut hakan rejält.
Men man måste antingen ha speciell smak eller smal musiksmak för att vilja ha ett par maggies, och den musiken som skall spelas på dessa gör sig INTE på hög volym.
Vokal, kör, små uppsättningar i typ kyrkrum fungerar underbart men rock och blues, USCH!
Lyssnade på största maggiesen med krell cd och krell FBP monosteg samt en full uppsättning Valhalla en del musik spelades OK men när det spelades Roling Stones kändes det som ett stort... gäääsp?
Sen spelade vi samma stycke på SF Cremona auditor och samtliga åhörare sken upp och började ofrivilligt stampa takten
Gillar jag maggies? Svar nej, så min åsikt i frågan kanske inte är objektiv.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000